طرز تهیه چند نوع چای ضد سرفه

سرفه یک نوع رفلکس است که بدن برای کمک به پاکسازی مجاری تنفسی از آن استفاده می کند. اگرچه سرفه کردن در هنگام ابتلا به بیماری عارضه رایجی است، اما سرفه ممکن است توسط آلرژی، آسم و ریفلاکس اسید نیز ایجاد شود. سرفه کردن انرژی زیادی از بدن می گیرد و اگر با خلط همراه باشد آزار دهنده است.

برای تسکین مسیرهای تنفسی و رفع سرفه می توانید از برخی اقدامات خانگی استفاده کنید. یکی از بهترین و ساده ترین داروهای خانگی برای کاهش سرفه نوشیدن انواع خاصی از چای های گرم است. در این مقاله، ما نگاهی دقیق تر به ۶ نوع چای ضد سرفه انداخته ایم که طبق نتایج تحقیقات، ممکن است برای تسکین سرفه مفید باشند.

فواید چای ضد سرفه

فواید چای ضد سرفه

نوشیدن چای در زمان ابتلا به سرفه ممکن است مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. بر اساس یافته های علمی خوردن چای ضد سرفه فواید زیر را برای بدن به همراه دارد:

  • گلو درد را تسکین می دهد. گرمای متساعد شده از یک فنجان چای می تواند به تسکین گلو درد ناشی از سرفه کمک کند.
  • مخاط را رقیق می کند. مایعات گرم مانند چای می توانند به شل شدن یا رقیق شدن مخاط کمک کنند. با این کار خلط راحت تر از گلو خارج می شود.
  • ترکیبات طبیعی موجود در چای ممکن است خواص مختلفی برای بدن داشته باشد. مواردی مانند خاصیت ضد التهابی یا ضد میکروبی از جمله این خواص هستند.

طرز تهیه چای ضد سرفه

بر اساس شواهد علمی، هفت چای زیر ممکن است برای تسکین سرفه و علائمی که همراه آن بروز می کنند، مفید باشد.

چای عسل

چای عسل

شاید شنیده باشید که از عسل یک ماده طبیعی برای کاهش علائم سرماخوردگی است. برای تسکین گلو درد و تسکین علائم سرفه نیز به همان اندازه مؤثر باشد.

مطالعات انجام شده روی کودکان نشان داده اند که عسل در تسکین سرفه های شبانه و بهبود خواب بسیار مؤثر است. در حقیقت، یک منبع معتبر در سال ۲۰۰۷ حتی دریافت که عسل نسبت به دکسترومتورفان (داروی سرفه) در رفع علائم سرفه مؤثرتر است.

به یاد داشته باشید که هرگز نباید به کودکان زیر ۱ سال عسل بدهید. این کار خطر ابتلا به بوتولیسم نوزادان را که یک شکل شدید از مسمومیت غذایی است، افزایش می دهد.

روش تهیه

می توانید با اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو به ۱ فنجان آب جوش، چای لیمو عسل درست کنید. در صورت امکان سعی کنید از عسل خام و ارگانیک استفاده کنید.

چای ریشه شیرین بیانچای ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان مدتهاست که در طب سنتی برای بیماری های مختلفی از جمله سرفه، عفونت و مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات معتبر نشان داده اند که شیرین بیان ممکن است در جلوگیری از رشد چندین گونه باکتری، قارچ و حتی برخی از ویروس ها مؤثر باشد. همچنین به نظر می رسد که هم خاصیت ضد التهابی و هم خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشد.

علاوه بر این، یک مطالعه که بر روی موش ها انجام شد نیز نشان داد که ترکیبات موجود در شیرین بیان می توانند فرکانس سرفه را بین ۳۰ تا ۷۸ درصد کاهش دهند. این مطالعه همچنین نشان داد که ترکیبات موجود در این ریشه می توانند به عنوان مواد منفجره عمل کرده و مخاط را شل کنند.

زنان باردار نباید ریشه شیرین بیان مصرف کنند. همچنین به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد این ماده می تواند باعث افزایش فشار خون یا افت سطح پتاسیم بدن شود.

روش تهیه

۱ قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان خشک را به ۱ فنجان آب اضافه کنید. آب را به نقطه جوش برسانید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. بعد از آن چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود. قبل از نوشیدن نیز چای را از صافی رد کنید.

چای زنجبیلچای زنجبیل

زنجبیل نه تنها یک ادویه محبوب است، بلکه دارای تنوع زیادی از خواص نیز می باشد. از این ادویه اغلب به عنوان درمانی برای چندین بیماری مختلف از جمله آسم، حالت تهوع و ورم مفاصل استفاده می شود. منابع معتبر زیادی توانسته اند اثبات کنند که زنجبیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد. این خواص ممکن است به تسکین گلو درد و مسیرهای تنفسی تحریک شده ناشی از سرفه کمک کند.

یکی دیگر از دلایلی که موجب می شود زنجبیل برای سرفه مفید باشد این است که ترکیبات موجود در این ادویه می توانند باعث ایجاد آرامش شوند. علاوه بر این، طبق یافته های یک مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است، عصاره زنجبیل به طور قابل توجهی سرفه را در موش های آزمایشگاهی مهار می کند.

مصرف زیاد زنجبیل ممکن است عوارض جانبی مانند ناراحتی شکم، سوزش سردل و اسهال به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است در کارکرد داروهای رقیق کننده خون تداخل ایجاد کند.

روش تهیه

۳ اینچ ریشه تازه زنجبیل را ریز خرد کنید و به ۴ فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید که این ترکیب حدود ۱۵ دقیقه بجوشد. قبل از نوشیدن نیز چای را صاف کنید.

چای سبز

چای سبز

مدت طولانی است که بخش اعظمی از جمعیت جهان از چای سبز به عنوان نوشیدنی استفاده می کنند. با این حال، این ماده طیف گسترده ای از خواص دارویی را به همراه دارد. از کاهش وزن و سردرد گرفته تا افزایش هوشیاری همگی از خواص این چای ضد سرفه هستند.

در یک منبع مطالعاتی معتبر، از چای سبز بعد از عمل جراحی لوله گذاری استفاده کرد. بعد از پایان مطالعه مشخص شد که هرچند چای سبز به درمان خشکی گلو کمک نمی کند، اما سرفه را کاهش می دهد.

چای سبز همچنین ممکن است در مهار میکروب ها مؤثر باشد. مطالعات زیادی در این زمینه در حال انجام است. اما نتایج فعلی نشان داده اند که این ماده فعالیت ضد میکروبی دارد و ممکن است به متوقف کردن رشد برخی از انواع باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها کمک کند.

اگر از چای سبز در حد اعتدال استفاده کنید؛ معمولا ​​بی خطر است. این ماده حاوی کافئین می باشد و ممکن است باعث احساس عصبانیت شده یا در صورت مصرف آن در ساعات نزدیک به زمان خواب، ممکن است خواب را تحت تأثیر قرار دهد.

روش تهیه

روش های مختلفی برای تهیه چای سبز وجود دارد:

  • در روش اول کافیست که ۱ فنجان آب را به جوش بیاورید. سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و بگذارید حدود ۱ دقیقه خنک شود. ۱ قاشق چایخوری برگ چای سبز را حدود ۳ تا ۵ دقیقه در این آب دم بدهید. قبل از نوشیدن، چای را صاف کنید.
  • از پودر این گیاه نیز می توانید استفاده کنید. ۱ فنجان آب را به جوش بیاورید. از روی حرارت برداشته و بگذارید حدود ۱ دقیقه خنک شود. ۱/۲ قاشق چایخوری پودر چای سبز را در آب ریخته و حدود ۳ دقیقه د ظرف را ببندید.

چای آویشنچای آویشن

آویشن گیاهی است که معمولاً هنگام پخت و پز از آن به عنوان ادویه استفاده می شود. این ادویه دارای فعالیت ضد میکروبی است و ممکن است برای درمان سرفه مفید باشد.

یک منبع تحقیقاتی معتبر که پژوهش آن در سال ۲۰۰۶ منتشر شده تاثیر استفاده از عصاره آویشن و پیچک را بر روی افراد مبتلا به برونشیت بررسی کرد. نتایج نشان داد که این عصاره در مقایسه با دارونما سرفه را بیشتر کاهش می دهد.

اگر به آویشن یا ادویه های تهیه شده از آن حساسیت دارید، از مصرف چای آویشن خودداری کنید.

روش تهیه

یک و نیم لیوان آب جوش را با ۳ شاخه آویشن تازه بجوشانید. بگذارید این ترکیب حدود ۵ دقیقه دم بکشد. قبل از نوشیدن، چای را صاف کنید.

چای نعناءچای نعناء

بشر در طول تاریخ برای اهداف مختلفی از جمله درمان سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و سردرد از نعناء استفاده کرده است. برخی مطالعات معتبر نشان داده اند که نعناء خاصیت ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و تسکین دهنده درد دارد. اگر سرماخوردگی دارید، خواص موجود در چای نعناء می تواند به تخلیه و درمان گرفتگی سینوس ها کمک کرده و نفس کشیدن را برای شما راحت تر کند.

روش تهیه

۱۵ برگ تازه نعناء را به ۲ فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید حدود ۵ دقیقه دم بکشد. سپس چای را صاف کرده و میل کنید.

سایر روش های خانگی ضد سرفه

علاوه بر نوشیدن چای، چندین روش دیگر وجود دارد که می توانید برای کاهش سرفه در خانه از آنها استفاده کنید. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • از دیگر مایعات گرم استفاده کنید. آبگوشت و سوپ از جمله این مایعات هستند.
  • از دستگاه بخور استفاده کنید یا دوش آب داغ بگیرید. تنفس در هوای مرطوب ممکن است به تسکین مجاری تنفسی تحریک شده و شل شدن مخاط کمک کند.
  • غرغره آب نمک را امتحان کنید. غرغره کردن با آب نمک ممکن است به رفع گلو درد یا سرفه کمک کند.
  • برای درمان سرفه های حاد می توانید از داروهای خارج از نسخه ضد سرفه استفاده کنید. با این حال استفاده از این داروها برای کودکان زیر سن ۶ سال اصلا توصیه نمی شود. زیرا می توانند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سرفه هایتان شرایط زیر را داردف حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • بعد از ۳ هفته از بین نمی رود
  • خلطی به رنگ سبز مایل به زرد از دهانتان خارج می شود
  • همراه با تب یا تنگی نفس است
  • همراه با تورم مچ پا یا ساق پاها است

همیشه برای رفع سرفه هایی که شرایط زیر را دارند از درمان های تجویزی پزشک استفاده کنید:

  • خطی به وجود می آورد که صورتی یا خونی است
  • باعث احساس خفگی یا استفراغ می شود
  • همراه با درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی یا دشواری بلع است
  • شامل علائم دیگری مانند ورم صورت یا کهیر است

نکته آخر

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد چای ضد سرفه در حال انجام است، اما چندین نوع چای خاص وجود دارد که ممکن است به کاهش سرفه و علائمی که همراه آن است کمک کند. برخی از چای های ضد سرفه محبوب عبارتند از:

  • چای عسل
  • چای ریشه شیرین بیان
  • چای زنجبیل

بسیاری از سرفه ها به خودی خود از بین می روند. با این حال اگر سرفه شما بیش از ۳ هفته طول کشید و یا علائم دیگری مانند تب و تنگی نفس همراه شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

فراموش نکنید که در این شرایط و با توجه به شیوع ویروس کرونا، هرگز از این داروهای خانگی برای درمان سرفه استفاده نکنید. در این روزها اگر سرفه خشک دارید که همراه با تب و تنگی نفس است، حتما با شماره های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تماس بگیرید.

payamesalamat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *