طرز تهیه سیر ترشی فوری خانگی

نکاتی درباره سیر ترشی

برای تهیه سیر ترشی به روش اصولی به مواد اولیه سرکه طبیعی، سیر و نمک دارید، ولی برای تهیه سیر ترشی فوری به موادی به جز مواد نام برده نیاز است. سیر ترشی پس از چند سال، مزه‌ای شیرین و بافتی نرم پیدا می‌کند که برای به وجود آوردن این حالت نیاز به موادی شیرین و سرکه‌های تیره رنگ است.

استفاده از سرکه‌هایی مانند سرکه خرما و سرکه انگور بهترین روش برای داشتن سیر ترشی تیره و اضافه کردن موادی مانند شکر، شیره، نبات یا عسل برای ایجاد طعم شیرین سیر ترشی، لازم است. روش‌های مختلفی برای تهیه سیر ترشی فوری وجود دارد. در ادامه با روش کابان مگ آشنا شوید.

  طرز تهیه سیر ترشی خانگی
  طرز تهیه سیر ترشی خانگی

مواد لازم برای تهیه سیر ترشی فوری

سیر یک کیلوگرم
سرکه چهار پیمانه
سرکه بالزامیک یک پیمانه
سس سویا دو قاشق غذاخوری
شیر خرما یک پیمانه

سیر ترشی سریع را چگونه تهیه کنیم؟

برای تهیه سیر ترشی ابتدا لازم است بوته‌های سیر را شسته و خوب خشک کنید. به یاد داشته باشید در مرحله‌ای که سیرها کمی نم‌دار هستند، پوست رویی آن‌ها را جدا کنید و یک لایه آخرین پوست دور بوته‌ها را باقی بگذارید.

پس از خشک شدن سیرها، آن‌ها را به همراه بقیه مواد اولیه شامل سرکه، شیره، سرکه بالزامیک و سس سویا در یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی شعله زیاد قرار دهید و صبر کنید تا محتویات قابلمه به دمای جوش برسند.

  طرز تهیه سیر ترشی خانگی به روش اصولی

پس از جوشیدن مواد درون قابلمه شعله را کم کنید تا جایی که حباب‌های جوشیدن هنوز روی سطح ایجاد شود. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به سیرها وقت دهید تا همراه با سرکه بجوشند. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید سیر ترشی سرد شود.

پس از سرد شدن سیر ترشی آن را درون ظرف‌های مخصوص نگهداری ترشی (ترجیحاً ظروف شیشه‌ای با درب فلزی) بریزید و برای چهل روز در جای تاریک و خنک نگهداری کنید. پس از گذشت چهل روز ترشی آماده است.

نکات تهیه سیر ترشی سریع

برای تیره‌تر شدن سیر ترشی از قابلمه رویی یا آلومینیومی استفاده کنید.

اگر سس سویا در دسترس ندارید از نمک استفاده کنید. استفاده از سس سویا تنها به دلیل رنگ تیره آن است.

کندن لایه‌های پوست رویی سیرها برای بهتر رسیدن مواد به درون حبه‌های سیر است و زمان پختن را کاهش می‌دهد.

  طرز تهیه سیر ترشی خانگی به روش اصولی

راه دیگر برای تهیه سیر ترشی، استفاده از روش کنسروی است. در این روش پس از پختن سیرها (به مدت ۵ دقیقه) با مواد مورد نیاز، آن‌ها را به ظروف شیشه‌ای با درب فلزی انتقال می‌دهند و سپس مایع باقیمانده را روی سیرها ریخته و درب آن‌ها را محکم می‌کنند. سپس ظروف سیر ترشی را درون قابلمه‌ای ریخته و برای ۱۰ دقیقه در آب جوش می‌پزیم. پس از سرد شدن سیرها، آن‌ها را به مکانی تاریک انتقال می‌دهیم. در این روش نیز ترشی پس از چهل روز قابلیت مصرف دارد.

سخن آخر

ترشی‌های مختلفی با استفاده از سیر تهیه می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها سیر ترشی است. ترشی سیر حبه شده نیز از انواع ترشی خوشمزه‌ای است که طعمی مخلوط بین سرکه، سیر، فلفل و سبزی‌های معطر دارد که طرز تهیه این نوع سیر ترشی در مقاله‌های دیگر آموزش داده ‌شده است. نظرات و تجربیات سودمند خود در را زمینه سیر ترشی فوری یا سیر ترشی سریع با ما در میان بگذارید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *