سبزی های مخصوص سبزی پلو چیست؟

سبزی های سبزی پلو رو باید بادقت سبزی های مورد نیاز رو انتخاب کرد، سبزی پلو یکی از غذاهای پر طرفدار و خوشمزه سفر های ما ایرانی هاست و اگر نسبت سبزی سبزی های پلو رو با دقت رعایت نکنیم امکان داره طعم ومزه سبزی پلو عوض بشه ما امروز در این مطلب قصد داریم سبزی های سبزی پلو رو به شما تازه عروسان و دوستان عزیز معرفی کنیم و به خواص و فواید این سبزی های بپردازیم باما همراه باشید.

طبع سبزی پلو گرم و تر است

سبزی سبزی پلو شامل چه سبزی‌هایی است؟

سبزی سبزی پلو
سبزی سبزی پلو

سبزی های سبزی پلو شامل تره، جعفری، شوید و گشنیز به نسبت مساوی، یک شاخه شنبلیله و یک بوته سیر تازه است. نسبت 800 گرم از این ترکیب سبزی در جدول زیر ارئه شده است.

[table id=54 /]
در ادامه به خواص هرکدام از این سبزیجات میپردازیم باما همره باشید.

در ادامه بخوانید: سبزی قورمه سبزی چیست؟

خواص سبزیجات سبزی های سبزی پلو

سبزی سبزی پلو: جعفری

فوایدسبزی جعفری 1

خواص سبزی جعفری

از خط و چین و چروک جلوگیری می کند

خوردن جعفری برای داشتن چهره ای زیباتر تاثیر زیادی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین C است زیرا ویتامین C عامل اصلیه ایجاد کلاژن است  که به ساختار پوست  استحکام می بخشد. کلاژن به صاف کردن خطوط و چین و چروک کمک می کند. سبزی پلو پر از ویتامین C را با مقداری سبزیجات (از جمله جعفری) است که میتواند به پوست کمک کند.

به هضم غذا کمک می کند

معده خود را با کمک این گیاه آرامش بخش تسکین دهید. جعفری می تواند به هضم غذا کمک کند و نفخ را کاهش دهد. برای بهبود کارایی هضم غذا سعی کنید همراه غذا از سبزی جعفری استفاده کنید.

به کاهش تنفس بد کمک می کند

یکی دیگر از خواص جعفری این است که این یک راه عالی برای خلاص شدن از شر بوی بد دهان است. این یک نرم کننده طبیعی تنفس است زیرا باکتری های موجود در دهان را که باعث بو می شود از بین می برد.

منبع خوب ویتامین K محافظت از استخوان

جعفری مقادیر زیادی ویتامین K را فراهم می کند ، یک ماده مغذی اساسی برای حفظ تراکم استخوان ، مبارزه با شکستگی استخوان ها و شکستگی ها است. به عنوان یک ویتامین K

در ادامه بخوانید: سبزی کوکو سبزی چیست؟

سبزی سبزی پلو: گشنیز

خواص سبزی گشنیز
خواص سبزی گشنیز

خواص سبزی گشنیز

اسهال را درمان می کند

روغنهای اساسی موجود در گشنیز حاوی مؤلفه هایی از قبیل بورنول و لینالول هستند که به هضم ، عملکرد مناسب کبد و پیوند روده کمک می کنند.

اختلالات پوستی را تسکین می دهد

خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچ، آنتی اکسیدان و گشنیز هستند ایده آل برای پاکسازی تا اختلالات پوستی مانند اگزما، خشکی، و عفونت های قارچی.سبزی گشنیز نیز به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی توسط یک پزشک در مرکز پزشکی دانشگاه در فرایبورگ، آلمان ثبت شده است.

محافظت از سالمونلا

سالمونلا یکی از خطرناک ترین دلایل بیماری های ناشی از مواد غذایی در جهان است، بنابراین هر روش طبیعی برای محافظت از خود در برابر آن بسیار مهم است. گشنیز دارای سطح غیرمعمول dodecenal است، یک ترکیب طبیعی است که در واقع دو برابر یک آنتی بیوتیک قدرتمندتر از درمان پیشرو در بیماری مبتنی بر سالمونلا است.

مراقبت از چشم

گشنیز با آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی، همه از آن می تواند لود مفید برای جلوگیری از اختلالات بینایی، دژنراسیون ماکولا و کاهش فشار و استرس بر روی چشم.  همچنین بتاکاروتن در برگها وجود دارد، که از تعدادی دیگر از بیماری هایی که چشم را تحت تأثیر قرار می دهد، جلوگیری می کند و حتی می تواند اثرات تخریب بینایی را در بیماران سالخورده معکوس کند.

گشنیز ضد عفونی کننده بسیار خوبی است و دارای خواص ضد میکروبی است که ممکن است در برابر بیماری های مسری مانند ملتحمه محافظ باشد. از روغن گشنیز در تهیه تعدادی از محصولات مراقبت چشم استفاده زیادی می شود .

سبزی سبزی پلو: تره

سبزی سبزی پلو
سبزی سبزی پلو

خواص سبزی گشنیز

سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند

تره مقدار قابل توجهی ویتامین A را دارند که برای حفظ سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است. این ترکیب در کاهش التهاب و تقویت بدن مفید است و این به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

در ادامه بخوانید: سبزی های سبزی آشی چیست؟

خطر آب مروارید را کاهش دهید

آب مروارید وضعیتی از چشم است که می تواند منجر به گرفتگی لنز طبیعی شود. سرانجام می تواند باعث نابینایی شود و سالانه تعداد زیادی از بزرگسالان بالای 40 سال در سراسر جهان به این بیماری مبتلا می شوند.

در صورت عدم پیشگیری، برای بازگرداندن بینش خوب ممکن است اقدامات جراحی لازم باشد. با این وجود ، ترکیبات موجود در تره فرنگی، مانند زاكزانتین و لوتئین، سدی محافظ در برابر آب مروارید ایجاد می كنند.

محافظت از سلامت قلب

تره به دلیل میزان موجودیت فولات موجود در کل طول گیاه، غذاهای دوستانه قلبی هستند. این ترکیب شناخته شده است که به محافظت در برابر آسیب رگ های خونی کمک می کند.

با کمک فلاونوئید کائمپرفرول، که به مقدار زیاد در تره فرنگی یافت می شود ، ثابت شده است که این ماده غذایی می تواند خطر حمله قلبی و بیماری ها را کاهش دهد. علاوه بر این، غلظت بالای آنتی اکسیدان ها می توانند از رگ های خونی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

سبزی سبزی پلو: شنبلیله

سبزی سبزی پلو
سبزی سبزی پلو

خواص سبزی شنبلیله

کاهش دردهای قاعدگی

شنبلیله ماده‌ای بسیار قوی است که روند قاعدگی را تسهیل و دردهای آن را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف شنبلیله موجب تنظیم قاعدگی، از بین بردن لکه‌بینی و نیز از بین بردن دردهای قاعدگی می‌شود.

درمان یبوست

شنبلیله حاوی مقادیر مناسبی از فیبر محلول است که در روده آب جذب می‌کند و به مدفوع می‌افزاید. این امر باعث ایجاد انقباض می‌شود و به حرکت مدفوع در روده کمک می‌کند و به این شکل به راحتی یبوست را درمان می‌کند.

این گیاه سوء هاضمه و درد معده را نیز تسکین می‌دهد. به علاوه، شنبلیله التهاب دستگاه گوارش را با پوشش دادن پوشش معده و روده تسکین می‌دهد و سوزش سر دل و برگشت اسید معده را درمان می‌کند.

قوای جنسی را در مردان افزایش می‌دهد

در یکی از مطالعات صورت گرفته، به ۶۰ مرد فاقد سابقه‌ی اختلال نعوظ روزانه یک دارونما یا ۶۰۰ میلی گرم عصاره‌ی شنبلیله به مدت ۶ هفته داده شد. بنا بر گزارش شرکت‌کنندگان شنبلیله بر قوای جنسی آن‌ها تاثیر مثبتی گذاشته بود. به علاوه، در این مطالعه پی بردند که این عصاره بر تحریک جنسی، بنیه، و انرژی تاثیر می‌گذارد و به شرکت‌کنندگان در این مطالعه کمک کرده بود تستسترون‌شان در سطح نرمالی حفظ شود.

سبزی سبزی پلو: شوید

خواص-شوید
خواص-شوید

خواص سبزی شوید

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین C موجود در شوید تازه و خشک باعث افزایش تولید کلاژن در پوست شده و به رفع چین و چروک پوست صورت و چروک دور چشم و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

سرماخوردگی

ویتامین C و فلاونوئید های موجود در شوید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشند.

استرس و افسردگی

در ادامه بخوانید: بهترین روش شستشوی سبزیجات

شوید به دلیل مقادیر بالای پلی فنول ها و تانن موجود در آن یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان طبیعی استرس و افسردگی می باشد. فلاونوئید ها و ویتامین های B موجود در شوید یک درمان طبیعی عالی برای بی خوابی محسوب می شود.

سبزی سبزی پلو: سیر

سبزی سبزی پلو
سبزی سبزی پلو

خواص سیر

  • رژیم غذایی: مطالعات نشان داد که آلیسین ، ماده فعال سیر در کاهش وزن نقش دارد.
  • سلامت کلیه: سیر به عنوان یک ادرارآور شناخته شده است و حتی می تواند در حل سنگ کلیه نقش داشته باشد .
  • دستگاه تنفسی: سیر ممکن است خلط را برطرف کرده و سرفه ناخوشایند را تسکین دهد.
  • سلامت پوست: عصاره سیر ممکن است در درمان موضعی باعث بهبود زخم ها و عفونت های عفونی پوست شود.
  • زنان و زایمان: سیر را از درد قاعدگی خلاص می کند و ممکن است عفونت های دستگاه گوارش را درمان کند.

5 دیدگاه

  1. خانم ها و آقایان عزیز،

    شما توضیح بسیار خوبی در مورد این غذای ایرانی داده اید ، اما فراموش می کنید که مقدار سبزیجات را ذکر کنید. شما تصاویر سبزیجات را نشان دادید اما مقدار آن را ثبت نکردید. و البته تره نسبت به سایرین سنگین تر است. اگر من می خواهم 800 گرم بگیرم ، پس باید مراقب همه چیز باشم. آیا می توانید مقدار آن را به طور واضح بنویسید ، بسیار خوب ، من 800 گرم اینجا می بینم ، اما از هر کدام چند باید استفاده کنم؟

  2. نوشته بود. همه به مقدار مساوی و یک شاخه شنبلیله… شنبلیله زیاد تلخ میکنه غذا رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *