خواص جعفری – فواید شگفت انگیز جعفری که نمیدانید

سبزی جعفری

سبزی جعفری

سبزی جعفری یکی از گیاهان پرطرفداری امروزه از جعفری به عنوان یکی از سبزی های محبوب خوراکی یا ادویه خشک استفاده می شود. جعفری به رنگ سبز روشن و دارای طعمی ملایم و تلخ است.

جعفری بسیار مغذی است.جعفری که غالباً به عنوان یکی از قدرتمندترین گیاهان مبارزه با بیماری شناخته می شود ، از نظر ارزش غذایی بسیار خوبی را ارائه می دهد و مزایای سلامتی بالقوه زیادی را به همراه دارد.در ادامه با فواید سبزی حعفری بیشتر آشنا میشوید

جعفری محبوب ترین گیاه دارویی جهان است. نام آن از واژه یونانی به معنی “کرفس سنگی” گرفته شده است (جعفری شبیه به کرفس است).جعفری یک نیروگاه تغذیه ای با ویتامین های A ، B ، C و K و مواد معدنی آهن و پتاسیم است.

جعفری در تعادل قند خون کمک می کند و به تعادل وزنی طولانی مدت کمک می کند. همچنین در جلوگیری از اثرات دژنراتیو دیابت بر کبد نقش اساسی دارد.که می تواند سبزی در طول کل سال در فروشگاه های آنلاین سبزیجات به راحتی میتوان جعفری را تهیه کنید.

سبزی جعفری دارای طبع گرم و خشك است.

تاریخچه جعفری

جعفری متعلق به خانواده گیاهان Umbelliferae است و نام لاتین آن Petroselinum crispum است، سبزی جعفری در انگلیسی به نام (Percile – Parsley) و در عربی به نام (مقدونس رومی) جعفری گیاه بومی منطقه مدیترانه ای در جنوب اروپا است.

در حالی که بیش از 2000 سال است که کشت می شود ، جعفری قبل از مصرف به عنوان ماده غذایی از دارو استفاده می شد. یونانیان باستان برای جعفری احترام خاصی قاعل هستند و از آن نه تنها برای پیروزی در مسابقات ورزشی بلکه برای تزئین مقبره های آن مرحوم استفاده می کردند، همچنین رومیان از جعفری به عنوان گلدان استفاده میکردند

جعفری در دو نوع جعفری فرفری و جعفری برگ تخت ایتالیایی یافت میشود. نوع جعفری ایتالیایی طعم معطر و تلخی کمتری نسبت به انواع فرفری دارد. همچنین نوع دیگری از جعفری معروف به ریشه شلغم (یا هامبورگ) وجود دارد که به دلیل ریشه های آن کشت می شود ، که شبیه به جنس شور و باراک است.

بیشتر بخوانید: خواص گشنیز

خواص شگفت انگیز سبزی جعفری برای سلامت بدن

خواص شگفت انگیز سبزی جعفری

1. حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است

جعفری دارای بسیاری از مواد مغذی و املاح مدنی و مقدار زیادی ویتامین A, ویتامین E, ویتامین C , ویتامین K و همچنین یک برگ جعفری تازه دارای کربوهیدارت ،کلسیم ، آهن میباشد. به علاوه جعفری منبع خوبی از پروتئین ها و اسیدفولیک است.

جعفری دارای مقدار زیادی ویتامین K است که برای حفظ تراکم استخوانی و جلوگیری از شکستگی و سایدگی ضروری است. این ماده معدنی همراه با کلسیم، منیزیم، ویتامین D و فسفر- دیگر مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان حیاتی است.

جدول زیر به ارزش غذایی 30 گرم جعفری تازه

املاح مدنی جعفریارزش تغذیه‌ای (درصد RDA)
منگنز7%
کلسیم5%
فسفر3%
پتاسیم4%
منیزیم4%
فولات12%
مس6%
آهن10%
روی3%
سدیم4%
موادمغذی جعفریارزش تغذیه‌ای (درصد RDA)
کالری11 کالری
کربوهیدرات2 گرم
پروتئین1 گرم
چربی کمتر از 1 گرم
فیبر1 گرم
ویتامین K55%
ویتامین C54%
ویتامین A14%
ویتامین B13%
ویتامین E5%

جعفری همچنین منبع مهمی از ویتامین های A و C است

2.جعفری منبع قوی از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان های سبزی جعفری

جعفری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. فلاونوئیدهای موجود در جعفری بخصوص لوتولین به عنوان آنتی اکسیدان هایی که با مولکولهای حاوی اکسیژن بسیار واکنش پذیر (به نام رادیکال های اکسیژن) ترکیب شده اند عمل می کنند و از جلوگیری از آسیب اکسیژن به سلول ها کمک می کنند.

جعفری علاوه بر روغنهای فرار و فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، منبع عالی ویتامین C و منبع خوبی برای ویتامین A است (به ویژه از ویتامین A کاروتنوئید، بتاکاروتن).

بیشتر بخوانید: خواص و فواید تره – ۱۵ خاصیت بی نظیر تره

1.2. جعفری حاوی ویتامین C است

ویتامین C عملکردهای مختلفی دارد. این ماده اصلی آنتی اکسیدان محلول در آب در بدن است که رادیکال های آزاد بی خطر و خطرناک را در همه مناطق محلول در آب بدن ایجاد می کند.

مقادیر بالای رادیکالهای آزاد به پیشرفت طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله آترواسکلروز ، سرطان روده بزرگ ، دیابت و آسم کمک می کند.

ویتامین C همچنین یک ماده ضد التهاب قدرتمند است، که فواید آن را در شرایطی از جمله آرتروز و آرتریت روماتوئید میتوان نام برد. و از آنجا که ویتامین C برای عملکرد سالم سیستم ایمنی بدن لازم است، می تواند برای جلوگیری از عفونت های مکرر گوش یا سرماخوردگی نیز مفید باشد.

2.2. جعفری سرشار از آنتی اکسیدان بتاکاروتن

یکی دیگر از آنتی اکسیدان های مهم ، در مناطق محلول در چربی بدن کار می کند. رژیم های غذایی با غذاهای غنی از بتاکاروتن نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری های  آترواسکلروز ، دیابت و سرطان روده بزرگ همراه هستند.

بتاکاروتن نیز ممکن است مانند ویتامین C در کاهش شدت آسم ،آرتروز و روماتیسم مفید باشد. و بتاکاروتن توسط بدن به ویتامین A تبدیل می شود  ماده مغذی آنقدر مهم برای سیستم ایمنی قوی که نام مستعار آن “ویتامین ضد عفونی” است.

3.2. آنتی اکسیدان جعفری خشک

جالب اینکه جعفری خشک شده ممکن است در آنتی اکسیدان ها نسبت به جوانه های تازه بیشتر باشد. در حقیقت ، یک مطالعه نشان داد که گیاه خشک 17 برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همتای تازه خود دارد.

برای تهیه جعفری خشک میتوانید به فروشگاه لیموتاپ مراجعه فرمایید

3.خواص جعفری برای سلامت قلب

خواص سبزی جعفری سلامت قلب

جعفری منبع خوبی از اسید فولیک که یکی از مهمترین منابع ویتامین های گروه B است. در حالی که نقش های بی شماری در بدن دارد ،یکی از مهمترین نقش های آن در حفاظت سلامت قلب و عروق و مشارکت لازم آن در فرایندی است که از طریق آن بدن هموسیستئین را به مولکول های خوش خیم تبدیل می کند.

هموسیستئین

هموسیستئین یک مولکول بالقوه خطرناک است که در مقادیر زیاد می تواند مستقیماً به رگ های خونی آسیب برساند و مقادیر بالای هموسیستئین با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی در افراد مبتلا به آترواسکلروز یا بیماری دیابتی قلب همراه است.

لذت بردن از غذاهای سرشار از اسیدفولیک ، مانند جعفری، ایده خوبی برای افرادی است که بیماری های قلبی دارند و یا مایل به پیشگیری از آن هستند.

اسیدفولیک همچنین یک ماده مغذی مهم برای تقسیم مناسب سلول ها است و بنابراین برای پیشگیری از سرطان در دو ناحیه از بدن که حاوی سلولهای تقسیم کننده سریع در روده بزرگ و در خانمها دهانه رحم است ،بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: سبزی قرومه سبزی چیست؟

4.نقویت کننده و نگهدارنده استخوان ها

خواص سبزی جعفری تقویت استخوان

برای سالم ماندن و قوی ماندن استخوان های شما به مقداری از ویتامین ها و مواد معدنی معینی نیاز دارید. جعفری سرشار از ویتامین K است، یک ماده مغذی اساسی برای سلامتی استخوان می باشد،ویتامین K با حمایت از سلولهای سازنده استخوان به نام استئوبلاست به ساخت استخوان های قوی تر کمک می کند.

این ویتامین همچنین پروتئین های خاصی را فعال می کند که تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهد.چگالی استخوان مهم است ، زیرا تراکم استخوان پایین استخوان با افزایش خطر شکستگی به ویژه در بزرگسالان مسن همراه است.

برخی مطالعات حاکی از آن است که خوردن غذاهای پر ویتامین K ممکن است خطر شکستگی را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر ویتامین K با 22٪ خطر شکستگی کمتر است.

رژیم غذایی معمولی ویتامین K ممکن است زیر میزان لازم برای بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر شکستگی باشد. بنابراین خوردن غذاهایی مانند جعفری ممکن است به نفع سلامتی استخوان باشد.

5.سبزی جعفری ضدسرطان است!

جعفری حاوی ترکیبات گیاهی است اثرات ضد سرطانی دارد. استرس اکسیداتیو وضعیتی که با عدم تعادل در سطح آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد مشخص می شود، با ابتلا به برخی بیماری های مزمن از جمله سرطان همراه است.

جعفری به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئید و ویتامین C است که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شما می شود و ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد.

به عنوان مثال ، مصرف زیاد رژیم غذایی فلاونوئیدها ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 30٪ کاهش دهد.

طبق آزمایش های که در آزمایشگاه حیوانات صورت گرفته است نشان داده است که زیر گروه های خاصی از فلاونوئید های خاص در جعفری مانند میریستین و آپی ژنین خواص ضد سرطانی دارند.

بیشتر بخوانید: سبزی کوکو سبزی شامل چیست؟

بعلاوه این خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. یک لیوان 1/2 فنجان (30 گرم) جعفری 54٪ از RDI را برای این ماده مغذی فراهم می کند.

یک مطالعه نشان داد که افزایش ویتامین C به میزان 100 میلی گرم در روز خطر ابتلا به انواع سرطان ها را 7 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این ، افزایش ویتامین C در رژیم غذایی به میزان 150 میلی گرم در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 21٪ کاهش دهد.

همچنین اسید فولیک موجود در جعفری ماده مغذی مهمی برای تقسیم به موقع و مناسب سلول هاست. از این رو برای پیشگیری از سرطان ها مخصوصا سرطان روده و سرطان دهانه رحم در زنان بسیار مفید است.

6.سبزی جعفری مفید برای چشم ها

خواص سبزی جعفری برای تقویت بینایی

لوتئین، بتاکاروتن و زاكزانتین سه كاروتنوئید در جعفری هستند كه به محافظت از چشم شما و تقویت بینایی کمک می كنند. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی در گیاهانی هستند که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قدرتمند هستند.

لوتئین و زیگزانتین ممکن است از انحطاط ماکولا وابسته به سن، یک بیماری غیرقابل تحمل چشم و علت اصلی نابینایی در سراسر جهان جلوگیری کنند.

در حقیقت ، خوردن غذاهای سرشار از لوتئین و زاكزانتین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های چشمی را تا 26٪ کاهش دهد.

بتاکاروتن یکی دیگر از کاروتنوئیدهاست که از سلامت چشم حمایت می کند. این کاروتنوئید را می توان به ویتامین A در بدن شما تبدیل کرد. این تبدیل بتاکاروتن توضیح می دهد که چرا جعفری بسیار سرشار از ویتامین A است. یک فنجان 1/2 لیوان (30 گرم) برگ تازه خرد شده 108 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را فراهم می کند.

ویتامین A برای سلامتی چشم ضروری است، زیرا به محافظت از قرنیه – خارجی ترین لایه چشم شما و همچنین ملتحمه غشای نازک که جلوی چشم و قسمت داخلی پلک شما را پوشانده است کمک می کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درمورد سبزی ترخون

7.سبزی جعفری دارای خاصیت آنتی باکتریال

خاصیت آنتی باکتریال سبزی جعفری

جعفری هنگام استفاده به عنوان عصاره ممکن است مزایای ضد باکتریایی داشته باشد. کلروفیل موجود در جعفری، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. مطالعات نشان داده اند که جعفری دارای خواص آنتی اکسیدانی و خواص ضد باکتری است و منبع خوبی برای داروهای خانگی می باشد.

همچنین ممکن است از رشد باکتری ها در مواد غذایی جلوگیری کند. یکی دیگر از آزمایشات نشان داد که از رشد باکتریهای مضر مانند لیستریا و سالمونلا جلوگیری می کند که هر دو به دلیل مسمومیت غذایی شناخته می شوند

8.خواص جعفری درمان ضد التهابی

اپیژنین موجود در جعفری نیز دارای خواص ضد التهابی است. و فلاونوئیدهای موجود در سبزی جعفری، طبق تحقیقات نشان داده شده است که یکی از بهترین مواد طبیعی برای مقابله با التهاب هستند.

جعفری همچنین برای درمان التهاب کلیه ها و مثانه استفاده می شود که ممکن است منجر به از بین رفتن سنگ و ماسه شود. و مقادیر بالای ویتامین C در سبزی جعفری به مبارزه با التهاب کمک می کند.

جعفری حاوی کوئرستین (همچنین در سیب یافت می شود) ، یکی دیگر از آنتی اکسیدان های عالی است که با التهاب مبارزه می کند. مهمتر از همه ، این سلولها را آزاد می کند که هیستامین (ترکیبی که در پاسخ به آسیب) در بدن آزاد می شود – در نتیجه التهاب را در مسیرهای خود متوقف می کند.

9. کمک به درمان کم خونی

خواص سبزی جعفری برای کم خونی

جعفری سرشار از آهن است ، که نقش آن را در درمان کم خونی توضیح می دهد. تزئین غذاهای خود را با جعفری راهی ساده برای افزایش میزان جذب آهن شما است. یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به این هدف این است که روز خود را با اسموتی جعفری شروع کنید.

مطالعات نشان می دهد که برگهای جعفری دارای خاصیت ضد آنمی قوی هستند.

مقادیر کافی ویتامین C همچنین از جذب آهن حمایت می کند. جعفری سرشار از ویتامین C است و باعث جذب بهتر آهن می شود – که به نوبه خود به درمان کم خونی نیز کمک می کند.

بیشتر بخوانید: خواص شوید – ۷ مورد از خواص شگفت انگیز شوید

10.رفع تیرگی دور چشم

خواص سبزی جعفری برای گودی زیر چشم

شما می توانید با مصرف جعفری دایره های تیره دور چشم خود را از بین ببرید. این سبزی دارای ویتامین کا می باشد که برای این امر کاربرد دارد. برای از بین بردن پف زیر چشم می توانید از دستور گفته شده استفاده کنید:

شما می توانید آب جعفری را بگیرید و یک قاشق چایخوری به آن ماست اضافه کنید و بر روی قسمت های پف قرار دهید. بعد از ده دقیقه صورت خود را بشویید. این کار را به مدت دو بار در طول هفته انجام دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

از دیگر خواص سبزی جعفری برای بدن میتوان به:

  • تنظیم سطح کلسترول
  • تضمین سلامت گوش
  • سلامت کلیه را بهبود می بخشد
  • سلامت کبد را بهبود می بخشد
  • با مشکلات قاعدگی را رفع می کند
  • کوری شب را درمان می کند
  • سلامت دهان را بهبود می بخشد

فواید سبزی جعفری برای پوست

مزایای سبزی جعفری برای پوست

خواص جعفری برای پوست

خواص مراقبت از پوست جعفری بسیار شناخته شده نیست و بسیار کم ارزش است. از فواید سبزی جعفری برای پوست می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی و مقادیر زیادی ویتامین C موجود در آن اشاره کرد. این گیاه به بهبود زخم ها کمک می کند ، فواید ضد پیری دارد و حتی به جلوگیری از جوش و آکنه کمک می کند.

1. چین و چروک ها ، خطوط خوب و زخم ها را کاهش می دهد

از آنجا که ویتامین C به طور طبیعی در بدن وجود ندارد ، بنابراین باید آن را به مقدار کافی از طریق مواد غذایی مصرف کنیم. مقدار زیاد ویتامین C موجود در جعفری پوست را از درون تغذیه می کند تا خطوط ریز ، چین و چروک و جای زخم را کاهش دهد. این امر با افزایش تولید کلاژن ،از طریق تعامل مثبت با اسیدهای آمینه موجود در سلولهای کلاژن به این مهم می رسد.

مصرف جعفری تولید کلاژن در پوست را تحریک می کند و باعث تولید مثل و ترمیم سلول می شود. این منجر به رشد سریعتر پوست جدید می شود که منجر به پوستی بدون لکه ، یکنواخت و صاف می شود – و مهمتر از همه ، از بین بردن چین و چروک ها و خطوط ریز.

جعفری همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است ، که از پوست ما در برابر آسیب رادیکال آزاد محافظت می کند و علائم پیری مانند فی را به تاخیر می اندازد.

2. درمان زخم را بهبود می بخشد

جعفری حاوی بتاکاروتن است که برای نگهداری مناسب و ترمیم پوست به ویتامین A تبدیل می شود. بنابراین ، خوردن جعفری خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد ، که باعث از بین رفتن چین و چروک می شود و روند بهبود زخم را تسریع می کند.

3. کبودی زیر چشم را ازبین میبرد

سبزی جعفری برای پاک کردن محافل تاریک زیر چشم شگفتی کار می کند. این ماده حاوی مقادیر زیادی ویتامین C ، کلروفیل و ویتامین K است که به روشن شدن پوست زیر چشم و حتی کاهش پف چشم کمک می کند. استفاده از جعفری برای این روش درمانی بسیار ساده است.

فقط کافی است یک جعفری جعفری را خرد کنید تا آب آن آزاد شود. با یک قاشق چایخوری ماست مخلوط کنید و این مخلوط را در نواحی زیر چشم خود بمالید. حتی می توانید توپ های پنبه ای را در آب جعفری خیس کنید و 10 دقیقه آنها را زیر چشم نگه دارید.

این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا محافل تاریک کاهش یابد.

4. خاصیت آنتی باکتریالی و ضد قارچی برای پوست فراهم می کند

روغن های فرار در جعفری ،به ویژه اوژنول ، اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند که برای درمان آکنه ، جوش و عفونت پوستی و ضد عفونی منافذ مفید هستند. روغن جعفری به راحتی در بازار موجود است. هرگز روغن جعفری را مستقیماً روی صورت نریزید زیرا باعث سوزش پوست می شود.

آن را با روغن حامل مانند روغن زیتون یا بادام رقیق کرده و سپس آن را روی صورت بمالید. آن را به مدت 30 دقیقه بگذارید و سپس بشویید. در صورت داشتن پوست حساس ، حتماً با متخصص پوست خود مشورت کنید.

5. سلامت کلی پوست را بهبود می بخشد

جعفری حاوی مواد معدنی مانند کلسیم ، پتاسیم ، منگنز، مس و روی است که برای حفظ پوست سالم ضروری هستند. آب را از برگ ها بیرون آورده و با 200 میلی لیتر آب مخلوط کنید. روزانه این یکبار را بنوشید تا پوست سالم داشته باشید.

6. می تواند به عنوان یک درمان خانگی صورت استفاده شود

همچنین می توانید از جعفری خشک به عنوان یک روش درمانی صورت استفاده کنید.

یک قاشق مرباخوری برگ جعفری خشک شده را برداشته و آنها را به 200 میلی لیتر آب اضافه کنید. حداقل 20 دقیقه بجوشانید. از اجاق گاز خارج کرده و بگذارید مخلوط تا دمای اتاق خنک شود.

می توانید از این آب برای شستشوی صورت یک یا دو بار در روز استفاده کنید. برای به دست آوردن حداکثر فواید روزانه یک شستشو تازه تهیه کنید.

7. از لکه های تیره و تغییر رنگ پوست جلوگیری می کند

یکی دیگر از مزایای جعفری از لکه های تیره و تغییر رنگ پوست جلوگیری می کند
جعفری در کاهش ظاهر لکه های تیره و تغییر رنگ پوست مفید است. یک بسته صورت حاوی جعفری و عسل و آب لیمو می تواند لکه های تیره را به طور موثری پاک کرده و تغییر رنگ پوست را درمان کند.

یک عدد بسته متوسط ​​برگ جعفری را در آب گرم خیس کنید.و سپس ریز خرد کنید و یک قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل خام را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. پوست خود را با یک پاک کننده ملایم تمیز کرده و سپس با تمرکز روی جوش های سرسیاه ، این بسته را روی صورت بمالید. به مدت 20 دقیقه آن را بگذارید و سپس بشویید. این محلول باعث شادابی و احیای پوست می شود.

8. به عنوان یک پاک کننده موثر عمل می کند

تعداد انگشت شماری از برگ جعفری را با ماست مخلوط کنید. برای ایجاد خمیر یکدست کاملاً خرد کنید. یک قاشق چای خوری جو دوسر و چند قطره روغن درخت چای را اضافه کنید. ماسک را روی صورت و گردن تمیز بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. آن را بشویید و پت را خشک کنید.

هفته ای سه بار از این روش پاکسازی صورت استفاده کنید تا سلول های مرده و پوسته های انباشته شده پوست از بین برود.

خواص جعفری برای مو

فواید سبزی جعفری

1. ریزش مو را کنترل می کند

جعفری سرشار از مواد مغذی مهم دیگر است که تعدادی از کمبودهای غذایی را برطرف می کند که منجر به ریزش مو یا ضعف مو می شود. جعفری به طور سنتی به عنوان یک تونیک مو برای ضد عفونی کردن پوست سر و کنترل ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده حاوی آپی ژنین ، یک فلاونوئید آنتی اکسیدانی است که از طریق تنظیم ژن TGF-beta1 ریزش مو را کنترل می کند.

2.به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می کند

یکی دیگر از خواص جعفری به تثبیت شما کمک می کند تا رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کنید. جعفری حاوی مقدار زیادی مس است که به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می کند. این ماده بصورت موضعی قابل استفاده است یا می تواند به مقدار زیادی به رژیم غذایی شما اضافه شود.

3.رشد مو را تقویت می کند

جعفری در تقویت رشد مو بسیار مفید است. دانه های جعفری پودر شده را روی پوست سر مالیده و پوست سر خود را به آرامی با آن ماساژ دهید. این امر باعث تحریک گردش پوست سر و رشد موها می شود. این روش را دو بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید تا موهای بلند و صاف دریافت کنید.

4.به درمان شوره سر کمک می کند

برای خلاص شدن از شر شوره سر ، موهای خود را با آل برگ جعفری بشویید.

فواید خوردن جعفری در دوران بارداری

خواص سبزی جعفری

این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد که می‌تواند درد مفاصل و تورم را در دوران بارداری کاهش بدهد.

در صورتی که از در دوران بارداری دچار کم‌خونی یا کمبود آهن هستید، افزودن جعفری به رژیم غذایی تان می‌تواند مفید واقع شود.

جعفری مقدار زیادی کلسیم و ویتامین K دارد که برای حفظ سلامت استخوان‌ها در دوران بارداری ضروری است. همچنین برای مراقبت از دستگاه استخوانی و مفاصل مادر و جنین مفید است.

این گیاه فوق‌العاده سرشار از اسید فولیک است که برای رشد سیستم عصبی جنین ضروری است. همچنین از ناهنجاری‌های جنینی پیشگیری می‌کند.

جعفری سرشار از ویتامین B و ویتامین C است و به کاهش استرس دوران بارداری کمک می‌کند.

پایین آمدن ایمنی بدن در دوران بارداری باعث می‌شود، مدام مریض شوید. اما مصرف جعفری که آنتی‌اکسیدان زیادی دارد می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را در دوران بارداری تقویت کند.

همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جعفری به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

جعفری منبع خوبی از آهن است ، یک ماده معدنی مهم در دوران بارداری است. این گیاه همچنین می تواند یبوست را (به لطف فیبر آن) از بین ببرد ، که یک مسئله شایع در دوران بارداری است.

فواید اجزای تشکیل دهنده سبزی جعفری

جعفری به عنوان منبع برخی ویتامین ها و مواد معدنی مورد استفاده قرار گرفته است.

تخم سبزی جعفری: برای کاهش نفخ و درد قولنج از تخم جعفری به عنوان سنتی به عنوان ماده مخدر استفاده می شد.

ریشه سبزی جعفری: این ریشه به عنوان یک داروی ادرارآور و آب جعفری برای درمان بیماری های کلیوی استفاده می شد.

روغن سبزی جعفری: از روغن جعفری نیز برای تنظیم جریان قاعدگی در درمان آمنوره و دیسمنوره استفاده شده است و گفته می شود که مصرف بیش از حد برای زنان باردار منجر به  سقط جنین میشود.

برگ سبزی جعفری: از برگهای کبود شده برای درمان تومورها ، نیش حشرات ، شپشها ، انگلهای پوستی و آلودگی استفاده شده است.

چای سبزی جعفری: در یک زمان از چای جعفری برای معالجه اسهال و سنگهای صفراوی استفاده می شد.

همچنین از سایر خواص جعفری از نظر طب سنتی میتوان به درمان بیماریهای پروستات، کبد و طحال، درمان کم خونی ، ورم مفاصل و سرطان ها به عنوان ماده منعطف کننده ، ضد میکروبی ، آفرودزیاک ، فشار خون ، ادرار آور اشاره کرد

عوارض مصرف بیش از حد سبزی جعفری در دوران بارداری

از آنجایی که برگ های سبزی جعفری حاوی روغن بسیار بالایی است،روغن سبزی جعفری بیشتر از سایر قسمت های مانند ساقه و… در غذاسازی بدن مادر برای جنین مورد استفاده قرار میگیرد.بشتر هرچند گفته میشود که مصرف روغن جعفری هیچ گونه عوارض جانبی در بدن زنان باردار به دنبال ندارد، اما یادتان باشد که مصرف بیش از حد آن می تواند خطرات بالقوه بهداشتی را برای این افراد به دنبال داشته و سلامت خود مادر باردار و جنین داخل رحم او را تحت تاثیر خود قرار دهد.

• روغن گیاه جعفری شامل آپیول و میریستیسین بوده و مصرف آن باعث افزایش تحریکات رحمی زنان باردار می شود. در نتیجه، می توان ادعا کرد که مصرف بیش از حد گیاه جعفری در طی دوران بارداری می تواند سقط جنین را آسان کند.

معمولا، در طب سنتی از روغن های گیاه جعفری برای ترویج دوره قاعدگی در زنان استفاده می شده است، چون می تواند منجر به بروز انقباضات رحمی در زنان شود. همچنین، فراموش نکنید که مصرف اجزای دیگر این گیاه هم انجام زایمان زودرس را در بدن زنان حامله به دنبال داشته و خطرات بالقوه ای را در سلامت مادر باردار و نوزاد متولد نشده او ایجاد خواهد کرد.

جالب است بدانید که مصرف بی رویه روغن گیاه جعفری می تواند صدمات جبران ناپذیری به کلیه های مادر باردار و جنین داخل رحم او زده و باعث تشنج مادر در طی دوران بارداری شود.

• البته، در برخی موارد هم خوردن جعفری در دوران بارداری می تواند باعث بروز آلرژی و یا حالت واکنشی در بدن زنان حامله شود، به خصوص در افرادی که به مصرف گیاهان دیگر مانند رازیانه، گشنیز، هویج، کرفس و یا سس گوجه فرنگی حساسیت دارند. یادتان باشد مادران بارداری که با مصرف منظم گیاه جعفری دچار واکنش های آلرژیکی می شوند، پوست بدن آن ها در برابر نور خورشید هم حساس تر خواهد شد.

درنتیجه خوردن بیش از حد سبزی جعفری برای زنان عوارضی به دنبال دارکه میتوان حتی به سقط جنین ختم شود.

2 دیدگاه

  1. مگه داریم یعنی سبزی جعفری اینقدر خواص و فوایده داره ممنون از این پستتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *