راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید!

قبل از خرید چاپگر ، بهتر است نوع چاپ ، تعداد چاپ در روز یا ماه ، نحوه اتصال به چاپگر و کیفیت و سرعت چاپگر مورد نیاز را تعیین کنید تا راحت تر بتوانید نوع چاپ را برای خرید چاپگر تعیین کنید.

در این قسمت از راهنمای خرید چاپگر ، سعی می کنیم چاپگرها را با توجه به قابلیت های آنها به طور جداگانه بررسی کنیم ، بنابراین حتما به این قسمت توجه ویژه ای داشته باشید.

توجه به نوع پرینت

پرینت رنگی و یا سیاه و سفید یک موضوع بسیار مهم است که باید در راهنمای خرید پرینتر به آن توجه کرد. پرینترهای رنگی قیمت بالاتری نسبت به پرینترهای تک رنگ دارند.

پس اگر درصد بیشتر پرینت های شما بصورت سیاه و سفید است هزینه کردن برای پرینترهای رنگی توجیه اقتصادی ندارد. ولی اگر می خواهید که بصورت مداوم عکس و تصاویر رنگی چاپ کنید، بهتر است که پرینترهای رنگی را انتخاب کنید.

توجه به توان کاری

یکی از موضوعات مورد بحث در راهنمای خرید پرینتر توجه به توان کاری پرینتر است. توان کاری عبارت است از تعداد صفحاتی که پرینتر در هر ماه می تواند چاپ کند. به همین منظور چاپگرها در سه دسته خانگی، اداری سبک و اداری سنگین تولید می شوند.

پس قبل از خرید ظرفیت کاری خود را با پرینتر مشخص کنید و نسبت به ظرفیتی که نیاز دارید پرینتر انتخاب کنید. حجم سینی پرینتر نشانی از توان کاری آن است. به عنوان مثال توان کاری پرینتر با سینی ۱۰۰ برگ نسبت به پرینتری که ظرفیت آن ۲۰۰ یا ۱۰۰۰ برگ است بسیار کمتر است.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این موضوع در راهنمای خرید پرینتر بسیار کم اهمیت است و مقیاس درستی برای تعیین توان کاری پرینتر نیست چون می­توانیم به صورت پی در پی ظرفیت سینی را پر کنیم.

اما باید بگوییم که اگر پرینتر ظرفیت بیشتری برای چاپ داشته باشد حتماً سایز سینی آن بزرگتر گرفته می­شود. اگر می­خواهید که پرینتر تان عمر بیشتری داشته باشد باید کمتر از میزان توان کاری آن، پرینت کنید.

توجه به سرعت و رزولوشن

خوشبختانه ISO بر اساس یک سری پروتکل­ها و استانداردهایی، ادعاهای کمپانی هایی که در رابطه با سرعت و رزولوشن پرینتر خود دارند را اندازه گیری و رتبه بندی می­کند و کاربران راحتتر می توانند به اعداد درج شده بر روی دستگاه اطمینان کنند. در زمان خرید ممکن است که فروشنده برای راهنمای خرید پرینتر از کلماتی مانند PPMو DPI استفاده کند و شما متوجه منظور آن نشوید. در ادامه این دو کلمه بررسی می­شوند.

آشنایی با واژۀ PPM در راهنمای خرید پرینتر

PPM تعداد چاپ صفحه در هر دقیقه است که مسلماً این تعداد برای چاپ سیاه و سفید متفاوت از چاپ رنگیست. مثلاً اگر PPM سیاه سفید یک دستگاه ۱۵ تا ۲۰ صفحه در دقیقه باشد این عدد برای چاپ رنگی بین ۱۰ تا ۱۵ صفحه است.

آشنایی با واژۀ DPI در راهنمای خرید پرینتر

راهنمای خرید پرینتر

DPI رزولوشن و یا وضوح تصاویر را بیان می­کند. DPI یعنی تعداد نقاطی که در هر اینچ از کاغذ چاپ می­شود و هر چقدر این عدد بیشتر باشد کیفیت چاپ بالاتر خواهد بود.

توجه به هزینه های نگهداری

یکی از موضوعات مهمی که باید در راهنمای خرید پرینتر به آن بپردازیم هزینۀ نگهداری پرینتر است. قبل از انتخاب و خرید پرینتر توجه کنید که آیا کارتریج آن را می­توانید شارژ کنید یا حتماً باید عوضش کنید. اگر امکان شارژ آن هست چند وقت یکبار باید اینکار را انجام دهید و هزینۀ شارژ آن چقدر است. گاهی اوقات خرید کارتریج به اندازۀ خرید یک پرینتر نو برای شما هزینه به همراه دارد. به همین دلیل، لازم است که همان ابتدا پرینتری را بخرید که هزینۀ شارژ کارتریج آن به صرفه باشد.

توجه به قابلیت چاپ دورو

یکی از قابلیت های بسیار مهم چاپگرها، دورو بودن چاپ آنهاست. پرینترها در ابتدا فقط می توانستند بر روی یک طرف از کاغذ چاپ انجام دهند که این کار باعث مصرف زیاد کاغذ می­شد.

اگر کاربر با پرینتر­های یک رو بخواهد که هر دو طرف کاغذ را چاپ کند باید اینکار را به صورت دستی انجام دهد که علاوه بر سختی کار، درصد خطا در چاپ بیشتر می­شود.

قیمت پرینترهای دو رو بالاتر از پرینترهای یک رو می­باشد اما با توجه به اینکه کار را برای کاربر بسیار راحت می­کند این هزینه قابل توجیه می­باشد. به هر روی انتخاب با شماست و در راهنمای خرید پرینترزیاد نمی­شود به این موضوع پرداخت ولی باید بگوییم که اگر بیشتر چاپ­های شما یک رو است می­توانید این هزینه را برای خرید پرینتر دورو نکنید.

توجه به قابلیت ­های اتصال

یکی از موضوعات بسیار مهم در راهنمای خرید پرینتر، نحوۀ اتصال به چاپگر است. امروزه برای اتصال به هر دستگاه پرینتری گزینه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته می­شود.

اتصال از طریق USB

USB سالهاست که به عنوان یک رابط کاربری استاندارد شناخته می­شود و از آنجایی که این رابط کاربری یک اتصال کوتاه و مستقیم می­باشد پرینتر باید در نزدیکی کامپیوتر و یا لپ تاپ قرار بگیرد.

خرید پرینتر

اتصال به شبکه: امروزه شرکت­ها نیاز دارند که پرینتر را به شبکۀ کامپیوتری خود متصل کنند تا دستگاه های مختلفی به آن متصل شود. بنابراین درگاهی برای پرینترهای مدرن طراحی شد تا به راحتی به شبکۀ اترنت متصل شود و کار را برای سازمان­ها و شرکت­ها آسانتر ­نماید.

اتصالات بی سیم: همانطور که می ­دانید اتصالات بی سیم کار را برای انسان­ها بسیار راحت کرده است، به حدی که این موضوع برای طراحی و تولید پرینترهای مدرن هم در نظر گرفته شده است. پرینترها می توانند به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم (تحت شبکه) بصورت بی­سیم به تلفن های همراه متصل شوند.

برای آنکه بتوان موبایل را بصورت غیرمستقیم به پرینتر متصل کرد باید یک شبکه بی­سیم با استفاده از مودم و یا روتر راه ­اندازی کرد و سپس چاپگر و موبایل را به شبکه متصل کرد.

پشتیبانی از کارت حافظه: برخی از پرینترها از کارت حافظه پشتیبانی می ­کنند و این موضوع برای عکاسانی که دوست دارند بدون واسطه عکس­های خود را چاپ کنند بسیار مفید و کاربردیست.

اتصال ابری: برخی از پرینترها را می ­توانید به صفحات وب وصل کنید و عکس ­های موجود در آنها را چاپ نمایید و حتی از این طریق می­ توانید به هر کسی که می­ خواهید اجازه چاپ دهید تا با هر دستگاهی که به وب متصل می شود کار چاپ خود را انجام دهد.

راهنمای خرید پرینتر به تفکیک کاربران

برای اینکه راهنمای خرید پرینتر بصورت کامل و جامع بیان شود ابتدا کاربران پرینتر را به سه دستۀ مهم تقسیم می­کنیم و به نسبت کاربردی که دارند پرینتر مناسب را پیشنهاد می ­دهیم.

  • راهنمای خرید پرینتر برای کاربران خانگی: کاربران خانگی ممکن است که میزان چاپ آنها کم باشد اما تقاضاهای متفاوتی از دستگاه دارند. به عبارت دیگر کاربر می­خواهد که دستگاه، پرینت­های رنگی و غیر رنگی از متون و تصاویر، اسکن و کپی را انجام دهد. بنابراین بهتر است که از یک چاپگر چند کاره جوهر افشان استفاده کنند. البته بیشتر کارهای امروزه به صورت دیجیتال انجام می­شود و نیاز به چاپ و یا اسکن روز به روز کاهش می ­یابد بنابراین شاید خرید یک چاپگر بزرگ، توجیه اقتصادی نداشته باشد و بدتر از آن به فضای زیادی برای نگهداری از پرینتر نیاز باشد. به همین دلیل نسل جدید پرینترهای قابل حمل و کم حجم طراحی و تولید شد که به تلفن همراه و کامپیوتر متصل می شوند و به راحتی می ­توانید با خود به هر مکانی حمل کنید.
  • راهنمای خرید پرینتر برای مشاغل کوچک: اگر تقاضاهای متفاوتی از دستگاه چاپگر دارید می ­توانید از دستگاه چند منظوره لیزری و یا جوهر افشان استفاده کنید ولی اگر دستگاه ­های فکس و اسکن و کپی را از قبل خریداری کرده اید، چاپگر لیزری گزینۀ بسیار مناسبی برای شماست.
  • راهنمای خرید پرینتر برای مشاغل بزرگ: معمولاً سازمان­های بزرگ برای انجام کارهای متنوع به گروه ­های کوچک تقسیم می­شوند و نیاز به پرینترهای مستحکم و پرسرعتی دارند تا حجم بالای چاپ خود را در حداقل زمان انجام دهند. بنابراین چاپگرهای لیزری با توان بالا انتخاب بسیار خوبی برای آنهاست.

راهنمای خرید پرینتر سه بعدی

راهنمای خرید پرینتر 3d

اکنون که راجع به راهنمای خرید چاپگر بطور مفصل توضیح دادیم بهتر است که برای علاقه ­مندان تکنولوژی در مورد انتخاب و خرید پرینترهای سه بعدی هم مختصراً توضیحی بیان کنیم. پرینتر سه بعدی در ابتدا برای مصارف صنایع تولید شد، اما امروزه شاهد نمونه هایی از آن هستیم که برای استفاده در منزل تولید می­شود. اگر قصد دارید که پرینتر سه بعدی بخرید حتماً به سه موضوع مهم یعنی قیمت، مواد مصرفی و کیفیت آن توجه خاص داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در ادامه هر یک از آنها به اختصار توضیح داده می­شود.

  • قیمت: پرینترهای سه بعدی بسته به کیفیت خروجی آنها قیمت های متفاوتی دارند. اگر تازه کار هستید و می خواهید با نحوه کار پرینترهای سه بعدی آشنا شوید، بهتر است که هزینۀ زیادی خرج نکنید.
  • مواد مصرفی: ابتدا باید مشخص کنید که می ­خواهید از پرینترهای سه بعدی برای تولید چه وسایلی استفاده کنید و سپس پرینتری را انتخاب کنید که نیاز شما را برطرف کند. مثلاً اگر می خواهید که از پرینتر سه بعدی در صنایع غذایی استفاده کنید باید پرینتری را انتخاب کنید که امکان پرینت بر روی ABS وPLA را داشته باشد. در راهنمای خرید پرینتر حتماً به شما توصیه می شود که به تنوع، دسترسی و قیمت مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی توجه کنید.
  • کیفیت: پرینترهای باکیفیت از سرعت مناسب و رزولوشن بالایی برخوردارند. رزولوشن بالا یعنی جزئیات طرح به خوبی ترسیم ­شوند. مسلماً هر چقدر سرعت بالاتر باشد رزولوشن کمتر خواهد بود.
ضمن تشکر امیدواریم نکات ذکر شده در این مطلب در راستای انتخاب و خرید پرینتر مقید بوده باشد در ادامه ای مطلب ، خواندن بهترین پرینترهای جوهر افشان و راهنمای خرید دستگاه کپی چند کاره را نیز به شما توصیه می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *