15 خاصیت و خواص ریحان بنفش و سبز

ریحان چیست؟

ریحان گیاهی بسیار معطر است که از برگهای آن به عنوان گیاه چاشنی برای بسیاری از انواع مختلف غذاها استفاده می شود. ریحان از زمان پاستو به عنوان یکی از گیاهان شناخته شده تبدیل شده است ، مخلوط ریحان ، آجیل کاج و پنیر پارمسان محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

ریحان دارای برگهای گرد است که غالباً به آنها اشاره می شود. آنها به رنگ سبز هستند ، اگرچه برخی از گونه ها دارای نکات قرمز یا بنفش هستند. ریحان کمی شبیه نعناع به نظر می رسد که تعجب آور نیست زیرا آنها متعلق به همان خانواده گیاهی هستند.

بیش از 60 نوع ریحان وجود دارد که همه از نظر ظاهری و طعم آن تا حدودی متفاوت است. در حالی که طعم ریحان شیرین روشن و تند است ، انواع دیگر آن نیز طعم های بی نظیری را ارائه می دهند: ریحان لیمو ، ریحان انیسون و ریحان دارچین همه دارای طعم هایی هستند که ظرافت نام آنها را منعکس می کنند. نام علمی ریحان Ocimum basilicum است.

ریحان اکنون در بسیاری از مناطق در سراسر جهان رشد می کند ، اما ابتدا بومی هند ، آسیا و آفریقا بود. این برجسته در غذاهای متنوع در سراسر جهان از جمله ایتالیایی ، تایلندی ، ویتنامی و لائوتایی به نمایش گذاشته می شود.

نام “ریحان” برگرفته از واژه یونانی قدیمی باسیللیون است که به معنای “سلطنتی” است و نشانگر آن نگرش فرهنگ باستان نسبت به گیاهانی است که از نظر آنها بسیار نجیب و مقدس بود. سنت تکریم ریحان در فرهنگهای دیگر نیز ادامه داشته است. در هند ، ریحان به عنوان نمادی از میهمان نوازی گرامی داشت ، در حالی که در ایتالیا ، این نماد عشق بود.

ارزش غذایی ریحان خردشده تازه

از خواص ریحان میتوان به منبع عالی ویتامین K و منگنز اشاره کرد و منبع بسیار خوبی از مس ، ویتامین A (به شکل کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن) و ویتامین C است. منبع خوبی از اسیدهای چرب کلسیم ، آهن ، فولات ، منیزیم و امگا 3 است.

[table id=33 /]

نکاتی در مورد تهیه و آشپزی

سالم ترین روش پخت و پز با ریحان

از آنجا که روغنهای موجود در ریحان بسیار فرار هستند بهتر است گیاه را در انتهای فرآیند پخت و پز به آن اضافه کنید ، بنابراین حداکثر اسانس و طعم آن را حفظ می کند.

خواص ریحان

1. ریحان حاوی آنتی اکسیدانهای قدرتمندی است

آنتی اکسیدان

این ممکن است تعجب آور باشد با توجه به اینکه بسیاری از افراد آنتی اکسیدان ها را با چیزهایی مانند انواع توت ها مرتبط می کنند ، اما حدس بزنید که چیست؟ یکی از بهترین مزایای سلامتی ریحان این است که منبع عالی آنتی اکسیدان ها نیز هست!

ریحان حاوی فلاونوئیدهای محلول در آب به نام های رینتین و ویسینینار است که می تواند به محافظت از گلبول های سفید کمک کند. ریحان همچنین به مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد کمک کرده است.

3. ریحان گیاهی ضد التهابی است

در اینجا یکی دیگر از گیاهان ضد التهاب عالی برای اضافه کردن به لیست آورده شده است! التهاب به موضوعی گسترده تبدیل شده است که امروزه مشاهده شده است و علت اصلی تقریباً هر بیماری مزمن است. مصرف مواد غذایی برای خنک کردن التهاب برای سلامتی مطلوب ضروری است. روغنهای اساسی ریحان همان چیزی است که برای کمک به رفع التهاب مؤثر است.

4. ریحان دارای خواص ضد باکتری طبیعی است

خواص ضد باکتری
خواص ضد باکتری

اگر به دنبال یک روش طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی و یا مقابله با عفونت های موجود هستید ، ریحان ممکن است این ترفند را انجام دهد! عصاره ریحان حتی به عنوان مهارکننده مقاومت در برابر باکتریهایی که قادر به پاسخگویی به آنتی بیوتیکها نیستند نیز کمک می کند. بسیار شگفت انگیز ، درست است!

5. عمل ریحان به عنوان یک آداپتور طبیعی

گیاهان تطبیقی بدن را در مقابله با استرس کمک می کند و با استرس زیادی که امروزه مشاهده می شود همه به تعادل بارهای استرس نیاز به کمک دارند! اکنون مطالعات نشان داده است که ریحان ممکن است توانایی عمل به عنوان سازگار را برای کمک به بدن در مقابله با استرس داشته باشد.

این واقعاً شگفت انگیز است که گیاهان از نظر سلامتی می توانند ارائه دهند. هرگز قدرت طبیعت را دست کم نگیرید. توانایی بهبودی و ارتقاء سلامتی ممکن است به سادگی تبدیل به محصولات گیاهی و کل مواد غذایی باشد.

6. مبارزه با سرطان

خواص ضد سرطانی
خواص ضد سرطانی

طی یک تحقیق در سال 1393 بر روی خواص ریحان برای جلوگیری از سرطان انجام شد. آنها نتیجه گرفتند که به لطف فیتوشیمیایی موجود در آن ، از جمله یوژنول ، اسید رزماریک اسید ، آپیژنین ، میترن ، لوتئولین ممکن است به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان های پوستی ، کبد ، دهان و ریه کمک کند. و پتانسیل وجود عصاره ریحان در کنار درمان های فعلی سرطان وجود دارد.

7. کاهش اثرات استرس اکسیداتیو

سازگاری یک داروی گیاهی است که به بدن کمک می کند تا با استرس سازگار شود. جینسنگ شاید شناخته شده ترین نوع این دارو باشد.ولی  ریحان نیز در این دسته قرار می گیرد.

طی مطالعات آزمایشگاهی

که در یک آزمایشگاه معتبر، آزمایشی بر روی خرگوش به استرس اکسیداتیو (افزایش رادیکال های آزاد) قرار گرفتند. به خرگوشها به مدت 30 روز 2 گرم برگ ریحان تازه داده شد و سازگاری قلبی عروقی و تنفسی بررسی شد.

محققان کاهش چشمگیر سطح قند خون و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی را اندازه گیری کردند. به نظر می رسد ریحان به خرگوش ها کمک می کند تا با استرس اکسیداتیو بهتر برخورد کنند.

8. خواص ضد پیری

خواص-ضد-پیری
خواص ضد پیری

ریحان همچنین دارای خواصی است که ممکن است به جلوگیری از برخی از اثرات مضر پیری کمک کند. عصاره ریحان در از بین بردن مولکول های مضر و جلوگیری از آسیب ناشی از برخی رادیکال های آزاد در کبد ، مغز و قلب مؤثر بود.

ریحان از آنجایی خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری فراوانی دارد. استفاده سنتی از گیاه را به عنوان یک ماده تحریک کننده جوانان در سیستم دارویی موردتأیید است. همچنین به توصیف نحوه عملکرد گیاه در سطح سلولی کمک می کند.

9.استرس و اضطراب را کاهش دهید

تمام قسمت های گیاه ریحان به عنوان سازگار عمل می کنند. یک سازگار کننده ماده طبیعی است که به بدن شما کمک می کند تا با استرس سازگار شود و تعادل ذهنی را تقویت می کند. مفهوم سازگاری یک رویکرد جامع است. اما تحقیقات علمی نشان می دهد که ریحان دارای خواص دارویی برای کمک به ذهن شما در مقابله با انواع بسیاری از استرس است.

ریحان دارای خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطراب است که با داروهای مثل ضد دیازپام و ضد افسردگی قابل مقایسه است. تحقیقات نشان میدهد افرادی که روزانه 500 میلی گرم عصاره ریحان مصرف می کنند، احساس اضطراب و استرس و افسردگی کمتری نسبت به دیگران دارند

پزشکان طب سنتی ریحان را به عنوان چای با استفاده از برگ توصیه می کنند. و از آنجایی که فاقد کافئین است، اشکالی ندارد و حتی توصیه می شود روزانه بنوشید. عمل نوشیدن چای می تواند آرامش بخش باشد. این باعث تقویت افکار ،آرامش و احساس بهزیستی می شود.

منبع استرس شما می تواند:

  • شیمیایی
  • جسمی
  • عفونی
  • عاطفی
    در صورت استرس جسمی ، ریحان باعث افزایش استقامت در شما می شود.

مطالعات انسانی و حیوانات نشان داده است که مصرف ریحان میتواند به کاهش فشار

  • مشکلات جنسی
  • مشکلات خواب
  • فراموشی
  • فرسودگی

خلاصه ،ریحان دارای خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطراب مشابه داروهای ضد افسردگی است. مطالعات نشان داده است كه این امر به افراد كمك می كند احساس اجتماعی تر و اضطراب كمتری كنند.

10.سم زدایی بدن کمک می کند

ریحان همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی است و به سم زدایی بدن کمک می کند. منبع مورد اعتماد مطالعات نشان می دهد که ریحان می تواند بدن شما را در برابر مواد شیمیایی سمی محافظت کند. همچنین ممکن است با کاهش رشد سلول های سرطانی از سرطان جلوگیری کند.

11. از عفونت محافظت کرده و زخم ها را درمان کنید

به نظر می رسد عصاره های ساخته شده از برگهای آن سرعت و قدرت بهبود زخم را تقویت می کنند.

برخی افراد حتی بعد از عمل از ریحان برای التیام و محافظت از زخم های خود استفاده می کنند. ریحان مقدس قدرت شکستگی ، زمان بهبودی و انقباض زخم شما را افزایش می دهد. قدرت شکستگی به میزان فشار یا وزنی که یک زخم قبل از شکستن می تواند اشاره دارد.

  • ضد باکتری
  • ضد ویروسی
  • ضد قارچ
  • ضد التهاب
  • ضد درد (مسکن)

تحقیقات نشان می دهد که ریحان ممکن است در برابر عفونت ها و زخم ها موثر باشد

  • زخمهای دهان
  • کلوئیدها
  • جای زخم
  • آکنه

بیشتر بخوانید:خواص و فواید باور نکردنی کرفس و فواید آب کرفس

12. قند خون خود را پایین بیاورید

برای-کاهش-قند-خون
برای-کاهش-قند-خون

اگر به دیابت یا دیابت نوع 2 مبتلا هستید ، تمام قسمت های گیاه ریحان مقدس می تواند به کاهش قند خون شما کمک کند. آزمایشات حیوانات و انسان نشان داده است که ریحان می تواند به جلوگیری از علائم دیابت مانند:

  • افزایش وزن
  • هایپرینسولینمی یا انسولین اضافی در خون
  • کلسترول بالا
  • مقاومت به انسولین
  • فشار خون

در این مطالعات ، موشهایی که عصاره ریحان دریافت کرده بودند بعد از 30 روز کاهش 24 درصدی قند خون را مشاهده کردند. قند خون در موش هایی که از پودر برگ ریحان تغذیه می شوند نیز پس از یک ماه کاهش یافته است.

قبل از افزودن ریحان به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. اگر قبلاً از داروهایی برای کنترل قند خون استفاده می کنید ، ممکن است قند خون را حتی بیشتر کند.

13. کلسترول خود را کاهش دهید

خاصیت-کاهش-کلسترول
خاصیت کاهش کلسترول

از آنجا که ریحان استرس متابولیکی را هدف قرار می دهد، می تواند به کاهش وزن و سطح کلسترول نیز کمک کند. در مطالعات حیوانات هنگام خوردن برگهای ریحان تازه ، تغییرات چشمگیری در مولکولهای چربی خرگوش مشاهده شد. آنها کلسترول “بد” پایین (کلسترول LDL) و کلسترول “خوب” بالاتر (کلسترول HDL) داشتند.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که روغن موجود در ریحان (اوژنول) سطح کلسترول ناشی از استرس را کاهش می دهد. بعد از خوردن پودر برگ ریحان مقدس ، كلسترول كلی در کلیه ، كبد یا قلب در موشهای دارای و بدون دیابت كاهش یافته است.

14. التهاب و درد مفاصل را آسان کنید

تصور کنید که با یک فنجان چای آرامش بخش با برگهای ریحان مقدس می توانید استرس ، اضطراب و التهاب را برطرف کنید. ریحان مقدس به عنوان یک سازگار با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ، همه این فواید را ارائه می دهد. حتی می تواند به افراد مبتلا به آرتروز یا فیبرومیالژیا کمک کند.

15. از معده خود محافظت کنید

ریحان می تواند اثرات زخم های ناشی از استرس را خنثی کند. این به طور طبیعی دفاع معده شما را با:

  • کاهش اسید معده
  • ترشح مخاط را افزایش می دهد
  • افزایش سلولهای مخاطی
  • طول عمر سلول های مخاط

بسیاری از داروها برای زخم معده دارای عوارض جانبی هستند و می توانند در برخی از افراد ایجاد ناراحتی کنند. ریحان مقدس ممکن است یک گزینه جایگزین باشد. یک بررسی از حیوانات نشان داد که 200 میلی گرم عصاره ریحان مقدس در دو سوم حیوانات باعث کاهش معنی دار و تعداد و شاخص زخم ها شد.

خلاصه نشان داده شده است که ریحان مقدس باعث تقویت سلامت بدن شما از طرق مختلف می شود. این می تواند به محافظت در برابر عفونت ، کاهش قند خون ، کاهش کلسترول ، کاهش درد مفاصل و محافظت از معده شما کمک کند.

خلاصه ای ویدیویی از خواص و فواید ریحان

بیشتر بخوانید:سبزی قرومه سبزی چیست؟

احتیاط قبل از مصرف

همیشه مطمئن شوید که قبل از ترکیب ریحان یا هر مکمل دیگر در رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید. تحقیقات کافی برای توصیه استفاده از نوزادان ، کودکان و زنان باردار یا شیرده وجود ندارد. فرآوری ، کیفیت، خلوص و تأثیر گیاهان یا مکمل ها توسط FDA کنترل نمی شود.

ریحان را از فروشگاه های معتبر فروشگاه سبزیجات معتبر که به صورت ارگانیک و بدونه افزونی خریداری کنید.

هیچ عوارض جانبی منفی از سبزی ریحان تابحال گزارش نشده است. با این حال ، اگر شیرده هستید ، باردار هستید یا سعی در تصور خود دارید ، باید از ریحان خودداری کنید. مطالعات حیوانی نشان داده اند که ریحان ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد و انقباضات رحمی را تحریک کند.

خلاصه عوارض جانبی منفی در آزمایشات انسانی گزارش نشده است اما توصیه می شود قبل از ترکیب ریحان در رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید. سعی کنید در صورت امکان آن را از یک منبع معتبر خریداری کنید.

کلام آخر

  • این گیاه ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد.
  • ریحان یک ضد باکتری قوی است.
  • حاوی 22 کالری در هر 100 گرم ، ریحان دارای ماده مغذی سنگین و کم کالری است.
  • ریحان ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که با اثرات پیری مبارزه می کند.
  • زمان شنا را بهبود بخشید
  • آسیب بافت کمتری دارد
  • سطح استرس را در محیط های با صدای کم کاهش دهید

1 دیدگاه

  1. مطالب جالب و موجهی بود برای من تازگی داشت که نخوانده بودم عالی بوذ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *