روش های موثر برای درمان بی اختیاری ادرار در آقایان【سال1403】

بسیاری از افراد به خصوص آقایان ممکن است بی اختیاری ادرار را تجربه کرده باشند. بی اختیاری ادرار می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روند زندگی عادی افراد بگذارد و حتی سلامت روح و جسم آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. بی اختیاری ادرار جزو بیماری هایی محسوب می شود که بیماران باید از بهترین دکتر اورولوژی در ایران برای درمان کمک بگیرند. متخصص اورولوژی با تخصص و مهارتی که در این حوزه دارد می تواند به افراد جهت درمان کمک شایانی کند. بی اختیاری ادرار علل متعددی دارد که پزشک متخصص با در نظر گرفتن این علل، می تواند اقدام به درمان کند. اگر شما نیز می خواهید پزشک اورولوژی در این زمینه را بیابید، می توانی به سایت های جراحا، تاپتنا، پزشک24، نوبت دات آی آر و … مراجعه کنید تا دکتر مورد نظر خود را بیابید.

بی اختیاری ادرار چیست؟

نشت غیرقابل کنترل ادرار از مثانه را بی اختیاری ادرار می گویند. سیستم ادراری متشکل از کلیه ها، مثانه، حالب و مجرای ادرار است. ادرار با فیلتر کردن خون در کلیه ها تشکیل می شود و در ادامه از طریق حالب وارد مثانه می شود. سپس ادرار در مثانه ذخیره می شود و پس از پر شدن مثانه، اسفنکتر انتهای مثانه باز می شود و ادرار از طریق مجرای ادرار از بدن خارج می شود. در صورت مختل شدن عملکرد سیستم فوق، بی اختیاری ادرار اتفاق می افتد. اگرچه احتمال بی اختیاری ادرار با افزایش سن افزایش می یابد، اما بی اختیاری بخشی طبیعی از روند پیری نیست و برخلاف تصور بسیاری از افراد، روش های درمانی زیادی برای بهبود و بهبود آن وجود دارد.

انواع بی اختیاری ادرار کدامند؟

بی اختیاری ادرار انواع مختلفی دارد که در انتخاب روش درمانی مناسب بسیار کمک کننده است. ویژگی ها، علت و درمان بی اختیاری ادرار متفاوت است. به طور کلی اصلی ترین و رایج ترین انواع بی اختیاری ادرار در زنان و مردان شامل موارد زیر اند:

1 . بی اختیاری استرسی

بی اختیاری ادرار استرسی یکی از انواع بی اختیاری ادراری است که بیشتر مواقع پس از چندین زایمان در زنان و بعد از عمل پروستات در مردان مشاهده می گردد. به دلیل تضعیف شدن عضلات کف لگن، این امکان وجود دارد که مقداری ادرار زمان فعالیت از مثانه نشت کند. نشت ها اغلب در اثر فعالیت هایی از جمله عطسه کردن، سرفه کردن، خندیدن، دویدن، پریدن و بلند کردن اجسام سنگین ایجاد می شوند. به دلیل فشار بر مثانه در طی فعالیت های ذکر شده، ادرار به بیرون نشت می کند. این افراد برای استراحت کردن به مشکلی بر نمی خورند.

2 . بی اختیاری فوری

بی اختیاری ادرار اضطراری یکی از انواع بی اختیاری ادرار است که خود را به صورت احساس فوریت ناگهانی هنگام ادرار نشان می دهد. به طوری که حتی زمان کافی برای رسیدن به توالت را نمی دهد و منجر به نشت ادرار قبل از تخلیه مثانه می شود. بی اختیاری فوری بیشتر مواقع به دنبال سندرم مثانه تحریک پذیر یا مثانه بیش فعال اتفاق می افتد. تضعیف شدن عضلات کف لگن، آسیب عصب ساکرال، عفونت ادراری در مردان، التهاب مثانه در مردان، کاهش سطح استروژن پس از یائسگی و اضافه وزن می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود. علاوه بر این، مصرف برخی داروها، کافئین و الکل می تواند منجر به تشدید بی اختیاری ادرار شود.

3 . بی اختیاری سرریز

بی اختیاری سرریز نوعی بی اختیاری ادراری است که زمانی رخ می دهد مثانه پس از ادرار به طور کامل تخلیه نشود. اگر مثانه را به طور کامل تخلیه نکنید، مقداری ادرار همچنان در مثانه باقی می ماند که با حرکت کردن از آن خارج می شود. بیماری های مزمن مانند مولتیپل اسکلروزیس، دیابت، سکته مغزی و بزرگی پروستات در مردان از علل شایع بی اختیاری ادرار هستند.

4 . بی اختیاری مختلط

بی اختیاری ادرار مختلط نیز یکی از انواع بی اختیاری ادراری است که به دلیل ترکیب چندین علل به طور همزمان ایجاد می شود. به عنوان مثال، اگر کسی به طور همزمان از بی اختیاری استرسی و سندرم مثانه بیش فعال رنج می برد، بی اختیاری مختلط داشته است.

روش های درمان بی اختیاری در مردان

روش های درمان بی اختیاری در مردان

اگر نشت ادرار با تغییر دادن سبک زندگی و استفاده از درمان دارویی کنترل نشود، می توان از روش های مداخله ای و جراحی برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان استفاده کرد. روش های مداخله ای و جراحی که برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان مورد استفاده قرار می گیرند، شامل موارد زیر اند:

تحریک الکتریکی: با قرار دادن الکترود در راست روده و تحریک عضلات کف لگن به مدت چند ماه، می تواند استرس و بی اختیاری فوری را درمان کند.

تزریق فیلر به مجرای ادرار: نقش موثری در درمان بی اختیاری استرسی ادرار دارد.

تزریق بوتاکس: اگر سایر روش‌های درمانی با شکست مواجه شوند، می‌توان از تزریق بوتاکس در عضلات مثانه برای درمان سرریز و بی‌اختیاری ادراری فوری استفاده کرد.

تحریک عصب ساکرال: این یک روش بدون درد برای درمان بی اختیاری و سرریز ادرار است.

جراحی: برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان می توان از چندین روش جراحی استفاده کرد. تأثیر روش های جراحی نسبت به روش های مداخله ای پایدارتر و پایدارتر است.

چه کسانی بیشتر به بی اختیاری ادرار مبتلا می شوند؟

برخی از افراد بیشتر از کسان دیگر، به بیماری بی اختیاری ادرار مبتلا می شوند. این افراد به شرح زیر اند:

  • کسانی که سرطان پروستات دارند (هم خود سرطان پروستات و هم درمان آن هر دو با افزایش خطر بی اختیاری همراه می باشند)
  • افرادی که بعد از یائسه شدن، افت سطح استروژن در بدن را تجربه می کنند.
  • کسانی که هورمون درمانی پس از یائسگی را دارند.
  • افرادی که زایمان های طبیعی متعدد انجام می دهند.
  • کسانی که مقادیر زیاد ویتامین C استفاده می کنند.
  • افرادی که بیش از حد شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کنند.
  • افرادی که بیش از حد فلفل تند و شکلات استفاده می کنند.
  • کسانی که سیگار و الکل استعمال می کنند.
  • افرادی که برخی داروهای پایین آورنده فشارخون و آرام بخش ها را استفاده می کنند.
  • کسانی که بیش از حد مرکبات مصرف می کنند.
  • افراد چاق
  • افرادی که مبتلا به یبوست شدید و طولانی مدت هستند.

رابطه با بی اختیاری ادرار

کلام آخر

ما سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با بی اختیاری ادرار در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنونیم. در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت جراحا یا jaraha.com در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *