بهترین ویتامین های که مغز و حافظه رو تقویت میکنند

مغز انسان بطور شبانه روزی کار می کند، افکار، حرکات، تنفس، ضربان قلب، حواس و … را کنترل می کند این به معنای نیاز مداوم وی به انرژی است که از طریق غذا حاصل می شود و بنابراین غذا مستقیماً بر مغز تأثیر می گذارد.

خوردن غذای سالم و با کیفیت بالا حاوی مقادیر زیادی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها مغز را تغذیه می کند و از رادیکال های آزاد که سلول ها را از بین می برد ، محافظت می کند.

مهمترین ویتامین هایی که باعث تقویت مغز و حافظه میشوند

تقویت-مغز-و-حافظه
تقویت مغز و حافظه

ویتامین های E ، C ، B6 ، B12 ، B9 از جمله ویتامین هایی هستند که به رشد توانایی های ذهنی کمک می کنند.

ویتامین E

ویتامینی شناخته شده است که نقش مهمی در مبارزه با رادیکالهای آزاد و مبارزه با آسیب سلولی دارد، و مطالعات متعددی نشان داده اند که ویتامین E مانع پیشرفت بیماری آلزایمر (خفیف و متوسط) می شود.

در سال 2014، یک مطالعه در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شد که در آن بیان شده است که توکوتریولول موجود در روغن نخل، نوعی ویتامین E، می تواند مغز را از ایجاد ضایعات ماده سفید که با افزایش خطر سکته مغزی و بیماری آلزایمر مرتبط است محافظت کند.

منابع ویتامین E:

  •  آجیل و تخم مانند بادام، پکن، کره بادام زمینی، بادام زمینی، فندق، آجیل کاج و تخمه آفتابگردان
  • روغن هایی مانند روغن جوانه گندم، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، روغن ذرت و روغن سویا و روغن آرگان
  • سبزیجات مانند اسفناج ، قاصدک ، لوبیای سوئیسی و شلغم.

ویتامین B6

ویتامین B6 برای رشد مغز , سالم ماندن  سیستم عصبی، نیز نقش مهمی در بازی می کند تولید  سروتونین و دوپامین مورد نیاز برای کار از انتقال دهنده های عصبی و قلبی و عروقی، گوارشی و سیستم ایمنی بدن، عضلانی، و تولید هورمون سروتونین و نورآدرنالین ، که این امر بر خلق و خوی فرد تأثیر می گذارد و همچنین در تنظیم ساعت داخلی به بدن در ساخت ملاتونین مهم کمک می کند .

منابع ویتامین B6 عبارتند از:

گوشت گاو، مرغ، ماهی، تخم مرغ، غلات کامل، آجیل، لوبیا، موز و سیب زمینی.

ویتامین B12

این ویتامین برای بسیاری از عملکردهای بدن مانند سلامت مغز ، تولید سلولهای خونی و عملکرد صحیح اعصاب از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه ویتامین B12  افزایش خلق و خوی، انرژی، تمرکز، و عملکرد ذهنی و سیستم ایمنی بدن را افزایش و اثرات پیری و از دست دادن حافظه،مثل بیماری آلزایمر را کاهش میدهد

بیشتر گیاهخواران ، افراد مسن و افراد مبتلا به اختلالات روده از کمبود این ویتامین رنج می برند و در جذب ویتامین B12 از مکمل های غذایی و خوراکی مشکل دارند. کمبود ویتامین B12 منجر به آسیب دائمی عصب ، بدتر شدن عملکرد مغز و از دست رفتن حافظه می شود.

منابع این ویتامین عبارتند از:

غذاهای دریایی ، جگر ، گوشت گاو ، مرغ ، شیر سویا غنی شده و فراورده های لبنی مانند شیر ، ماست و پنیر

فولیک اسید

فولیک اسید اسید فولیک یا ویتامین B9 به دلیل ارتباط آن با عملکردهای مغز یکی از مهمترین ویتامین های بدن است. مصرف مقدار کافی ویتامین B9 هر روز باعث تقویت عملکرد مغز سالم می شود و به حفظ سلامت روحی و روانی انسان کمک می کند زنان باردار به اسید فولیک بیشتری احتیاج دارند زیرا در شرایطی که بدن از رشد سریع برخوردار است به خصوص در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است.

منابع اسیدفولیک شامل:

سبزیجات برگ، مرکبات، حبوبات، غلات کامل، ماهی سالمون، شیر و آووکادو است.

کمبود ویتامین B9 باعث بسیاری از علائم از جمله از بین رفتن اشتها، تنگی نفس، اسهال، التهاب زبان، تحریک پذیری و فراموشی می شود. کمبود طولانی مدت اسید فولیک ممکن است منجر به اختلال در رشد یا لثه شود.

افرادی که بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین B9 قرار دارند عبارتند از:

الکلی ها ، بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا به اصطلاح بیماری سلیاک.

ویتامین سی

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که به آن فرم فعال اسید اسکوربیک گفته می شود. فرد یک پستاندار است که به دلیل جهش ژنتیکی این ویتامین را در بدن خود تولید نمی کند ، بنابراین باید غذاهای سرشار از آن خورده شود تا نیاز روزانه از آن دریافت شود. منابع ویتامین C شامل میوه ها ، به ویژه مرکبات و سبزیجات تازه است. از جمله عملکردهای ویتامین C موارد زیر است:

  • ویتامین C یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها است و در بازیافت سایر آنتی اکسیدان ها در مغز مانند ویتامین E نقش دارد و همچنین در جلوگیری از بیماری های مرتبط با اکسیداتیو مانند آلزایمر ، رقص هانتینگتون و همچنین اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی نقش دارد.
  • این ماده در انتقال پیام های عصبی از طریق مغز نقش دارد و به طور مستقیم بر روی تکانه های الکتریکی آن تأثیر می گذارد.
  • سنتز دوپامین ، آدرنالین ، و انتقال دهنده های عصبی از طریق انتقال دهنده های عصبی.
  • این ماده در جذب مجدد انتقال دهنده عصبی گلوتامات و تنظیم غلظت آن نقش دارد.
  • ویتامین C نقش مهمی در بلوغ کلاژن دارد که در سنتز غشای پایه رگهای خونی نقش دارد.
  • ویتامین C برای محافظت از سلولهای مغزی کار می کند ، که ممکن است باعث آسیب رادیکال های آزاد شود.
  • ویتامین سی حافظه را تقویت می کند ، ظرفیت های ذهنی سالمندان را حفظ می کند و رنج آنها از زوال عقل را کاهش می دهد.
  • در برابر سکته های مغزی که بر توانایی های ذهنی فرد تأثیر می گذارد ، محافظت می کند.
  • غلظت کم ویتامین C برای عملکردها و ایمنی سلولهای عصبی عواقب جدی دارد.

11 راهکار های برای سلامت مغز

تقویت-مغز-و-حافظه
تقویت مغز و حافظه

بسیاری از اختلالات و بیماری های مختلف وجود دارد که می تواند بر مغز تأثیر بگذارد ، و اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که می تواند برای حفظ سلامت مغز انجام شود ،

از جمله این راهکارها عبارت اند از:

1. ترک سیگار : سیگار کشیدن به سکته مغزی، اتساع از رگ های خونی در مغز و زوال عقل است.

2. حفظ فشار خون ، کلسترول و قند خون طبیعی برای جلوگیری از بیماری آلزایمر ، آنوریسم در مغز و سکته مغزی. فشار خون و کلسترول را می توان با کاهش مقدار سدیم و افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی کاهش داد.

3. حفظ قلب سالم : سخت شدن شریان ها با سکته مغزی ، گسترش عروق خونی در مغز و زوال عقل همراه است. علاوه بر بسیاری از مشکلات قلبی دیگر مانند: آریتمی ، نقایص دریچه ها و عفونت های قلبی که می توانند خطر سکته مغزی را افزایش دهند.

4. دستورالعمل های ایمنی عمومی مانند پوشیدن کمربند ایمنی و کلاه ایمنی را رعایت کنید ، که باعث کاهش صدمات سر می شود و ممکن است باعث ایجاد صرع شود .

5. ورزش : ورزش می تواند کلسترول و فشار خون را پایین بیاورد و به حفظ وزن سالم بدن کمک می کند که خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

6. استراحت کنید ، لذت ببرید ، مثل گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون در پایان یک روز خسته.

7. همکاری مستمر با افراد مثبت ، دوری از افراد منفی و گذراندن وقت بیشتر با دوستان باعث تقویت سلامت روحی و روانی می شود.

8. خودداری از الکل ، نوشیدن الکل برای مغز شما مضر است و باعث ایجاد تنش و افسردگی می شود .

9.تعیین اهداف بلند مدت در سطح شخصی و حرفه ای و تلاش برای دستیابی به آنها ، که باعث کاهش استرس و افزایش رضایت از خود می شود.

10. یادگیری چیزهای جدید به طور مداوم و قرار گرفتن مغز در برابر چالش ها باعث تقویت حافظه می شود ، مغز فعال ارتباطات جدیدی را بین سلولهای عصبی ایجاد می کند که به سلول ها امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را می دهد و این امر به صرفه جویی و بازیابی آسان تر اطلاعات، صرف نظر از سن ، کمک می کند. چیزهای جدیدی را می توان آموخت مانند:

  • یاد بگیرید که یک ساز موسیقی بازی کنید. تغییر حرفه و تمرین یک حرفه جدید.
  • شروع یک سرگرمی خلاق جدید ، مانند: نقاشی ، دوچرخه سواری ، عکاسی و باغبانی.
  • یادگیری یک زبان خارجی ، یادگیری بیش از یک زبان ممکن است پیری مغز را کندتر کند.
  • با آنچه در جهان اتفاق می افتد به روز بمانید. آموزش طبخ غذای جدید را یاد بگیرید.

11. به طور مداوم مغز را تحریک می کنید ،حافظه را تحریک می کنید و مشکلات را برطرف می کنید مغز بلااستفاده مانند ماهیچه های بلااستفاده توانایی های شناختی آن را بدتر و کاهش می دهد. از جمله مواردی که باعث تحریک مغز می شود عبارتند از:

مسافرت ، بازدید از موزه ها ، خواندن کتاب و روزنامه یا مجله ، تمرین بازی های تفکر مانند شطرنج ، کلمات متقاطع و سودوکو ، نواختن آلات موسیقی ، تمرین صنایع دستی مانند نقاشی و رنگ آمیزی ، سرامیک و کمتر استفاده کردن از ماشین حساب برای محاسبات ذهنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *