رفع کجی آلت تناسلی مردان (انحنای آلت هنگام نعوظ)

بسیاری از آقایانی که دچار مشکلات انحنای آلت تناسلی هستند، ممکن است به دلیل کج بودن آلت تناسلی دچار آسیب‌های جزئی در آنجا شوند. شایان ذکر است که در صورتی که این مشکل تأثیری در فعالیت جنسی یا عزت نفس فرد نمی‌گذارد، یک خمیدگی و کجی کوچک ممکن است در بسیاری از موارد معمولی باشد.

اما وقتی دخول (در هنگام نزدیکی) را مختل می‌کند، باعث می‌شود که آلت تناسلی در حین حرکت به راحتی بیرون بزند یا در حین رابطه جنسی کج شود، مراجعه به پزشک و اقدامات درمانی بسیار ضروری است. این مسئله علاوه بر به خطر انداختن فعالیت جنسی فرد، می‌تواند منجر به مسائل روان‌شناختی و اجتماعی نیز شود.

انواع کجی آلت تناسلی

انواع کجی آلت تناسلی

دو وضعیت مسئول ایجاد خمیدگی آلت تناسلی هستند: بیماری پیرونی،  که به آن، انحنای اکتسابی نیز میگویند و انحنا یا کجی مادرزادی آلت تناسلی. برای درک بهتر این موارد، باید به خاطر داشته باشید که این ناهنجاری در حالت آلت تناسلی تنها در هنگام نعوظ قابل مشاهده است، هنگامی که بافت‌ها به‌طور کامل کشیده شوند.

اختلاف الاستیسیته باعث می‌شود آلت تناسلی یا به طرفین، به سمت پایین یا بالا خم شود (تشکیل یک شکل L به سمت ناف). حالت خمیدگی به هر مورد بستگی دارد. نعوظ کاملاً مستقیم وقتی اتفاق می‌افتد که بافت‌های آلت تناسلی، الاستیسیته ی یکسان داشته باشند.

بیماری پیرونی یا انحنای اکتسابی 

انواع کجی آلت تناسلی

ترجمه نوشته عکس: سمت چپ – tunica(غشای پوششی)، (corpora cavernosa– اجسام غاری)- آلت در حالت نعوظ نرمال تصویر سمت راست: پلاک – پلاک پیرونی که موجب انحنای آلت تناسلی شده است

این بیماری بیشتر در مردان بالای 40 سال مشاهده می‌شود. این عارضه با ایجاد اسکارهایی (جای زخم) بر روی بافتی تشکیل می‌شود که بدنه جسم غاری آلت تناسلی را می‌پوشاند، ساختاری که tunica albuginea (سفید پرده) نام دارد علت بیماری پیرونی نامعلوم است. فرضیه‌های زیادی مطرح شده است از جمله اختلالاتی در ترمیم زخم، عوامل ژنتیکی ، ایجاد بافت اسکار تغییر یافته و آسیب دیدگی.

پارگی‌های ریزی در tunica albuginea به خاطر استفاده مکرر یا شکستگی آلت تناسلی به عنوان دلایل اصلی مطرح شده است. در واقع، علت حقیقی ناشناخته یا “ایدیوپاتیک” است. این بیماری با تعدادی از بیماری‌های مختلف از جمله دیابت و بیماری‌های بافت همبند مانند انقباض دوپویتر (بر روی دستها) (Dupeytren’s contractures)، فاشیای پلانتار (Plantar Fasciitis) (روی پاها تأثیر می‌گذارد) و اسکلروز تمپانیک (بر پرده  گوش) اثر دارد.

هنوز معلوم نیست که آیا این بیماری‌ها باعث بروز پیرونی می شوند یا به احتمال بیشتر، آیا یک روند بیماری مشابهی وجود دارد که منجر به هر دوی این‌ها شود.

هنوز مشخص نیست که آیا پروستاتکتومی رادیکال برای سرطان پروستات یک عامل خطر برای ایجاد بیماری پیرونی است یا خیر.

بیماری پیرونی معمولاً 2 مرحله دارد:

  • مرحله حاد / اولیه
  • مرحله‌ی مزمن

در مرحله حاد: اولیه ، تشکیل پلاک، اختلال نعوظ و درد شایع است. این مرحله معمولاً حدود 6 تا 18 ماه طول می‌کشد. تغییرات می‌تواند به صورت پیوسته و مدام رخ دهند و به همین دلیل جراحی در مرحله فعال انجام نمی‌شود. در تعداد کمی از آقایان، ممکن است در برخی از جنبه‌های بیماری از جمله کاهش خمیدگی، اندازه یا سختی پلاک و برگشتن مقداری از طول از دست رفته، بهبودی خود به خودی حاصل شود. مرحله مزمن هنگامی آغاز می‌شود که هیچ پیشرفت دیگری در شرایط دیده نشود و می‌توان با عدم بروز تغییراتی در حدود 6 ماه تأیید گردد.

انحنای آلت در کودکان یا مادرزادی 

برخی از کودکان پسر و نوجوانان، به دلیل عوامل ژنتیکی، با این انحنای متولد می‌شوند، با این وجود، این عارضه تنها در دوران بلوغ، با رشد آلت و آغاز زندگی جنسی قابل مشاهده است. برای جلوگیری از عوارض ناشی از این مشکل، تشخیص زود هنگام آن حائز اهمیت است.

تشخیص و ارزیابی 

درمان کجی آلت تناسلی

تشخیص کجی آلت تناسلی توسط صحبت بیمار و معاینه بدنی او انجام می‌شود. حساس به ارزیابی، آلت تناسلی نعوظ یافته، برای ارزیابی این مسئله بسیار مهم است. تصاویری از این نظر بسیار مفید هستند و قبل از تصمیم گیری برای انجام عمل جراحی ضروری هستند. محل، جهت و درجه انحنا مهم است. اندازه و محل قرارگیری پلاک نیز مهم است.

در حالت ایده آل، تصاویر از آلت تناسلی نعوظ گرفته شده از (1) بالا به پایین و (2) از پهلو در ارزیابی بسیار مفید خواهد بود. پزشک می‌خواهد مواردی را در مورد شرایط شما بداند

قبل از مراجعه بهتر است به پاسخ این سؤالات فکر کنید.

  • اولین علائم شما چه موقع مشاهده شد؟
  • آیا شروع این وضعیت در شما، مربوط به کبودی آلت یا درد ناشی از مقاربت بوده است؟
  • آیا پلاک (قسمتی سفت شده بر روی آلت تناسلی مرد) دارید؟
  • آلت تناسلی شما در کدام جهت قرار دارد؟ چه مقدار کجی وجود دارد (به عنوان مثال 45)؟
  • آیا متوجه شده‌اید که آلت تناسلی شما کوتاه‌تر یا باریک‌تر از گذشته شده است؟
  • نعوظ شما چگونه است؟

درمان کجی آلت تناسلی

گزینه‌های درمانی و اهداف درمان کجی آلت تناسلی، به مرحله بیماری (فعال یا مزمن بودن) و میزان انحنا بستگی دارد. همیشه، بیشتر توجه بر روی عملکرد آلت است؛ یعنی توانایی حصول نعوظ که برای مقاربت لذت‌بخش برای بیمار و شریک زندگی وی رضایت‌بخش باشد.

این بدان معنی نیست که آلت تناسلی باید حتماً مستقیم، بدون هیچ خمیدگی، بدون پلاک و یا به همان طولی باشد که در اوایل جوانی بوده است. باید انتظارات واقع بینانه داشت. خبر خوب این است که درمان‌هایی برای هر دو بیماری پیرونی و کجی مادرزادی آلت وجود دارد که بسته به هر مورد، ممکن است به روش جراحی یا بالینی باشد. روش‌های درمانی غیرتهاجمی، مانند “پمپ ساکشن آلت” و درمان دارویی، تنها برای بیماران مبتلا به پیرونی جواب می‌دهد.

اگرچه این گزینه‌ها به اندازه روش‌های جراحی کارایی ندارند و کاربرد آن‌ها به میزان و مرحله‌ی خمیدگی آلت نیز بستگی دارد. در موارد کجی مادرزادی، امکان استفاده از داروها وجود ندارد، زیرا همان‌طور که گفته شد، بیمار با یک آلت تناسلی دارای انحنا و کجی متولد شده است.

پمپ مکش آلت تناسلی 

پمپ مکش آلت تناسلی 

این وسیله از لوله‌ای تشکیل می‌شود که آلت از طریق حلقه‌ای در قسمت پایین آن وارد آن لوله می‌شود. این لوله به پمپ دستی یا برقی متصل شده است و برای ایجاد خلأ در داخل آن استفاده می‌شود. پمپ مکش آلت تناسلی، به دلیل وجود نیروی قابل‌توجهی که در طی روند کشش ایجاد می‌شود، می‌تواند عوارضی را نیز ایجاد کند. این عوارض ممکن است باعث ایجاد صدمات و فیبروز در آلت تناسلی شود، انحنای جدیدی ایجاد کند یا حتی حالت فعلی را بدتر کند.

درمان دارویی

درمان-کجی-آلت-تناسلی

درمان دارویی ممکن است در مرحله اول بیماری پیرونی، هنگامی که انحنای تثبیت نشده است، مؤثر باشد و با هدف متوقف کردن خم شدن آلت دنبال شود. موفقیت این روش بستگی به سایر عوامل مرتبط با آن، مانند شروع و زمان درمان دارد.

داروهای خوراکی

مصرف دارویی با عنوان قرص پارا- آمینوبنزوات یا ویتامین E ممکن است برای چند ماه توصیه شود. متأسفانه در بیشتر موارد، این داروها موفقیت محدودی را در بر دارند. در این مرکز پزشکی، متخصصان ما در درمان‌های جدیدی مانند کلشی سین (colchicine) و پنتوکسی فیلین (pentoxifylline) پیشگام بودند که موفقیت بهتری را به همراه دارند.

تزریق

تزریق وراپامیل در پلاک به وجود آمده بر روی آلت تناسلی ممکن است توصیه شود. این روش درمانی به طور معمول حدود شش تا 12 جلسه تزریق به مدت شش ماه نیاز دارد.

یونتوفورزیس 

یونتوفورزیس یا یونتوفورز (Iontohoresis) تکنیکی است که در آن از یک جریان بدون درد الکتریسیته برای انتقال وراپامیل یا برخی مواد دیگر در زیر پوست به داخل پلاک استفاده می‌شود.

شاک ویو تراپی شاک-ویو-تراپی-برای-درمان-کجی-آلت

شاک ویو تراپی، جدیدترین روش درمانی برای بیمارانی است که از اختلال نعوظ و بیماری پیرونی رنج می‌برند و یکی از چند گزینه‌های درمانی است که نعوظ‌های طبیعی را بهبود می‌بخشد و به‌طور بالقوه می‌تواند مکانیسم نعوظ را دوباره جوان‌سازی کند. شاک ویو تراپی فوکال، یک روش درمانی مؤثر و کارآمد برای شرایط و بیمارهای مردان است. شاک ویو تراپی فوکال یک روش پیشرفته غیر تهاجمی است که از شوک‌های متمرکز استفاده می‌کند.

هنگامی که از این تکنیک بر روی آلت تناسلی استفاده می‌شود، میکرو پلاک واقع در عروق موجود را شکسته و سبب تحریک رشد رگ‌های خونی، اعصاب و سلول‌های بنیادی جدید می‌گردد.

این امر باعث بهبود خون‌رسانی به محل شده که این ترمیم عضله صاف در آلت تناسلی مردانه را میسر و به بازسازی و بهبود فرم بافت کمک می‌کند. شاک ویو تراپی متمرکز با شدت کم، به احیا و جوان‌سازی مکانیسم نعوظ و تأخیر کمک کرده یا از تخریب و نقص در عملکرد نعوظ جلوگیری می‌کند.

پس از 3 تا 6 جلسه، اکثر آقایان متوجه ی بهبود کیفیت نعوظ خود و همچنین نعوظ‌های صبحگاهی بهتر و عملکرد جنسی بهتر می‌شوند. بهبود شریانی آلت تناسلی نیز می‌تواند در آزمایش‌های اکوی داپلر مشاهده شود که نشان‌دهنده جوان‌سازی و همچنین جلوگیری از وخامت علائم اختلال عملکرد نعوظ است. هیچ پروتکل یکسانی وجود ندارد که بتوان برای همه اعمال کرد. هر مورد با دیگری متفاوت است. پزشک پس از ارزیابی شما، مشخص می‌کند که چند جلسه ممکن است برای شما لازم باشد.

همانطور که در مطالعات اخیر مشخص شده است، تعداد جلسات بستگی به شدت و حضور زائده‌ها دارد. به‌طورکلی پزشکان یک یا دو بار در هفته یک دوره 6 تا 12 جلسه‌ای درمان را توصیه می‌کنند. معمولاً در طول درمان کمی ناراحتی احساس می‌شود. اگر بیمار در طول درمان دچار درد و ناراحتی شود، تنظیماتی روی دستگاه وجود دارد که می‌توان برای کاهش درد انجام داد. اگرچه، داشتن درد در طول جلسه نشان می‌دهد که درمان دارای تأثیر مثبتی است. مزایای استفاده از درمان شاک ویو عبارت‌اند از:

  • درمان غیر تهاجمی که 20 دقیقه در یک اتاق و مطب به صورت سرپایی طول می‌کشد
  • کلاً با زمان آمدن و رفتن به مرکز 30 دقیقه طول خواهد کشید.
  • هیچ دارویی لازم نیست
  • فواید بالینی قابل‌توجهی دارد که اغلب 6 الی 8 هفته پس از درمان تجربه می‌شود

تکنیک‌های جراحی برای صاف و مستقیم کردن آلت تناسلی کج 

در برخی موارد کجی آلت تناسلی، برای اصلاح خمیدگی جراحی لازم است. جراحی فقط پس از گذشت مرحله حاد انجام می‌شود. این به‌طورکلی بدان معنی است که حداقل در مدت 6 ماه نباید تغییری در میزان خمیدگی، درد آلت، اندازه پلاک یا وخامت در عملکرد نعوظ ایجاد شود.

اهداف جراحی عبارت‌اند از:

  • صاف و مستقیم شدن آلت
  • به دست آوردن یک درجه‌ی یکنواخت
  • بهبود با حفظ عملکرد نعوظ به زمان قبل از عمل
  • حداقل رساندن میزان کاهش طول آلت

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد چند تکنیک جراحی برای شما ارائه شده است:

تکنیک جراحی نسبیت (NESBIT)

این روش برای کاهش قسمت بلندتر آلت توصیه می‌شود که سمت سالم و دارای خاصیت ارتجاعی بیشتر است. اگرچه این عمل آلت تناسلی مرد را صاف می‌کند، اما بسته به نوع انحنا، می‌تواند آن را در مقیاس بین 0.5 تا 5.0 سانتی‌متر کاهش دهد. استفاده از بخیه‌های جراحی با نخ‌های غیرقابل جذب می‌تواند باعث ناراحتی یا درد در هنگام مقاربت شود. بااین‌وجود، این سنتی‌ترین روش برای صاف کردن آلت تناسلی است که توسط اکثر متخصصان انجام می‌شود. قبل از انتخاب این روش، از همه اثرات آن آگاه باشید.

تکنیک جراحی (EGYDIO)

این تکنیک شامل کشش سمت کوتاه آلت تناسلی است که توسط انحنای آلت تناسلی دچار مشکل شده است تا زمانی که با قسمت بلندتر مطابقت داشته باشد. این عمل توسط جامعه پزشکی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است و روشی است که بر اساس اصول هندسی انجام می‌شود. این تکنیک به تعداد زیادی از جوانان و بزرگ‌سالان این امکان را می‌دهد تا عملکرد جنسی طبیعی خود را از سر بگیرند.

همچنین بلندتر شدن آلت تناسلی مردانه، بازیابی حداکثر اندازه آلت و صافی آلت تا حد محدوده‌ی اعصاب، عروق و مجرای ادرار امکان‌پذیر می‌سازد. این روش، به‌عنوان تکنیک Egydio یا عمل Egydio (اجیدیو) شناخته می‌شود.

تکنیک جراحی استیج 

برخلاف تکنیک جراحی Nesbit، در تکنیک Stage ، برای صاف کردن آلت تناسلی برش‌های بسیار سطحی در تونیکا آلبوژینا (غشای پوششی آلت) ایجاد می‌شود. از این روش فقط در انواع خاصی از خمیدگی‌های مادرزادی و به روش مکملی برای تکنیک Egydio استفاده می‌شود تا آلت را صاف‌تر و به حداکثر اندازه ممکن برساند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *