انزال زودرس در مردان؛ داروهای خانگی و ورزش

بسیاری از مردان نگرانی های جنسی مانند انزال زودرس دارند. انزال زودرس هنگامی رخ می دهد که فرد خیلی سریع به ارگاسم مبتلا شود یا ارگاسم کنترل نشده باشد.

و مردانی که دچار انزال زودرس می شوند نیز ممکن است قبل از ارگاسم کمی هشدار دهند، بنابراین ممکن است نتوانند آن را به تاخیر بیاندازند.

و انزال زودرس ممکن است منجر به کاهش رضایت جنسی در هر دو طرف مرد و شریک زندگی وی شود. شاید برخی از داروهای خانگی و ورزش به تأخیر در انزال کمک کنند و یا به مرد کمک کنند تا از احساسات خود و چگونگی کنترل آنها آگاه شود.

و برخی تخمین ها حاکی از آن است که حدود 4-39٪ از مردان از انزال زودرس رنج می برند، اگرچه برخی تخمین ها تخمین می زنند که این درصد بیشتر از حد باشد.

این می تواند بخشی از دلایلی باشد که بسیاری از افراد انزال زودرس را بسیار پیچیده تجربه می کنند و جنبه های روحی و جسمی را نیز در بر می گیرد.

برخی از درمان های پزشکی ممکن است به سرعت انزال زودرس کمک کند، اما هیچ درمانی دائمی برای این کار وجود ندارد.

با این حال، مردان ممکن است یاد بگیرند که با استفاده از تعدادی از درمان ها از جمله مکمل های غذایی و ورزش، انزال را کنترل کنند و رضایت جنسی بیشتری پیدا کنند.

انواع انزال در مردان

انزال زودرس در مردان

انزال زودرس: اگر انزال هنگام رابطه زناشویی قبل از 2 دقیقه صورت گیرد به آن انزال زودرس گفته می شود .

انزال دیررس: وقتی مدت زمان انزال بیش از حد طولانی شود یعنی به 15 تا 20 دقیقه برسد انزال دیررس است؛ البته در صورتی که تحریک جنسی کافی باشد .

نبود انزال یا انزال خشک: در این نوع از اختلال مرد در یک رابطه زناشویی به هیچ وجه انزال را تجربه نمی کند .

انزال پسگرد: انزال پسگرد شیوع زیادی بین مردان جامعه دارد. مرد هنگام رابطه زناشویی انزال را احساس می کند، ولی مایع منی از مجرای ادرار خارج نمی شود و به مثانه بر می گردد و سپس با ادرار دفع می شود بسیاری از بیماری ها ممکن است باعث انزال پسگرد شوند. در مردانی که دچار بیماری دیابت هستند که عروق محیطی درگیر شده است انزال پسگرد بیشتر دیده می شود .

انزال دردناک: انزال دردناک معمولا ناشی از عفونت های غده پروستات است که فرد هنگام خروج مایع منی دچار سوزش از مجرای ادرار می شود که گاه بیماران آن را به آب داغ تشبیه می کنند .

آیا انزال قبل از 2 دقیقه دلیل قطعی برای وجود انزال زودرس است؟

شایع ترین نوع اختلال انزال، انزال زودرس است. در علم پزشکی هر بیماری تعریف خاص خود را دارد. بنابراین مردان بعد از خواندن این مطلب نباید تصور کنند که علائمی شبیه به آن دارند. انزال زودرس حتما باید در تعریف علمی بگنجد.

اگر مردی در بیش از 50 درصد از روابط زناشویی اش ظرف 2 دقیقه دچار انزال شود انزال زودرس دارد. البته همین تعریف هم مشروط بر آن است که مرد و زن روابط زناشویی منظمی داشته باشند. رابطه زناشویی منظم یعنی مرد و زن هر هفته 2 تا 3 بار رابطه زناشویی داشته باشند .

دلایل انزال زودرس در مردان

1.عوامل روانی بازدارنده: عواملی مانند اضطراب در حین عمل زناشویی ، احساس گناه یا افسرده گی میتوانند موجب انزال زودرس شوند

2. فاصله زیاد بین روابط جنسی: وقتی که احساسات جنسی بین زوجین متراکم میشود ، معمولا کنترل یک باره آنها سخت میشود و منجر به انزال زودرس میشود.

3. تجربه جنسی کم: بیشتر افراد در اوایل زندگی زناشویی دچار این مشکل میشوند و به مرور زمان با تجربه بیشتر مشکل انزال زودرس رفع میگردد.

4. عوامل پزشکی بازدارنده: عواملی نظیر آسیب جسمی ، تداخلات دارویی در هنگام درمان بعضی بیماری ها و مشکلات هورمونی از جمله عوامل پزشکی هستند که منجر به انزال زودرس میشود.

علائم ثانویه عبارتند از:

  • کاهش اعتماد به نفس در رابطه‌ی میان طرفین
  • بروز مشکل بین دو طرف
  •  اختلال روانی
  •  اضطراب
  •  دست‌پاچگی
  •  افسردگی

درمان خانگی زودانزالی

انزال زودرس در مردان
انزال زودرس در مردان

مواد معدنی

برخی از مواد معدنی ممکن است به انزال زودرس کمک کند. این موارد عبارتند از:

روی

ممکن است بین مکمل های غذایی مانند روی و ناتوانی جنسی ارتباط وجود داشته باشد. و به نظر می رسد که روی در باروری مردان نقش دارد.

همانطور که مقاله ای در ژورنال بین المللی علوم مولکولی نشان می دهد، برخی از مطالعات از کاهش سطح روی در مایع منی مردان نابارور خبر داده اند.

برای اطلاعات شما، مکمل روی باعث اختلال در عملکرد جنسی و افزایش سطح تستوسترون در بدن می شود.

این ممکن است به طور کلی میل جنسی را بهبود بخشد، و به بهبود عملکرد جنسی کمک کند، که ممکن است شامل انزال زودرس باشد.

و مصرف مکمل های روی به احتمال زیاد می تواند سلامت عمومی جنسی را از بسیاری جهات ارتقا بخشد، اگرچه هیچ تحقیق مستقیمی وجود ندارد که روی را به توقف یا بهبود انزال زودرس پیوند دهد.

منیزیم

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای تولید سالم اسپرم است و از سلامت تولید مثل حمایت می کند.

از این نظر ، یک بررسی در مجله آندرولوژی آسیایی نشان می دهد که مقادیر کم منیزیم عامل مهمی در انزال زودرس است، زیرا ممکن است باعث افزایش برخی از گرفتگی های عضلانی متداول در ارگاسم شود.

به همین دلیل، مصرف کافی منیزیم در رژیم غذایی ممکن است به انزال زودرس کمک کند.

مواد معدنی دیگر

یک مطالعه در مجله “بررسی در زمینه بهداشت محیط” نشان داد که تعدادی از مواد معدنی دیگر نیز به طور کلی نقش مهمی در عملکرد اسپرم و باروری مردان دارند.

کسانی که مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ یا انزال زودرس دارند ممکن است به دنبال بهبود تعدادی از مواد معدنی دیگر برای بهبود سلامت تولید مثل خود باشند. این مواد معدنی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کلسیم
  • مس
  • منگنز
  • سلنیوم

اسفتاده از کاندوم

انزال زودرس در مردان

استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی ممکن است با تسکین موقت احساس در آلت تناسلی، به روش مشابهی با استفاده از کرمهای موضعی عمل کند. در بعضی موارد، این ممکن است مدت زمان ارگاسم را افزایش دهد.

و برخی از شرکت ها کاندوم ضخیم یا کاندوم با پوشش بی حس کننده در داخل خود ایجاد می کنند تا به کاهش حساسیت بیشتر کمک کرده و به افزایش زمان مرد برای ارگاسم کمک کند.

کرم های موضعی یا اسپری ها

به عنوان یک روش موقتی، بسیاری از مردان استفاده از کرم های موضعی و اسپری هایی که حاوی بی حسی مانند لیدوکائین هستند، موثر می دانند. این دستور العمل ها به بی حس کردن آلت تناسلی کمک می کند.

و افراد این کار را با تاخیر در احساس در آلت تناسلی انجام می دهند، که ممکن است مدت زمان لازم برای رسیدن به ارگاسم را افزایش دهد.

معمولاً مردان باید حدود 30 دقیقه قبل از رابطه جنسی این کرم ها را روی سر آلت تناسلی بمالند، سپس آلت را 5 دقیقه قبل از رابطه جنسی بشویید.

ورزش

تمرینات مختلف کف لگن ممکن است به تقویت عضلات درگیر در انزال کمک کند. از طریق آگاهی و تقویت این ماهیچه ها می توان کنترل ارگاسم را افزایش داد.

و یک مطالعه نشان داد که یک برنامه 12 هفته ای برای تمرینات کف لگن به مردان مبتلا به انزال زودرس کمک می کند تا واکنش های انزال خود را کنترل کرده و با رسیدن به اوج سرخوشی، زمان خود را افزایش دهند.

شناسایی عضلات تحتانی لگن: ابتدا عضلاتی که باید درگیر شوند را بشناسید. برای شناسایی عضلات تحتانی لگن می توانید اداراتان را در نیمه راه متوقف کنید یا عضلاتی که از خروج گاز روده شما جلوگیری میکنند را منقبض کنید. این مانورها عضلات تحتانی لگن شما را درگیر می کنند.

بعد از اینکه این عضلات را شناسایی کردید، شما میتوانید تمرینات خود را در هر وضعیتی انجام دهید. هر چند که به نظر می رسد در حالت خوابیده انجام آنها آسانتر خواهد بود.

بهبود تمرینات: عضلات تحتانی لگن خود را منقبض کنید و آنها را برای مدت ۳ ثانیه در همین وضعیت نگه دارید و پس از آن به مدت ۳ ثانیه به خود استراحت دهید. این کار را در چندین نوبت در طول روز انجام دهید.

هنگامیکه عضلات تحتانی خود را کمی تقویت کردید، تمرینات کگل را در وضعیت نشسته، ایستاده و یا در حال پیاده روی انجام دهید.

تمرکز خود را حفظ کنید: برای دستیابی به نتایج بهتر تنها بر روی انقباض عضلات تحتانی لگن فکوس کنید. مراقب باشید تا به اشتباه ماهیچه های شکم، ران یا باسن را منقبض نکنید. نفس خود را در سینه حبس نکنید و بجای آن در طول مدتی که تمرینات کگل را انجام می دهید آزادانه نفس بکشید.

رابطه جنسی بیشتری داشته باشید

انزال زودرس در مردان
انزال زودرس در مردان

کسانی که نگران کنترل جنسی هستند و انزال زودرس ممکن است خیلی از اعمال جنسی انجام ندهد. نوجوانان تمایل دارند پاسخهای جنسی و احساسات جسمی خود را از اقدامات اولیه خود با خودارضایی تشخیص دهند.

ممکن است برخی از افراد در استمناء یا اعمال جنسی همان تجربه را نداشته باشند که این ممکن است نتیجه اعتقادات مذهبی یا فرهنگی آنها باشد یا احساس شرم شخصی.

کشف صریح و آشکار لذت از طریق استمناء به فرد کمک می کند تا در مورد احساساتی که تجربیات بدن وی منجر به ارگاسم می شود، اطلاعات کسب کند.

تمرین منظم ممکن است به فرد کمک کند در مورد علائم ارگاسم قریب الوقوع را یاد بگیرد و راه هایی برای جلوگیری از تحریک قبل از ارگاسم پیدا کند.

و برخی نیز ممکن است قبل از فعالیتهای جنسی خودارضایی را برای یک ساعت یا دو توصیه کنند. این ممکن است از دوره انکسار در بدن، یعنی مدت زمانی باشد که ارگاسم در آن مشکل یا مشکل باشد. و مدت زمان آن در افراد مختلف متفاوت است.

فن آوری ها

روش ها و روش هایی وجود دارد که یک مرد می تواند در طول رابطه جنسی امتحان کند که ممکن است به انزال زودرس کمک کند. این موارد عبارتند از:

فن آوری فشار

فن آوری فشار به کنترل جسم از طریق جسم کمک می کند. همچنین ممکن است به مرد کمک کند تا حس ارگاسم را تعریف کند و یاد بگیرد که آن را کنترل کند.

از طریق این روش، مرد یا شریک زندگی آنها باید آلت تناسلی را تحریک کنند تا نزدیک به انزال باشند. پس از آن، مرد باید به سختی بر روی بدن آلت تناسلی فشار آورد، به طوری که نعوظ تا حدی از بین می رود و قیام قریب الوقوع فروکش می کند.

با گذر از این مراحل ممکن است مرد به شناسایی احساساتی که منجر به ارگاسم می شود کمک کند. همچنین درک این احساسات می تواند منجر به کنترل بهتر انزال شود.

متوقف کردن رابطه قبل از رسیدن به ارگاسم

متوقف کردن روش دیگری برای برقراری رابطه جنسی است.

از طریق این روش ، مرد یا شریک زندگی وی باید آلت تناسلی را تحریک کنند تا هیجان در اوج خود قرار بگیرد و حالت افتراق قریب الوقوع باشد و سپس آنها باید تمام تحریکات را متوقف کرده و اجازه دهند احساس سرخوشی بعدی کاملاً از بین برود.

بعد از گذراندن ارگاسم، مرد یا شریک زندگی او باید دوباره آلت را تحریک کرده و دوباره قبل از ارگاسم متوقف شوند.

و چرخه باید بار سوم به همان روش ادامه یابد و در جلسه چهارم این مرد را به مرد اجازه می دهد تا خود را به انزال برسانند.

این عمل ممکن است به مرد کمک کند تا احساساتی که قبل از ارگاسم رخ می دهد را شناسایی کند و کاوش در این روش می تواند شناسایی یا کنترل انزال را تسهیل کند.

آیا درمان دائمی برای انزال زودرس وجود دارد؟

هیچ راهی برای درمان یا بهبودی از انزال زودرس وجود ندارد. و همانطور که بنیاد مراقبت ارولوژی خاطرنشان می کند، هیچ دارویی در ایران برای درمان انزال زودرس تأیید نشده است.

و درمان استاندارد معمولاً شامل چندین روش مختلف است. به عنوان مثال روان درمانی، به درمان هرگونه افکار یا احساسات منفی که ممکن است منجر به مشکلات جنسی شود، کمک می کند.

رفتار درمانی، مانند روشهای فشرده سازی و متوقف کردن، به ایجاد تحمل در برابر احساسات دلپذیر که منجر به ارگاسم می شوند، کمک می کند.

و برخی کرم ها و پمادهای بدون نسخه ممکن است به بی حس کردن سر آلت تناسلی کمک کنند ، که ممکن است موقتاً آلرژی را کاهش دهد.

در برخی موارد، پزشک ممکن است استفاده از برخی اشکال داروهای ضد افسردگی را نیز برای درمان انزال زودرس توصیه کند. داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و پاروکستین ممکن است سطح سروتونین در بدن را تغییر دهند ، که ممکن است ارگاسم را به تأخیر بیندازد. با این حال ، هیچ تأییدی برای استفاده از این داروها وجود ندارد.

درمان های سنتی و گیاهی

چگونه دارچین خوب بخریم؟

یکی دیگر از روشهای درمان انزال زودرس درمان های سنتی و گیاهی است.دمکرده گل شقایق و دارچین و همچنین سیاه دانه و بخته سنجد در روغن زیتون باعث دیر انزالی یا به اصطلاح سفتی کمر میشود ، همچنین مالیدن حنا هم در بعضی از متون قدیمی آمده شده ( صحت علمی روشهای فوق تایید نشده و بیشتر تجربی اند ! تا علمی ! )

درمان زود انزالی با خوراکی ها

برای درمان زود انزالی با استفاده از مواد غذایی و خوراکی های طبیعی به سراغ لیست کامل و جامعی بروید که در ادامه می خوانید. برای درمان زود انزالی در خانم ها توصیه می شود که علاوه بر  بوئیدن شکوفه سنجد و خوردن آن، دم کردن خرفه و مصرف عناب- آلبالو- ریواس- کاهو- آب انار- هندوانه را حتما امتحان کنند.

زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن طبع گرمی و خواص فوق العاده ای که دارد به طور مستقیم می تواند در کنترل ناتوانی های جنسی به خصوص زود انزالی عمل کند.

میگو

میگو سرشار از عنصر روی است و سبزیجات برگ پهن مثل کاهو مقدار زیادی اسید فولیک دارند. گوجه فرنگی و لیموترش با مقادیر بالای ویتامین ث و روغن زیتون با ویتامین ای مکمل مناسبی برای این سالاد هستند. این سالاد با رساندن مواد لازم قدرت اسپرمسازی را افزایش می دهد. مصرف حداقل هفته ای یکبار از این سالاد قوای جنسی را تقویت میکند.

آب انار

بر اساس پژوهشهای انجام شده، میزان اختلال نعوظ در مردان به دنبال مصرف آب انار به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. برای رسیدن به میزان مطلوب ، باید روزانه یک لیوان آب انار طبیعی نوشید. این نوشیدنی در فصل پاییز به راحتی در دسترس است اما در دیگر فصلها می توان از رب انار استفاده کرد. شربتی با غلظت دلخواه از رب انار تهیه کنید و روزانه یک لیوان از آن را بنوشید. هرگز از آبانارغافل نشوید.

جو

جو باعث افزایش هورمون تستوسترون در مردان می شود. اشتباه نکنید ؛ این افزایش هورمون در مردان اتفاق می افتد و در خانمها هیچ گونه تاثیر هورمونی ندارد. هورمون تستوسترون برای افزایش میل جنسی لازم است . این سوپ اگر با برخی سبزیجات معطر بخصوص نعنا و ترخون تهیه شده باشد بسیار مقوی تر خواهد شد.

اسفناج

این سبزی سرشار از منیزیم است که باعث گشاد شدن رگهای خونی می شود. به این ترتیب جریان خون اندام تناسلی قدرت لازم را تامین می کند.​

عسل

عسل یکی ازشگفتیهای طبیعت است. ماده ای که حاصل فرایندی ساده بر روی شهد گلها در بدن زنبور عسل است. انسان با وجود پیشرفت غیر قابل انکار تکنولوژی هنوز نتوانسته است عسل مصنوعی بسازد. عسل با داشتن انواع ویتامینهای گروه ب می تواند در تولید هورمون تستوسترون موثر باشد. پژوهش ها نشان داده اند که ماده ای حاوی عنصر بور در عسل وجود دارد که جریان خون و میل جنسی را در مردان افزایش می دهد.

آووکادو

آووکادو حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است که در متابولیسم پروتئین در بدن نقش دارد. در ضمن به علت داشتن ویتامین B6 سبب تولید هورمون مردانه می شود. پتاسیم موجود در آووکادو در تنظیم فعالیت غده تیروئید موثر می باشد که خود در ترشح هورمون های جنسی در بدن مهم است.

انجیر

انجیر به علت داشتن اسیدهای آمینه مختلف قوای جنسی را تقویت می کند.

بادام

بادام یکی از منابع مهم اسیدهای چرب است که در تولید هورمون های جنسی مخصوصاً در مردان نقش شناخته شده ای دارد.

لیمو ترش

این میوه خوش عطر و طعم، با تامین ویتامین ث کافی، تاثیر بسزایی بر تولید و تحرک سلولهای اسپرم دارد.

زغال اخته

این میوه ترش و خوشمزه دارای فیبرهایی است که مانع از جذب کلسترول در دستگاه گوارش می شود. در نتیجه احتمال رسوب این چربی در رگها کاهش می یابد و کمک موثری بر افزایش جریان خون خواهد بود. علاوه بر این اثر طولانی مدت، تاثیر کوتاه مدتی بر جریان خون دارد که بعضی از متخصصین تغذیه از آن به عنوان ویاگرای طبیعی نام برده اند.

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی از اسیدهای آمینه، املاح و ویتامین ها مخصوصاً ویتامین های گروه B است که استرس را در بدن تخفیف می دهد و نوعی موازنه در ترشح هورمون های جنسی به وجود می آورد.

ریحان

ریحان یکی از غذاهای محرک قوای جنسی در خانم ها شناخته شده است.​

موز

موز به علت آنزیم های مختلف موجود در آن به همراه مواد انرژی زا و املاح و ویتامین های ضروری در تولید هورمون تستوسترون نقش دارد و قوای جنسی را تقویت می کند.

کرفس

کرفس حاوی مقدار زیادی Androsterone است که نوعی تمایل جنسی در شخص به وجود می آورد و در درمان زود انزالی بسیار موث است.

ماهی چرب

ماهی پرچرب به علت داشتن اسیدهای چرب امگا3 و انواع ویتامین های B و پروتئین با کیفیت بالا در تولید هورمون های جنسی نقش دارد.

جگر

جگر حاوی مقدار زیادی از مواد غذایی است که در سلامتی و تقویت قوای جنسی نقش دارند.

کلام آخر

زود انزالی در اصل مشکل یا بیماری محسوب نمیشود و میتوان گفت که این وسواس فکری افراد و اضطراب آنها از داشتن یک رابطه با کیفیت است که منجر بروز این امر میشود ، لذا کاهش اضطراب و حفظ آرامش در کنار کنترل بدن و احساسات با تمرین بیشتر بهترین راه کار برای پیشگیری و درمان این مشکل اند.

در پایان جا دارد به چند حدیث که در مورد زود انزالی روایت شده اند اشاره کنم :

حضرت محمد ( ص ) میفرمایند : « چون کسی خواهد که با زن خود جماع کند به روش مرغان به نزد او نرود ، بلکه اول با او دستبازی و خوش طبعی کند و بعد از آن جماع کند »

توضیح : حضرت فرموده اند که همان اول کار فوری نروید سراغ دخول ، بلکه با نوازش کردن و تحریک لمسی همسرتان را برای دخول آماده کنید و بعد به انجام مقاربت بپردازید.

( اگر فقط همین حدیث را اجرا کنید و سر لوحه زندگیتان کنید دیگر مشکلی به نام عدم رضایت جنسی ، تکراری شدن برای همدیگر و زود انزالی دچار نمی شوید ! حال بروید و بگویید که اسلام دینی است خرافی و با مقتضیات زمان هماهنگ نیست ! )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *