۵ علت روشن شدن چراغ باطری 206 و پراید

اگر چراغ باتری ماشین 206 یا پراید شما روشن شود، برای بررسی مشکل چه کاری انجام می دهید؟ آیا می دانید دلیل روشن شدن چراغ باتری ۲۰۶ یا پراید چیست و باید کدام قسمت را بررسی کنید؟ روشن شدن چراغ باطری، یکی از علائم هشداری است که حتما باید به آن توجه داشته باشید و به موقع عکس العمل های لازم را نشان دهید. علت روشن شدن چراغ باطری در ماشین های ۲۰۶ و پراید متعدد بوده و عموما نیز مربوط به مشکلاتی در دینام خودرو است. در ادامه رایج ترین دلایل روشن شدن چراغ باتری ماشین ۲۰۶ و پراید را بررسی کرده ایم؛ قطعا پس از آشنایی با این دلایل اقدامات بهتری برای رفع این مشکل خواهید داشت.

۱. خرابی دینام آلترناتور؛ علت روشن شدن چراغ باطری 206 تیپ 5 و 2

یکی از دلایل اصلی روشن شدن چراغ باطری خودروهای ۲۰۶ و پراید، خرابی دینام آلترناتور است. بسیاری از افراد باتری را علت اصلی روشن شدن چراغ باتری ۲۰۶ و پراید می دانند و در این شرایط سریعا برای استعلام قیمت باطری ماشین و خرید آن اقدام می کنند. در صورتی که خرابی دینام آلترناتور دلیل واقعی روشن شدن این چراغ است. چراغ باتری به کامپیوتری متصل است که میزان ولتاژ خروجی از دینام را بررسی می کند.

برق خروجی بیشتر دینام ها بین 13.5 تا 14.5 است و به گونه ای طراحی شده اند که میزان برق خروجی را دائم در همین سطح نگه دارند. اگر دینام با حداکثر توانش کار نکند یا ولتاژی بیش از حد از آن خواسته شود، ممکن است میزان ولتاژ از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایین تر برود. اگر ولتاژ خروجی از دینام از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایین تر برود، چراغ روی کیلومتر روشن می شود. وقتی خرابی دینام در مراحل اولیه باشد، چراغ چشمک زن است و چند ثانیه روشن و دوباره خاموش می شود.

۲. خرابی آفتامات؛ دلیل روشن شدن چراغ باطری ۲۰۶ و پراید

آفتامات یا رگلاتور کلید خودکاری است که بین جریان دینام و باتری قرار گرفته و تنظیم کننده یا ناظم برق است. زمانی که باتری نیاز به شارژ داشته باشد، برق دینام را به باتری می دهد ولی مانع برگشت برق از باتری به دینام می شود. در واقع وظیفه اصلی این سیستم کنترل جریان خروجی آلترناتور است. خرابی آفتامات موجب اختلال در عملکرد دینام و حتی سوختن آن خواهد شد. در نتیجه این اتفاق قدرت تولید برق دینام کاهش پیدا می کند و چراغ باتری خودرو روشن می شود.

با ایجاد اختلال در عملکرد دینام یا کاهش توان آن برای تولید برق، دینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نخواهد داشت. برای پیشگیری از خرابی آفتامات و در نتیجه جلوگیری از اختلال در عملکرد دینام پیشنهاد می کنیم برای خودرو ۲۰۶ یا پراید از یک باتری با کیفیت با ظرفیت حداقل 50 آمپر استفاده کنید. به منظور خرید باتری برای این خودروها ابتدا بهتر است قیمت باطری ۲۰۶ یا پراید را از فروشگاه ها و مراکز معتبر استعلام بگیرید و با برندهای مطرح و با کیفیت باتری خودرو نیز آشنا شوید.

خرابی آفتامات

۳. استفاده از لوازم برقی با خودرو خاموش؛ علت روشن شدن چراغ باتری ماشین 206 و پراید

استفاده از لوازم برقی خودرو در حالتی که موتور خاموش است (روشن ماندن چراغ ها و استفاده از سیستم صوتی) احتمال دارد باعث تخلیه باطری و در نهایت روشن شدن چراغ باطری شود. این مشکل به راحتی قابل تشخیص است؛ اگر چراغ باطری در حالت خاموشی روشن شده باشد و پس از خاموش کردن دستگاه های برقی خاموش شود، این نشان دهنده تخلیه باطری به علت استفاده از لوازم برقی است.

البته توجه داشته باشید که در شرایط معمولی و با داشتن باطری و دینام سالم، می توانیم کلیه سیستم های برقی خودروی 206 و پراید را روشن نگه داریم و نباید مشکلی از این بابت دیده شود. در غیر این صورت و مشاهده چراغ باتری، باید به منظور بررسی و تعویض باتری خودروتان اقدام کنید. چنانچه درحال حاضر نرخ قیمت باتری پراید یا ۲۰۶ را ندارید، فروشگاه باتری آنتایم این امکان را برای مشتریان فراهم کرده تا قیمت باتری خودروهای مختلف را به صورت اینترنتی و به روز از این وب سایت مشاهده کنند.

۴. اختلال در عملکرد دینام؛ یکی از رایج ترین دلیل روشن شدن چراغ باتری ۲۰۶

یکی دیگر از عواملی که می توان به عنوان علت روشن شدن چراغ باطری 206 تیپ 2 و 5 به آن اشاره کرد، وجود مشکل در دینام خودرو است. هرگونه مشکل در دینام خودرو که منجر به اختلال در عملکرد آن شود، موجب روشن شدن چراغ باطری 206 یا پراید خواهد شد.

به عنوان مثال بعد از استارت زدن و روشن شدن موتور و خودرو، دینام نیز شروع به حرکت کرده و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. سپس انرژی الکتریکی توسط دینام به باتری هدایت شده و سبب شارژ باتری می شود. هر خللی در این فرآیند باعث روشن شدن چراغ خودرو می شود.

در حالتی دیگر ممکن است تسمه دینام پاره یا شل شود؛ در این صورت نیز باعث ایجاد اختلال در سیستم برق رسانی ماشین و در نهایت روشن شدن چراغ باطری می شود. به همین دلیل است که باید همیشه در سرویس های فنی خودرو، وضعیت دینام را نیز بررسی کنید تا از سلامت عملکرد آن مطمئن شوید.

۵. روشن شدن چراغ باطری پراید و ۲۰۶ به علت محکم نبودن کابل های برق دینام

کابل های برق دینام که به باتری خودرو متصل هستند، باید کاملا سفت و محکم در اطراف قطب های باتری قرار گیرند تا اتصال به خوبی برقرار شود. جدا شدن کابل اتصال برق از دینام به باطری خودرو ۲۰۶ یا پراید موجب روشن شدن چراغ باتری خودرو می شود؛ زیرا در چنین شرایطی ممکن است باتری به خوبی شارژ نشود.

رفع این مورد بسیار ساده است و در صورت مشاهده این مشکل می توانید با یک آچارکشی ساده، اتصالات را دوباره در جای خود محکم کنید. البته به یاد داشته باشید که برخی از پیچ ها در صورت سفت شدن بیش ازحد، ممکن است از بین بروند؛ بنابراین در محکم کردن کابل های متصل دینام به باطری زیاده روی نکنید.

در صورت روشن شدن چراغ باتری یا دینام ۲۰۶ و پراید چه اقدامی انجام دهیم؟

چنانچه خودرو ۲۰۶ و پراید شما با مشکل روشن شدن چراغ باتری یا دینام روبه رو شد، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا تمامی قسمت های مصرف کننده برق خودرو خود مثل برف پاک کن، چراغ، سیستم صوتی، کولر و فن را خاموش کنید.
  • اتومبیل خود را در محلی امن نگه دارید تا بتوانید بررسی های بعدی را روی آن انجام دهید.
  • خودرو خود را خاموش کرده و کاپوت را بالا بزنید و شروع به بررسی اتصالات دینام کنید.
  • فیوزها، رله ها و بست های دینام خودرو را چک کنید. در صورت شل شدن بست ها آن ها را سفت و محکم کنید. اگر پایه فیوزها دچار گرفتگی و رسوب شده است باید با استفاده از یک مسواک یا برس و مخلوطی از نوشابه و آب داغ تمیز شود.

توجه داشته باشید در صورت مشکلات تخصصی تر در دینام و فیوز و تسمه دینام حتما باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. در این شرایط باید فیوزها توسط تعمیرکار چک شوند تا اگر هر کدام دچار مشکلی شده اند تعویض شده و مشکل برطرف شود.

چراغ باتری یا دینام ۲۰۶

جلوگیری از روشن شدن مداوم چراغ باتری ۲۰۶ و پراید با خرید باطری با کیفیت و مرغوب

با توجه به نقش کلیدی باطری خودرو در روشن کردن هر مدل اتومبیل و ادامه عملکرد آن، توصیه می شود که حتما سرویس های تست باطری و رسیدگی به آن را انجام دهید. در هرصورت، اگر چراغ باطری در خودروی ۲۰۶ یا پراید شما روشن شده است، پیشنهاد می شود به یک مکانیک خودرو مراجعه کنید. مکانیک سیستم شارژ و دینام را بررسی و تعمیر می کند؛ بدین ترتیب مشکل احتمالی رفع می شود و عملکرد خودرو به حالت اصلی بازمی گردد.

اکنون که با علت روشن شدن چراغ باطری آشنا شدیم، نتیجه می گیریم که کیفیت و مرغوبیت باتری اهمیت بسیاری بر نحوه عملکرد دینام خودرو دارد. از آنجایی که دینام یکی از اصلی ترین علت ها برای روشن شدن چراغ باتری خودرو است؛ بنابراین باید به عملکرد آن توجه کافی داشته باشیم. بدین منظور بهتر است از باتری های باکیفیت برای خودرو ۲۰۶ یا پراید خود تهیه کنیم. برای خرید انواع باتری ماشین ۲۰۶ و پراید، پیشنهاد می کنیم سری به وب سایت batteryontime.com بزنید. باتری آنتایم عرضه کننده بهترین برندهای باطری خودرو در ایران است. شما می توانید کلیه خدمات ارسال، تعویض و نصب باتری اتومبیلتان را به تیم باتری آنتایم بسپارید. هم چنین در هر ساعتی از شبانه روز کارشناسان باتری آنتایم پاسخگوی سوالاتتان برای خدمت رسانی به شما عزیزان خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *