معرفی 10 مدل بهترین موکاپات‌: طعم واقعی قهوه ایتالیایی

موکاپات یکی از محبوب ترین دستگاه های تهیه قهوه در جهان است. این دستگاه که به اسپرسوساز روگازی نیز معروف است، با استفاده از نیروی بخار آب، قهوه را دم می کند و به شما یک نوشیدنی خوش طعم و غلیظ می دهد.

در بازار انواع مختلفی از موکاپات وجود دارد که از نظر جنس بدنه، گنجایش، قیمت و سایر ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند. انتخاب بهترین موکاپات برای شما به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیاز و سلیقه شما بستگی دارد.

در این مقاله، به معرفی بهترین مارک و مدل های موکاپات در بازار می پردازیم. در ادامه، به بررسی ویژگی های هر یک از این مدل ها و مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

موکاپات چیست؟

موکاپات نوعی دستگاه قهوه ساز روگازی است که در سال 1933 توسط لوئیجی دو پونتی، مخترع ایتالیایی آلفونسو بیالتی اختراع شد. موکا نام شهری در یمن است که زمانی بندر مهمی برای تجارت قهوه بود.

اختراع ابتکاری De Ponti چنان برای مشتریان راحت بود که خیلی زود در سراسر ایتالیا گسترش یافت. از آنجا که دستگاه های قهوه موکاپوت تهیه قهوه در خانه را با کیفیتی نزدیک به دستگاه های اسپرسوی حرفه ای آسان می کنند. تنها در اواخر دهه 1950 بود که موکاپات در بسیاری از کشورها به شهرت جهانی رسید و در بین نوشندگان قهوه محبوب شد.

انواع موکاپات

موکاپات ها بر اساس نوع منبع حرارتی، جنس بدنه، تعداد فنجان و سایر ویژگی ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

بر اساس نوع منبع حرارتی

  • روگازی: این نوع موکاپات که از آلومینیوم یا استیل ساخته می شود، رایج ترین نوع موکاپات است. بهترین موکاپات گازی را می توان روی شعله گاز یا آتش قرار داد.
  • موکاپات برقی: این نوع موکاپات که از پلاستیک یا شیشه ساخته می شود، نیازی به منبع حرارتی خارجی ندارد. موکاپات برقی با برق کار می کند و قهوه را در مدت زمان کوتاهی آماده می کند.

بر اساس جنس بدنه

  • آلومینیومی: این نوع موکاپات ارزان ترین نوع است. موکاپات آلومینیومی وزن سبکی دارد و به راحتی قابل حمل است. با این حال، موکاپات آلومینیومی در اثر استفاده طولانی مدت ممکن است زنگ بزند.
  • استیل: این نوع موکاپات گران تر از نوع آلومینیومی است. موکاپات استیل بادوام تر و مقاوم در برابر زنگ زدگی است.
  • شیشه ای: این نوع موکاپات ظاهری زیبا دارد و قهوه را به طور شفاف نشان می دهد. موکاپات شیشه ای به دلیل جنس شکننده خود، باید با دقت بیشتری استفاده شود.

بر اساس تعداد فنجان

  • تک فنجان: این نوع برای تهیه یک فنجان قهوه مناسب است.
  • دو فنجان: این نوع برای تهیه دو فنجان قهوه مناسب است.
  • سه فنجان: این نوع برای تهیه سه فنجان قهوه مناسب است.
  • چهار فنجان: این نوع برای تهیه چهار فنجان قهوه مناسب است.
  • شش فنجان: این نوع برای تهیه شش فنجان قهوه مناسب است.

در هنگام خرید بهترین موکاپات، باید به نوع منبع حرارتی، جنس بدنه، تعداد فنجان و سایر ویژگی های مورد نظر خود توجه کنید.

تاریخچه ای اسپرسو ساز موکاپات

آلفونسو بیالتیموكاپات توسط لوئیجی دو پونتی مخترع آلفونسو بیالتی ایتالیایی در دهه 1930 اختراع شد. گفته می شود او ایده موکاپات را از تماشای لباسشویی همسرش درک کرده است. یک سطل آب صابون در ماشین لباسشویی آنها بود که روی آتش می جوشید.

آب از لوله بیرون آمد و روی لباسهای کثیف ریخت. این تصویر اصلا جذاب نیست! با این حال، بیالتی تصمیم گرفت قهوه ای را با روشی مشابه درست کند و امروزه نیز طراحی آن محبوب است.

از زمان تولید و توزیع اولین دستگاه اسپرسو موکاپات در سال 1933 ، بیش از 300 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده است و هنوز هم در بین دوستداران قهوه پرفروش است.

چرا باید از موکاپات بخریم؟

شاید همین اول کار از خودتون بپرسید چرا تا وقتی دستگاه اسپرسوساز برقی هست، چرا باید از اسپرسوساز موکاپات استفاده کنم؟

  • دلیل اول بسیار ساده است. قیمت مناسب! قیمت این دستگاه بسیار ارزان تر از سایر دستگاه های قهوه برقی است. بنابراین فردی که قهوه را دوست دارد و نمی خواهد هزینه زیادی برای دستگاه اسپرسوساز بپردازد ، می تواند موکاپات را با قیمت کمتری خریداری کند.
  • ویژگی دیگر این است که نیازی به برق ندارد. این بدان معنی است که شما می توانید با روشن کردن آتش هرجایی که هستید قهوه درست کنید.
  • از دیگر مزایای این دستگاه قابلیت جابجایی آن است. این دستگاه کوچک و سبک است و به راحتی می توانید هر کجا که بخواهید با خود ببرید.
  • علاوه بر این ، اگر سخت گیر نیستید ، می توانید چندین نوع قهوه دیگر با این دستگاه درست کنید. اگرچه امروزه دستگاه های قهوه ساز زیادی وجود دارد ، ایتالیایی ها هنوز از این دستگاه برای تهیه اسپرسوساز استفاده می کنند.

اجزای تشکیل دهنده ای موکاپات

اجزای تشکیل دهنده ای موکاپات
اجزای تشکیل دهنده ای موکاپات

اسپرسوساز موکاپات از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • پایین ترین قسمت اسپرسوساز موکاپات مخزن آب
  • قسمت میانی جایگاه پودر قهوه
  • قسمت بالایی یا محفظه ای عصاره ای قهوه که آماده ای نوشیدن است.

آب در محفظه تحتانی بسته شده گرم می شود و در اثر فشار بخار به سمت بالا حرکت می کند و از طریق یک مسیر قیف شکل وارد محفظه میانی می شود. محفظه میانی فیلتر شده و باید با پودر قهوه پر شود. سپس عصاره قهوه را از طریق لوله به محفظه خالی فوقانی می ریزند.

بهترین مارک موکاپات در بازار

بهترین مارک موکاپات در بازار، برند ایتالیایی بیالتی (Bialetti) است. این برند بیش از 90 سال است که در زمینه تولید موکاپات فعالیت می کند و یکی از پیشگامان این صنعت محسوب می شود. موکاپات های بیالتی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و در انواع مختلف و با قیمت های متنوع در بازار موجود هستند.

از دیگر برندهای معتبر موکاپات می توان به موارد زیر اشاره کرد: مارک مُرسانا * مارک برویل * مارک پرانی و مارک بارنی.

انتخاب بهترین موکاپات به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیاز و سلیقه شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک موکاپات با کیفیت و قیمت مناسب هستید، موکاپات های بیالتی گزینه خوبی هستند. اگر به دنبال یک موکاپات بادوام و مقاوم در برابر زنگ زدگی هستید، موکاپات های استیل گزینه بهتری هستند.

10 مدل از بهترین موکاپات های موجود در بازار

1. موکاپات مرویل مدل Cup 1

انواع موکاپات

مشخصات محصول

جنس دسته پلاستیک
جنس بدنه آلومینیوم
قابل شستشو با دست
ویژگی ظرف پخت در با سوپاپ تخلیه بخار
قابلیت استفاده در اجاق گاز

2. موکاپات مُرسانا مدل 6 کاپ کد 6

موکاپات

مشخصات محصول

وزن محصول ۴۲۰ گرم
ابعاد مخزن ۹x۹x۱۵ سانتی متر
گنجایش ۶ کاپ
ویژگی فیلتر فیلتر داخلی

3. موکاپات مدل موکاکرم ROMANTIC HOME

بهترین موکاپات

مشخصات محصول

وزن ۵۰۰ گرم
ابعاد ۱۹x۹x۹ سانتی متر
گنجایش ۳ فنجان
جنس آلومینیوم

4. موکاپات مدل موکاکرم ROMANTIC HOME BLACK

موکاپات جدید

مشخصات محصول

گنجایش ۳ کاپ
جنس بدنه آلومینیوم
قابلیت قرارگیری شعله گاز و المنت برقی

5. موکاپات مدل موکا کرم

بهترین برند موکاپات

مشخصات محصول

گنجایش ۳ کاپ
جنس بدنه فلز
جنس مخزن فلز
جنس در پلاستیک
ویژگی فیلتر فیلتر داخلی

6. موکاپات مدل HA117

بهترین مارک موکاپات

مشخصات محصول

گنجایش ۱ کاپ
جنس بدنه استیل
جنس مخزن استیل
جنس در فلز
ویژگی فیلتر فیلتر داخلی

7. موکاپات روپل مدل RPL-MP2310 3 Cups

بهترین مارک موکا کرم

مشخصات محصول

گنجایش ۳ کاپ
جنس بدنه آلومینیوم دایکست
جنس مخزن استیل
جنس در آلومینیوم
ویژگی فیلتر فیلتر داخلی

8. قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی مدل 6 Cup

موکاپات حرفه ای

مشخصات محصول

وزن ۳۹۰ گرم
گنجایش ۶ کاپ
جنس دسته باکالیت
جنس بدنه استیل

9. قهوه جوش اسپرسو ساز مدل 3Cup

بهترین نوع موکاپات

مشخصات محصول

جنس دسته باکالیت
جنس بدنه آلومینیوم
سایر توضیحات قابلیت قرارگیری روی شعله گاز و المنت برقی

10. قهوه جوش اسپرسو ساز دستی مدل 3 cup

راهنمای خرید موکاپات

مشخصات محصول

ابعاد ۱۴x۱۰x۱۹ سانتی متر
وزن ۳۹۰ گرم
گنجایش ۳ کاپ
جنس دسته باکالیت
جنس بدنه استیل

راهنمای خرید موکاپات (نکات مهم برای خرید موکاپات)

انتخاب نوع موکاپات(برقی یا روگازی)

تا به ایجای مطلب فهمیدهیم که موکاپات ها در دو نوع برقی یا روگازی در بازار یافت میشوند:

برای تهیه قهوه با موکاپات ، باید به شعله گاز توجه کنید. کنترل دما عامل مهمی در تهیه حرفه ای قهوه است. اما موکاپات های برقی دارای کنترل خودکار دما هستند و به مهارت شما در این زمینه بستگی ندارند. همانطور که حدس زده اید ، موکاپات های برقی گران ترند. اما نه به اندازه دستگاه های اسپرسو.

همچنین هنگام خرید موکاپات روگازی، نوع اجاق گاز خود را در نظر بگیرید. منزل شما چه نوع اجاق گاز است؟ گاز ، برق یا القایی؟ اگر اجاق گاز القایی دارید ، باید موکاپاتی را بخرید که با این نوع اجاق ها سازگار است.

توجه به جنس موکاپات

موکاپات جنس استیل ضد زنگ

موکاپات های از جنس استیل گران تر و کارا تر هستند. از همه مهمتر، آنها در مقایسه با آلومینیوم دوام بیشتری دارند و سالها دوام دارند. فولاد ضد زنگ در برابر خراش و زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد. در مورد خوردگی نیز همین طور است.

برخلاف آلومینیوم، جنس استیل به دلیل وجود کروم متخلخل نیست. در نتیجه، تمیز کردن آن آسان تر است و تأثیر کمتری در طعم قهوه دارد.

موکاپات جنس آلومینیوم

برخلاف موکاپات های استیل موکاپات های آلومینیوم ارزان ترند. اما آنها به اندازه موکاپات های استیل شیک نیستند.

برای شست وشوی این جنس موکا پات ها نباید از مواد شوینده یا اسکاچ زبر استفاده کنید. با این کار ذرات ریز آلومینیوم از سطح جدا می شوند و قهوه طعم فلزی به خود می گیرد. موکاپات های آلومینیومی را فقط باید با آب داغ و اسکاچ نرم بشویید.

برای شستن این نوع موکاپات ها نباید از مواد شوینده یا اسکاچ درشت استفاده کنید. با این کار ذرات ریز آلومینیوم از سطح خارج می شود و قهوه طعم فلزی پیدا می کند. موکاپات های آلومینیومی فقط باید با آب داغ و اسکاچ نرم شسته شوند.

از دیگر معایب موکاپات های آلومینیومی احتمال خوردگی است. آلومینیوم به دلیل قرار گرفتن در معرض اسید قهوه و اکسیژن هوا می تواند به مرور زمان فرسوده شود. به همین دلیل اگر در حال خرید موکاپات های آلومینیوم هستید، حتماً بعد از هر بار شستشو ، موکا را کاملاً خشک کنید.

به ظرفیت موکاپات توجه کنید

اگر معمولاً قهوه خود را درست می کنید، یک موکاپات یک نفره بخرید که ارزان تر است. اما اگر بیشتر از یک نفر هستید، بهتر است موکاپات چند نفره را انتخاب کنید. با استفاده از موکاپات های چند نفره می توانید همزمان برای بیش از یک نفر قهوه درست کنید.

ظرفیت موکاپات به تعداد فنجان یا لیوان بیان می شود (مثلاً می گوییم موکاپوت با ظرفیت 3 لیوان). اما به خاطر داشته باشید که برای موکاپات ، فنجان های کوچک مخصوص اسپرسو است و نه قهوه های بزرگ.

سوالات متداول برای خرید موکاپات (شاید سوال شماهم باشد)

خرید موکاپات

چرا قهوه ای دمی موکاپات تلخ و بدطعم میشه؟

خوب، یکی از سوالاتی که کاربران موکاپات غالباً از من می پرسند این است که چرا قهوه آنها اینقدر تلخ است اگر این مشکل جدی را دارید، به هیچ عنوان ناامید نشوید. این مشکل با گذشت زمان کمتر و کمتر برای شما اتفاق می افتد.

دو دلیل کلی برای تلخ شدن قهوه وجود دارد:

  • دانه های قهوه بیش از حد بو داده شده اند، و یا بیات و بی کیفیت هستند
  • قهوه را بیش از حد دم کرده اید

با فرض اینکه از قهوه تازه بو داده و ممتاز استفاده می کنید ، مشکل دم کرده شما بسیار زیاد است، بنابراین باید زمان و درجه حرارت دم را کمی تغییر دهید. همچنین برای کاهش زمان تهیه قهوه خود می توانید از آب گرم استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که قهوه شما خوب آسیاب شده است.

چرا باید بلافاصله پس از تهیه قهوه، موکاپات را خنک کنیم؟

بسیاری از راهنماهای تهیه قهوه موکاپات پیشنهاد می کنند که موکاپات را بلافاصله پس از تهیه با حوله سرد، خنک کنید. این به این دلیل است که موکاپات ها از فلز ساخته می شوند و این فلزات برای تهیه قهوه بیش از حد داغ می شوند. و مدتی طول می کشد تا دمای این فلزات کاهش یابد، بنابراین ممکن است باعث تلخی و دم کشیدن قهوه برای مدت طولانی شود در این حالت طعم قهوه کمی بهتر می شود.

به طور کلی، استفاده از حوله های سرد خیلی مهم نیست و فقط برای کاهش تلخ شدن قهوه استفاده می شود. بنابراین لازم نیست علاوه بر خرید موکاپات، به فکر خرید حوله باشید! اگر کاملاً به خنک سازی اعتقاد دارید، می توانید با آب سرد موکاپات را خنک کنید.

موکاپات دستگاه اسپرسو است؟

می دانم ممکن است بیشتر شما موکاپات را به عنوان “دستگاه اسپرسو گازی” بشناسید ، اما متأسفانه این توصیف برای این دستگاه ها کمی خوشبینانه است.

همانطور که میدانید اسپرسو در حقیقت زمانی ساخته می شود که آب گرم 8-10 بار از طریق قهوه ریز آسیاب شده عبور داده شود. از طرف دیگر، موکاپات فقط 1-2 بار می تواند فشار وارد کند.

برای تهیه قهوه در موکاپات از آب سرد یا گرم استفاده می کنید؟

من به خصوص توصیه می کنم در صورت امکان از آب گرم و حتی آب جوش استفاده کنید، زیرا بجوش آمدن آب در موکاپات بیشتر از کتری طول می کشد.

این باعث کاهش زمان لازم برای تهیه قهوه می شود و البته بدنه فلزی موکاپات گرمای خارجی کافی برای سوزاندن و تلخ شدن قهوه را نخواهد دید. البته ، گرمایش آب در موکاپات بسیار بیشتر از یک کتری در حال جوش است.

البته می توانید قهوه خوبی را با آب سرد نیز درست کنید. اما استفاده از آب سرد خطر تلخ شدن قهوه را افزایش می دهد و قهوه خوبی به شما نمی دهد.

کدام ظرفیت موکاپات مناسب ماست؟

هنگام خرید موکاپات به بخاطر داشته باشید که متأسفانه اندازه موکاپات خریداری شده ثابت است یعنی یک موکاپات 3 نفره، برای تهیه 3 فنجان قهوه طراحی شده است

قانون تهیه قهوه در موکاپات این است که شما باید سبد قهوه را در موکاپات کاملا پر کنید و باید آب را در مخزن زیر دریچه هوا یا خط مشخص شده بریزید.

اگرچه می توانید آب یا قهوه کمتری اضافه کنید ، اما این امر توصیه نمی شود زیرا احتمال تلخی و جوشیدن زیاد قهوه را افزایش می دهد. بنابراین، اگر قهوه را فقط برای خود درست می کنید، از موکاپات های یک نفره استفاده کنید.

کلام آخر

موکاپات یک دستگاه ساده و مقرون به صرفه برای تهیه قهوه است. این دستگاه با استفاده از نیروی بخار آب، قهوه را دم می کند و به شما یک نوشیدنی خوش طعم و غلیظ می دهد.

در بازار انواع مختلفی از موکاپات وجود دارد که از نظر جنس بدنه، گنجایش، قیمت و سایر ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند. انتخاب بهترین موکاپات برای شما به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیاز و سلیقه شما بستگی دارد.

در این مقاله، به معرفی بهترین مارک و مدل های موکاپات در بازار پرداختیم. این مدل ها با توجه به کیفیت، قیمت و رضایت کاربران انتخاب شده اند.

اگر به دنبال یک دستگاه تهیه قهوه ساده و مقرون به صرفه هستید، موکاپات یک گزینه عالی برای شما است. با انتخاب یک موکاپات باکیفیت، می توانید قهوه ای خوش طعم و لذیذ را در خانه تهیه کنید.

دستگاه ضمن تشکر امیدواریم این مطلب در راستای انتخاب و خرید بهترین مارک موکاپات مفید بوده باشد در ادامه ای مطلب خواندن بهترین اسپرسو ساز خانگی با قیمت عالی و بهترین قهوه جوش را نیز به شما همراهان عزیز توصیه میکنیم.

منبع : cuisineathome.com

2 دیدگاه

  1. سلام و احترام من دنبال موکاپات یا دستگاه قهوه سازی هستم که بیشترین کرم و کف رو از قهوه صد در صد عربیکا بگیره چی پیشنهاد میدید؟

    1. سلام وفت بخیر

      موکاپات Bialetti Brikka بهترین موکاپات برای کرم و کف است. این دستگاه به طور خاص برای ایجاد کرم ضخیم و غنی طراحی شده است که شبیه به قهوه اسپرسو است. Brikka دارای یک دریچه فشار است که فشار را افزایش می دهد. و دمای داخل موکاپات، که به استخراج بیشتر قهوه و ایجاد کرم بیشتر کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *