🍀سبزی های سبزی خوردن چیست؟🍀

دسترسی سریع بخش های محتوا

آشنایی سبزی های سبزی خوردن

سبزی خوردن

سبزی خوردن که جزء پر مصرف ترین سبزیجات سفره ای ما ایرانی ها است و جزء محبوب ترین حاضری های جدایی ناپذیر سفره های ما ایرانیان است بخصوص با آب گوشت و قورمه سبزی خوشمزه بیشتر میچسبه.

سبزی سبزی خوردن از چند نوع سبزی پرخاصیت و متنوع از سبزیجات تشکلیل شده استکه فواید و خواص بسیاری دارد زیرا از انواع سبزی های مفید تشکیل شده است، به صورت کلی مصرف سبزی در طی روز برای سلامتی بدن بسیار مفید است. و توسط پزشکان توصیه فراوان میشود بخصوص برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

سبزی خوردن شامل چه سبزی های است؟

سبزی خوردن شامل  ریحان، شاهی، تربچه، گشنیز، جعفری، پیازچه، تره و … میباشد.

امروز با زندگی ماشینی مصرف سبزی خوردن بر سر سفرها کمتر دیده میشود در این مطلب وظیفه خود میدانیم تا از خواص تغذیه ای و درمانی سبزی های سبزی خوردن که بعضی از نو عروس ها و خانم های خونه دار حتی برخی از سبزی های سبزی خوردن را نمی شناسند بنابراین بد نیست با سبزی های سبزی خوردن آشنا شده و به خواص تغذیه ای آن پی ببریم و این اطلاعات را به نسل بعد خود نیز انتقال دهیم.

در ادامه ای مطلب با همراه باشید تا با خواص سبزی های سبزی خوردن که شامل سبزی های زیر است آشنا شویم.

سبزی سبزی خوردن؛ خواص ریحان

سبزی سبزی خوردن؛ خواص ریحان

یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی که برای بشر شناخته شده است ، خواص درمانی و سلامتی ریحان دارای ارزشمندترین دانش در سراسر جهان بوده است. ریحان به دلیل داشتن خواص دارویی و درمانی قوی آن مورد احترام است.

ضد التهاب

ریحان و خاصیت ضد التهابی آن می تواند درمانی برای انواع بیماری ها و اختلالات باشد. روغنهای اساسی اسانس ، از جمله اوژنول ، سیترونلول و لینالول، از طریق خاصیت مهارکننده آنزیمی به کاهش التهاب کمک می کنند. خواص ضد التهابی ریحان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، روماتیسم و ​​شرایط التهابی روده کمک کند. مصرف ریحان همچنین می تواند تب ، سردرد ، گلودرد ، سرماخوردگی ، سرفه ، آنفولانزا را تسکین دهد.

ریحان برای پوست مفید است

روغن قدرتمند ریحان به پاکسازی پوست از درون کمک می کند. پاک کننده عالی پوست برای افرادی که پوست روغنی دارند مناسب است. همچنین به از بین بردن کثیفی و ناخالصی هایی که باعث مسدود شدن منافذ هستند کمک می کند. یک خمیر برگ ریحان ، خمیر چوب صندل و گلاب درست کنید. خمیر را روی صورت خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. آیا آن را با آب سرد خاموش بود. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی ریحان به جلوگیری از ایجاد آکنه کمک می کند.

سبزی سبزی خوردن؛ خواص شاهی

 

چقدر اهل سبزی خوردن هستید؟ وقتی سبد سبزی خوردن سر سفره می‌آید به کدام سبزی علاقه‌ی بیشتری دارید؟ اگر جزو افرادی هستید که شاهی‌ها را سوا کرده و میل می‌کنید به خودتان تبریک بگویید چون انتخاب خوبی دارید.
البته توصیه می‌کنیم «جدا کن سوا کن» را کنار بگذارید و از تمام سبزی‌ها میل کنید چون هر کدام منبع ویتامین‌های متعدد هستند. اما شاهی! این سبزی برگ دار خوشمزه! شاهی حاوی ترکیبات گوگردی است که برای سلامتی بسیار مفید است. این سبزی پرطرفدار منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی است.

  • شاهي لكه هاي سفيد پوست را برطرف مي كند. به اين منظور بايد تخم شاهي را كوبيده با كمي عسل مخلوط نماييد و بر روي لكه ها قرار دهيد و اين عمل را روزي يك مرتبه تكرار كنيد تا بهبودي كامل حاصل شود.
  • شاهي براي رفع بدبويي زير بغل مفيد است. براي اين منظور بايد صبح ناشتا مقداري شاهي و يا تخم شاهي تناول كرد و چند روز متوالي تكرار نمود.
  • شاهي انار ترش را به انار شيرين مبدل مي كند. براي اين منظور بايد آب شاهي را گرفته، به دفعات مكرر مانند آب در پاي درخت انار ترش بريزيد كه مورد استفاده ريشه قرار گيرد. در اين صورت ميوه آن به انار شيرين تبديل مي شود.

“تربچه” یکی از صیفی جات کم چرب و بدون کلسترول است که مصرف آن برای کاهش وزن، تقویت چشم و هضم غذا بسیار مناسب می باشد.

  • تربچه گیاهی ادرارآور است که موجب دفع سموم بدن می شود. این خاصیت ضد سمومی و ضدسرطانی برای درمان سرطان های مختلف مانند کلیه، روده، معده و … موثر است.
  • تربچه با دارا بودن ویتامین c، فسفر، روی و ویتامین B کمپلکس، برای پوست مفید است.
  • تربچه خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد که موجب رفع اختلالات پوستی مانند خشکی، ترک و جوش های قرمز می شود. این گیاه که غنی از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم است، بنابراین در کاهش وزن موثر است.
  • تربچه علاوه بر مقابله با تب ، رفع اختلالات ادراری مانند التهاب و آلودگی قارچی ، سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و گردش خون در بدن را بهبود می بخشد.

سبزی سبزی خوردن؛ خواص گشنیز

سبزی سبزی خوردن؛ خواص گشنیز

گشنیز گیاه خوش عطری است که در سراسر جهان به‌شکل‌های برگ،ساقه و تخم گشنیز استفاده می‌شود. گشنیز به‌واسطه داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان سرشار از خواص درمانی است. فواید گشنیز به‌قدری زیاد است که لقب گیاه معجزه‌آسا را به آن داده‌اند. گشنیز برای کاهش کلسترول، درمان التهاب و مشکلات پوستی و تنظیم فشار خون کاربرد دارد.

  • مصرف گشنیز برای بهبود عملکرد کبد مفید است
  •  گشنیز برای مقابله با باکتری سالمونلا مفید است.
  • خاصیت ضدالتهابی دارد و علایم آرتریت را برطرف می کند.
  • مصرف گشنیز از بدن در برابر عفونت های دستگاه ادراری محافظت می کند.

سبزی سبزی خوردن؛ خواص جعفری

جعفری دارای خواص و مزایای شگفت انگیزی برای سلامت بدن و درمان بیماری ها دارد، البته گفتنی است که برگ، تخم و آب جعفری نیز خواص شگفت انگیزی دارند.

  • میزان فراوان ویتامین C موجود در جعفری، آن را به غذایی برای تقویت سیستم ایمنی تبدیل می‌کند. روغن‌های معطر می‌توانند واکنش‌های ایمنی که بسیار تحریک شده‌اند را سرکوب کنند.
  • چون جعفری، ادرارآور است و به دفع مایعات از بدن کمک می‌کند، می‌تواند تاثیر مثبتی بر کلیه‌ها بگذارد – زیرا می‌تواند مواد اضافی را از کلیه دفع کند. دو ماده موجود در روغن جعفری را می‌تواند مسئول خواص ادرارآور جعفری دانست- آپیول و میریستیسین.
  • این نوشیدنی معجونی برای تمیز کردن کلیه ها بسیار مفید است . برای تهیه آن 14گرم جعفری را با آب دو عدد لیموترش، 1 عدد خیار بزرگ و یک برش هندوانه با تخمه های آن در مخلوط کن بریزید و بلافاصله مصرف کنید.

جلوگیری از آکنه

برای یک ماسک موثر آکنه با جعفری دو قاشق چای خوری از سرکه سیب و سک قاشق غذا خوری عسل را در مخلوط کن با جعفری ترکیب کنید و آن را روی پوست خود اعمال کنید.این ماسک کمک میکند تا پوستی نرم و صاف داشته باشید.

سبزی سبزی خوردن؛ خواص پیازچه

پیازچه از سبزیجات خاصی اشت که علاوه بر خوش طعم کردن غذاها خواص درمانی بسیاری دارد. از پیشگیری چین و چروک پوست تا افزایش اشتها کاهش کلسترول و … همه از خواص “پیازچه” می باشند.

  • از اسهال پیشگیری می کند و برای از بین بردن عفونت های قارچی عالی است
  • ویتامین c موجود در آن از چروک شدن پوست پیشگیری می کند.
  • از رشد سلول های سرطانی به خصوص سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.

لاغری و کاهش وزن

پیازچه یکی از سبزیجات کم کالری است و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این فیبر موجود در پیازچه با پاک سازی روده ها به کاهش چربی شکم کمک می کند.

سبزی سبزی خوردن؛ خواص تره

سبزی سبزی خوردن؛ خواص تره

تره فرنگی دارای خواص و فواید فراوانی است که برخی از افراد آن را به دلیل خواص دارویی اش هم مصرف می کنند، البته مصرف تره فرنگی در وعده شام هم بسیار مفید است.

مزه ای تره چطور است؟

مزه اش بین سیر و پیاز است و البته بسیار نامحسوس است, اما با کمی گوگرد, طعم غذاهای دارویی را به ما یادآوری می کند. در واقع این یک تصادف نیست. خواص ضد میکروبی دارد. این گیاه به اندازه سیر قوی نیست, اما هر دو به طور مشابه از چیزی به نام آلینایا تشکیل شده اند.

  • ۱. تره یک سبزی مشهور است با طبیعت گرم که به صورت خام یا پخته در رژیم غذایی روزانه اکثر افراد مصرف میشود.
  • تره از نظر خواص غذا و شفا شبیه سیر و پیاز است ولی طعم و بوی آن ملام تر بوده و دهان را خوشبو میکند.
  • ۲. مصرف تره برای رفع یبوست دائمی، ترش کردن غذا و سو هاضمه، رفع چاقی، تسکین درد مفاصل، نقرس و تصب شرائین مفید است.
  • ۳. مصرف سوپ یا شربت تره برای معالجه تمام بیماری های حاد و مزمن دستگاه تنفسی مفید است.
  • مثلا در گریب، گلو درد، گرفتگی صدا و سیاه سرفه مفید بوده و خلط آور نیز است.
  • در این موارد اضافه کردن کمی عسل به آب تره و مصرف نموده آن مفید تر است.
  • ۴. برای رفع تنگی نفس مفید است. بدین منظور باید مقداری جو را همراه با مقداری تره پخته و میل کنید.
  • ۵. تره از سبزی های ادرار آور است و لذا خوردن سوپ یا شربت تره و یا جوشانده ۴ گرم تخم تره در یک لیتر آب برای رفع حبس البول، آب آوردن انساج، دفع سنگ کلیه و تسکین قولنج مفید است.
  • ۶. خوردن تره خام یا پخته خون قاعدگی را زیاد میکند.
  • ۷. خوردن تره میل جنسی را تحریک میکند.

کلام آخر

سبزی خوردن از انواع سبزی ها تشکیل شده است که این گیاهان هر کدام دارای خواص و فواید زیادی هستند که در این مقاله به خواص سبزی های سبزی خوردن اشاره کردیم.

سفره های ایرانی با سبزی خوردن سبز می شود. سبزی ها نه تنها سفره را زیبا می کنند بلکه برای بدن بسیار مفید برای خرید سبزی خوردن میتوانید به فروشگاه اینترنتی سبزیجات لیموتاپ مراجعه کنید.

1 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از بیان مطالب سودمند وقابل استفاده‌تان در معرفی سبزیجات خصوصاً سبزی خوردن. ان‌شاءالله ماجور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *