سبزی سبزی ماهی پلو چیست؟

سبزی پلو یکی از انواع پلوهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی همچون قورمه سبزی است که اغلب آن را به عنوان شام شب عید می‌شناسیم. سبزی پلو را با گوشت، مرغ و ماهی سرو می‌کنند اما اگر هدف از طبخ این غذا، همان سرو شام شب عید باشد؛ باید حتما در کنار آن ماهی سرخ‌ شده و یا گریل ‌شده است سبزی های مخصوص سبزی پلو با ماهی

می دانیم که سبزیجات جایگاه ویژه ای در سبد و رژیم غذایی ما دارد و سبزی را به روش های متفاوت و با مواد ترکیبی مختلف می توان تهیه کرد. یکی از رایج ترین و خوشمزه ترین پلوهای ایرانی که اتفاقا به دلیل مخلوط شدن با انواع سبزی، بسیار پر خاصیت و مقوی است، سبزی پلو است که اصولا سبزی پلو با ماهی و مرغ، ماهیچه وکوکو سبزی سرو می شود.

ترکیب و نسبت سبزی هر غذایی اهمیت زیادی دارد، زیرا طعم و مزه اصلی غذا را سبزی آن مشخص می‌کند. اگر نسبت سبزی به درستی انتخاب نشود، در تغییر طعم اصلی غذا تاثیر به سزایی خواهد داشت.

سبزی مخصوص ماهی پلو چه سبزی های است؟

سبزی-های-ماهی-پلو

سبزی به کار رفته در این پلوی ایرانی، تره، شوید، جعفری و گشنیز است اما در بیشتر مواقع برای افزودن عطر و طعم غذا مقداری شنبلیله و سیر تازه(چند حبه سیر) به آن می افزایند.

سبزی های ماهی پلو برای 500 گرم سبزی ماهی پلو

[table id=57 /]

خواص سبزی های سبزی ماهی پلو شب عید

سبزی ماهی پلو گشنیز

سبزی گنشیز برگی

خواص گشنیز

 درمان اسهال

ترکیبات روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز مانند بورنئول و لینالول، به گوارش، عملکرد مناسب کبد و ارتباط روده‌ها کمک می‌کند و باعث کاهش اسهال می‌شود. از آنجایی سینئول، بورنئول، لیمونن، آلفا-پینن و بتافلاندرن دارای اثرات ضد باکتری هستند، گشنیز در درمان اسهال ناشی از میکروب‌ها و قارچ‌ها نیز، مفید است.

خواص گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست-فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.

جنین و زنان باردار

تحقیقات نشان داده که مصرف تخم گشنیز برای دوران بارداری مناسب نیست اما مصرف برگ ها و ساقه ی گشنیز از هفته دوم بارداری تا ماه نهم بدون مانع می باشد.

گشنیز مقادیر بالایی آهن و فولات دارد و می تواند برای جلوگیری از نقص سیستم ایمنی در جنین و درمان کم خونی زنان باردار در دوران بارداری مفید باشد.

ضد آلرژی

تحقیقات زیادی نشان داده است که گشنیز دارای آنتی هیستامینی قوی است که می‌تواند آلرژی‌های فصلی و تب یونجه را کاهش دهد. همچنین، روغن آن اثرات آلرژیک حشرات، گیاهان، غذاها و سایر چیزها را کاهش می‌دهد. در بدن، آنافیلاکسی، ورم کهیر و تورم خطرناک گلو و غدد را از بین می‌برد.

ما باید در برابر واکنش‌های آلرژیک از خود محافظت کنیم و چون از ابتدا نمی‌دانیم به چه چیزهایی حساسیت داریم، بهتر است پیشگیری کنیم.

سبزی ماهی پلو جعفری

سبزی جعفری
سبزی جعفری

خواص جعفری

کاهش وزن

جعفری حاوی فیبرهایی است که انباشتگی چربی‌ها را کم می‌کند. این سبزی معطر همچنین باعث کنترل اشتها می‌شود. برای همین اگر قصد لاغری دارید و می‌خواهید از شر سلولیت‌های مزاحم خلاص شوید جعفری را دریابید. به این منظور به تمام سالادها و غذاهایتان جعفری اضافه کنید.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

میزان فراوان ویتامین C موجود در جعفری، آن را به غذایی برای تقویت سیستم ایمنی تبدیل می‌کند. روغن‌های معطر می‌توانند واکنش‌های ایمنی که بسیار تحریک شده‌اند را سرکوب کنند.

این خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی به درمان سریع زخم‌ها نیز کمک می‌کند.

 شب کوری را درمان می‌کند

شب کوری به دلیل کمبود ویتامین A به وجود می‌آید و جعفری سرشار از این ویتامین است و می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند. با استناد به مرکز درمانی دانشگاه راچستر، رتینول، که متابولیت ویتامین A است، برای ساخت رودوپسین، با اپسین ترکیب می‌شود. اپسین، یک رنگدانه در شبکیه و رودوپسین یک ماده شیمیایی تاثرگذار در دید شب است.

سبزی ماهی پلو جعفری

سبزی سبزی پلو 2

خواص تره

تره به دلیل پتاسیم بالایی که دارد ادرارآور خوبی بوده و سموم را دفع و از فشار و کلسترول بد خون می کاهد. منیزیم آن از بروز سرطان روده و سرطان پروستات جلوگیری کرده و اگر به همراه غذا میل شود سوءهاضمه را درمان کرده، از سوزش معده کاسته و یبوست دائمی و بواسیر را بهبود می بخشد.

  • تره باعث کاهش کلسترول بد خون شده و به همین جهت مصرف آن در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی موثر است.
  • تره برای درمان روماتیسم و بیماری های مفصلی مفید است.
  • خوردن تره به افراد دیابتی توصیه می شود زیرا می تواند قند خون را در حد متعادل نگه دارد.
  • تره فرنگی یکی از بهترین گیاهان برای درمان طبیعی سرماخوردگی، آنفلونزا و تب یونجه می باشد.
  • مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین C موجود در تره فرنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های عفونی را کاهش می دهد

سبزی ماهی پلو شوید

خواص شوید

سبزی پلو با ماهی

خواص شوید

استرس و افسردگی

شوید به دلیل مقادیر بالای پلی فنول ها و تانن موجود در آن یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان طبیعی استرس و افسردگی می باشد.

فلاونوئید ها و ویتامین های B موجود در شوید یک درمان طبیعی عالی برای بی خوابی محسوب می شود.

 شوید و افزایش کیفیت خواب

از سایر خواص شوید می‌توان به رفع بی خوابی و افزایش کیفیت خواب اشاره کرد. دو زردینه موجود در شوید یعنی وایسنین (vicenin) و کائمفرول (kaempferol) به تسریع تولید هورمون‌ها در بدن کمک می‌کنند و باعث احساس آرامش در بدن می‌شوند. این خاصیت در کنار اثرات مثبت کاروون در بدن بسیار جالب‌توجه و مؤثر است.

برگ شوید به خوش‌بو شدن دهان هم کمک می‌کند. روغن‌های سازنده‌ی شوید دارای خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی ‌کننده هستند. علاوه‌بر‌اینها، حاوی آنتی‌ اکسیدان نیز هستند و به‌خاطر این خواص به رفع عفونت‌های میکروبی دهان کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان موجود در شوید هم باعث به حداقل رسیدن تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد در لثه و دندان‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *