30 خاصیت و خواص کرفس برای سلامتی

کرفس یکی از سبزیجاتی است که خواص بسیار زیاد و شگفت انگیزی دارد ، از خواص کرفس می توان برای کبد ، درمان بیماری های عفونی ، لاغری و … نام برد. در ادامه با فواید بی نظیر این عضو خانواده سبزیجات آشنا شوید.

خواص کرفس لیست بلند بالایی دارد. خواص درد معده را تسکین می دهد، فشار خون را تنظیم می کند و بوی بد دهان را از بین می برد. برگ و آب کرفس چاقی و آرتروز را درمان می کند و گرفتگی رگهای قلب را برطرف میکند که در ادامه این مطلب از لیموتاپ به 30 مورد از فواید کرفس میپردازیم.

خواص کرفس برای سلامتی بدن

خواص کرفس

۱- کاهش التهاب

کرفس سرشار از آنتی اکسیدان های فیتونوترینت با خواص ضد التهابی  است. سبزیجات همچنین منبع مهمی از فلاونولها هستند.  آب یا عصاره کرفس نیز، موجب کاهش فعالیت پروتئین های خاصی می شود که با التهاب در ارتباط هستند .

کرفس همچنین حاوی ترکیبی به نام لوتئولین است که می تواند از التهاب در سلول های مغز جلوگیری کند .  به نظر می رسد مصرف کرفس از رشد H. pylori (نوهی باکتری که موجب التهاب پوشش معده می شود) جلوگیری می کند.

۲- کاهش خطر ابتلا به سرطان

کرفس حاوی پلی استیلن است. این ماده می تواند از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری کند. فلاونوئیدهای موجود در کرفس ضمن از بین بردن سلول های سرطانی لوزالمعده ، می توانند با مبارزه با رادیکال های آزاد، سلول های سرطانی در بدن را از بین ببرند .

همچنین به نظر می رسد که لوتئولین موجود در کرفس خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد . طی  مطالعات صورت گرفته ، درمان سلول های سرطانی با اپیژنین و لوتئولین در کنار استفاده از شیمی درمانی ، روشی موثر خواهد بود.

۳- بهبود عملکرد هضم

شواهد حاکی از آن است که کرفس  در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است. الیاف طبیعی موجود در کرفس آن را به یک ماده غذایی مهم برای دستگاه گوارش تبدیل می کند. فیبر موجود در کرفس توسط باکتری های موجود در روده بزرگ تخمیر می شود.

این فرایند تخمیر باعث تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می شود که یکی از آنها (بوتیرات) در تقویت سلامت دستگاه گوارش نقش دارد.  فیبر موجود در کرفس تقویت حرکت روده را نیز در پی دارد.

۴- کاهش کلسترول

یکی از دلایلی که می بایست کرفس را در رژیم غذایی خود جای دهید ، این است که با وجود اینکه کالری کمی دارد اما سرشار از فیبر است و در کاهش کلسترول نقشی موثر دارد. فتالید موجود در کرفس نیز ممکن است در کاهش کلسترول موثر باشد.

کرفس همچنین در کاهش تری گلیسیرید موثر است و می تواند با افزایش سطح HDL (کلسترول خوب)  به درمان هایپرلیپید کمک کند. با این حال این مقوله ملزم مطالعات بیشتر است.

۵- کاهش فشار خون

فتالیدهای موجود در کرفس با سست کردن دیواره شریان ها ، گردش خون را افزایش و فشار خون را کاهش  می دهد. کرفس همچنین سرشار از نیترات است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

عصاره دانه کرفس نیز در کاهش فشار خون موثر است. خاصیت کاهش فشار خون کرفس در طب سنتی چینی نیز ذکر شده است.

۶- درمان دیابت

برخی متخصصان معتقدند ویتامین K موجود در کرفس ، دارای خاصیت ضد دیابتی می باشد  و کاهش التهاب و حساسیت به انسولین و در نتیجه بهبود متابولیسم گلوکز را درپی دارد. برخی شواهد حاکی از آن است که مصرف کرفس ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

دیابت همچنین ممکن است توسط هلیکوباکتر پیلوری ،( باکتریهای ایجاد کننده مشکلات گوارشی) تشدید شود. از آنجا که کرفس ممکن است با این باکتری ها مبارزه کند ، در این زمینه نیز موثر خواهد بود.طی تحقیقاتی که توسط محققان ایرانی صورت گرفته است، عصاره دانه کرفس برای کنترل دیابت ، بر موش ها آزمایش شد و نتیجه ای مطلوب میسر شد.

۷- کاهش وزن

کرفس یکی از معدود غذاهایی است که می توانید به منظور کاهش وزن از آن استفاده کنید. این ماده کم کالری و سرشار از فیبر است. . کرفس همچنین متابولیسم چربی را تنظیم می کند.

همچنین میتوانید کرفس را به همراه سایر سبزیجات که میزان انرژی بالاتری دارند نیز  مصرف کنید. شواهد حاکی از آن است که کرفس حاوی آب زیادی است و می تواند میزان انرژی سایر مواد را کاهش دهد . استفاده از آب کرفس در کاهش وزن موثر خواهد بود.

۸- درمان آسم

درمان آسم

شواهد حاکی از آن است که مصرف کرفس ممکن است در درمان آسم موثر باشد .با این حال ،این مقوله نیازمند تحقیقات بیشتر است.

۹- بهبود سلامت قلب و عروق

کرفس معمولاً به عنوان یک ماده ضد فشار خون در طب سنتی تجویز می شود. این ماده می تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. طی مطالعاتی که توسط محققان ایرانی صورت گرفت ، عصاره برگ کرفس برای بهبود بسیاری از پارامترهای قلبی عروقی مانند کلسترول ، تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) موثر خواهد بود.

۱۰- درمان بیماری های عفونی

کرفس ممکن است در درمان عفونت های قارچی  (یا حتی جلوگیری از آن )موثر باشد. همچنین ممکن است انواع باکتری ها از جمله E. coli را که باعث عفونت مجاری ادراری و روده می شود ، مهار کند. با این حال ، این مقوله ملزم تحقیقات بیشتری است.

۱۱- تقویت سیستم ایمنی

کرفس حاوی ویتامین C است. این ماده مغذی در تقویت سیستم ایمنی موثر است. آنتی اکسیدان های موجود در کرفس نیز می تواند در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته باشند.

علاوه بر این ، مکمل ویتامین C باعث افزایش غلظت ایمونوگلوبولین ها که ترکیبات اصلی سیستم ایمنی بدن  در خون هستند، می شود . همچنین تصور می شود که کمبود ویتامین C باعث کاهش پاسخ ایمنی در حیوانات می شود.

۱۲- آرام کردن سیستم عصبی

کرفس حاوی روغن های اساسی است که ممکن است سیستم عصبی را تنظیم کرده و احساس آرامش را القا کند.  شواهد حاکی از آن است که کرفس همچنین ممکن است با ایجاد آرامش در بهبود خواب موثر باشد. احتمال می رود این امر به دلیل وجود منیزیم باشد .

به گفته بقراط ، پدر علم پزشکی ، کرفس می تواند اعصاب را آرام کند و می توان از آن برای درمان بیماری های عصبی استفاده کرد.جویدن کرفس ممکن است سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش دهد .

۱۳- بهبود روابط جنسی

هر ساقه کرفس حاوی آندروستون و آندروستنول است که مولکولهای مربوط به بویایی هستند. این مولکول ها از پشت گلو و بینی شما عبور می کنند و به طور بالقوه سنسور های محرک را تقویت می کنند .

عصاره کرفس همچنین باعث افزایش عملکرد جنسی در موشهای صحرایی نر شد .کرفس حتی می تواند ترشح تستوسترون را نیز افزایش دهد.

۱۴- خواص ضد پیری

خواص ضد پیری

ویتامین C موجود در کرفس از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. طی مطالعاتی که در کره جنوبی صورت گرفت ، ویتامین C اثرات ضد پیری بسیار خوبی از خود نشان داد .کرفس همچنین حاوی مقدار کمی ویتامین A است ، این ویتامین همچنین ممکن است سلامت پوست را ارتقا بخشد.

۱۵- مناسب برای پوست های چرب

کرفس نه تنها باعث آبرسانی پوست می شود بلکه چربی اضافی پوست را مهار می کند.  ساده ترین روش استفاده از کرفس برای درمان پوست های چرب، نوشیدن آب آن به طور مرتب است.

همچنین می توانید چند ساقه کرفس را خرد کرده و در آب بجوشانید. پس از خنک شدن ، آن را در یخچال قرار دهید و هر شب پیش از خواب ، آن را روی پوست خود ماساژ دهید.

۱۶- درمان لک و پیس

در لک و پیس ، پوست رنگ خود را در نواحی مشخص از دست می دهد و لکه های سفید ایجاد می کند.  طبق مطالعاتی که در لهستان صورت گرفت ، فورانوکومارین موجود در کرفس ممکن است در درمان لک و پیس موثر است.  در آتاروا ودا ، کتاب مقدس هند، این یافته ها به ثبت رسیده است .

از قدیم الایام از کرفس برای درمان لک و پیس استفاده شده است. شما میتوانید به این منظور با همان روشی که برای پوست های چرب پیشنهاد شد ، از آن استفاده کنید. پیش از استفاده با پزشک معالج خود مشورت کنید .

۱۷- درمان سنگ کلیه

کرفس حاوی لوتئولین و سایر ترکیبات اساسی است که می تواند در درمان سنگ کلیه مورد استفاده قرار گیرد  با این حال ، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

۱۸- حفظ سلامت مفاصل

کرفس در درمان دردهای مفاصل و نقرس موثر است. دردهای مفاصل معمولاً به دلیل ایجاد اسید اوریک ایجاد می شوند. یک تئوری نشان می دهد که خاصیت ادرار آوری کرفس ممکن است به دفع اسید اوریک کمک کرده و به طور بالقوه دردهای مفاصل را درمان کند.

طبق تحقیقاتی که در ایرلند صورت گرفته، روغن دانه کرفس منبع خوبی از سدانولید است. این ترکیب می تواند برای درمان نقرس و روماتیسم مورد استفاده قرار گیرد.

۱۹- تامین آب بدن

۹۵% کرفس را آب تشکیل داده است و می تواند به عنوان منبع خوبی برای هیدراتاسیون تلفی شود. دو یا سه عدد ساقه  کرفس می تواند پتاسیم ، سدیم ، فسفر ، منیزیم ، آهن ، کلسیم و روی در بدن را تامین کند.

۲۰- درمان سوزش معده

درمان سوزش معده

کرفس یک ماده غذایی قلیایی است که ممکن است اسیدی را که از طریق مری به سمت بالا حرکت می کند خنثی کند و اغلب برای معالجه رفلاکس و سوزش معده توصیه می شود.

۲۱- تقویت نورون ها و جلوگیری از آلزایمر

مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۰ حاکی از آن است که ، بین لوتولین و  از دست دادن حافظه ارتباط هایی وجود دارد . لوتئولین التهاب مغز را آرام می سازد و ممکن است در درمان اختلالات التهابی عصبی موثر باشد.

اعتقاد بر این است که اپیژنین ، ماده شیمیایی موجود در کرفس ، در بهبود  نوروژنز (رشد و نمو سلولهای عصبی) نیز مؤثر است. این عامل هنوز در انسان اثبات نشده است. اپیژنین همچنین ممکن است در سلامت نورون ها نقش داشته باشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری در این زمینه باید صورت بگیرد.

۲۲- تسکین میگرن

شواهد حاکی از آن است که ، تنتورهای دانه کرفس موجب تسکین سردرد می شود. کرفس همچنین ممکن است در تسکین دردهای مردمک چشم و سردردهای ناشی از کمبود خواب موثر باشد .

کمبود آب در بدن ممکن است میگرن را  تشدید کند. مقدار زیاد آب موجود در کرفس در بهبود این وضعیت موثر است.  کرفس حاوی منیزیم است ؛ مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که استفاده از منیزیم در پیشگیری و درمان میگرن موثر است.

۲۳- بهبود زخم معده

زخم معده عموما توسط باکتری  H. pyloribacteria ایجاد می شود. کرفس ، سرشار از فلاونوئیدها است و این ماده در مهار رشد این باکتری موثر است. فلاونوئیدهای موجود در کرفس همچنین در جلوگیری از آسیب های احتمالی معده و مری موثر است.

۲۴- درمان یبوست

افزایش فیبر در بدن می تواند کمک شایانی به درمان یبوست کند. کرفس سرشار از  فیبر است و می تواند در این زمینه موثر باشد.  با این حال ، این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر است.

۲۵- تسکین علائم یائسگی

غذاهای سرشار از فیتواستروژن  به طور بالقوه می تواند در تسکین علائم یائسگی و نیز متعادل سازی سطح هورمون ها موثر باشد.کرفس حاوی فیتواستروژن ها است و از این نظر می تواند سودمند باشد. لازم به ذکر است که می بایست نسبت در مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از فیتواستروژن  احتیاط کنید و پیش از مصرف آن حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

شما ممکن است در دوران یائسگی میزان استرس بیشتری متحمل شوید و میزان تمایل شما به صرف میان وعده های شور و شیرین افزایش یابد. در این صورت ، بهتر است غذاهای سالم و حاوی کرفس را جایگزین غذاهای ناسالم کنید.

۲۶- رفع بوی بد دهان

شواهد حاکی از آن است که جویدن کرفس در از بین بردن باکتری های سطح دهان و زبان و در نتیجه رفع بوی بد دهان موثر است.

۲۷- درمان جوش و آکنه

ویتامین ها و مواد معدنی بیشمار موجود در کرفس در بهبود سلامت پوست موثر است و می تواند به کاهش احتمال بروز آکنه یا جوش کمک کند. شواهد حاکی از آن است که کرفس همچنین ممکن است از بروز جای آکنه جلوگیری کند. کرفس همچنین ممکن است به تمیز کردن پوست و رفع آلودگی های موجود در منافذ کمک کند.

۲۸- بهبود سلامت چشم

بهبود سلامت چشم

ویتامین A موجود در کرفس ممکن است سلامت چشم را ارتقا بخشد.با این حال این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتر است.

۲۹- درمان سرماخوردگی ، آنفولانزا و آلرژی

کرفس ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن ، در حفظ سلامت عمومی نیز موثر است. خوردن یک ساقه کرفس در روز با تامین ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها در درمان آلرژی موثر است. ویتامین C موجود در کرفس در کاهش علائم آلرژیک بسیار موثر است.

۳۰ – تنظیم قلیا

کرفس یکی از قلیایی ترین غذاها محسوب می شود. از این رو ، ممکن است در اکثر آب میوه ها و سوپ ها از آن به عنوان ماده پایه استفاده کنید. اگر از ترش کردن معده رنج می برید  کرفس می تواند یکی از گزینه های مطلوب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *