راهنمایی خرید فرش ماشینی جامع و کامل

خرید فرش یکی از مهمترین عناصر تزئینی در هر خانه ای است. علاوه بر داشتن فرش با کیفیت می تواند از دوام آن اطمینان حاصل کند، انتخاب فرش مناسب می تواند برای زیبایی فضای خانه و شکل گیری دکوراسیون منزل بسیار موثر باشد.

امروز فرش هایی با طرح و رنگ های مختلف کیفیت و قیمت های مختلف در بازار مشاهده می کنیم و از طرف دیگر تبلیغات گسترده و غالبا اغوا کننده فروشندگان و تولیدکنندگان فرش در تلویزیون، اینترنت و شبکه های اجتماعی و اطراف شهر همراه با ادعاهای ضد و نقیض فروشندگان مختلف زیرا بسیاری از خریداران در انتخاب فرش مناسب گیج و سردرگم هستند.

اگر تصمیم به خرید فرش گرفته اید باید در  برای خرید و انتخاب فرش خوب و مناسب به نکات و عواملی که در ادامه ای مطلب گفته میشود توجه کنید تا بهترین فرش ماشینی را انتخاب کنید

آشنای با انواع فرش ماشینی برحسب جنس

خرید فرش ماشینی

اگر می خواهید فرش ماشینی بخرید، باید آماده دیدار با انواع مختلف و تنوع بالای فرش باشید. طبیعی است که هر نوع فرش ویژگی های خاص خود را داشته باشد که از جمله مزایا و معایب آن است. در ادامه با انواع فرش ماشینی آشنا میشویم:

فرش ماشینی اکریلیک

به طور کلی می توان گفت که این نوع فرش های ماشینی در بین انواع دیگر این فرش ها محبوبیت بیشتری دارند و جزء پرفروش ترین فرش های ماشینی محسوب می شوند. الیاف موجود در این نوع فرشهای ماشینی شبیه پشم است و اغلب از نرمی و لطافت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، باید اضافه کنیم که فرشهای ماشینی اکریلیک معمولاً دوام خوبی دارند و بنابراین بیشتر افراد هنگام خرید و انتخاب فرشهای ماشینی از این مدل پیروی می کنند. به همین دلیل می توان انتظار داشت که فرشهای ماشینی اکریلیک به دلیل دوام و سایر خصوصیات مثبت از قیمت بالاتری در بین انواع دیگر فرشهای ماشینی برخوردار باشند.

یکی دیگر از ویژگی های فرش اکریلیک که باید به آن اشاره کنیم این است که در صورت لکه های خاک و روغن بر روی این فرش به راحتی نمی توان آن را شست. با این حال، هرگونه آلودگی و لکه ای که در آب حل شود، با خیال راحت از روی فرش اکریلیک شما پاک می شود.

فرش ماشینی پلی استر

این نوع فرش ها به دلیل درخشش و زیبایی به عنوان ابریشم مصنوعی شناخته می شوند. قیمت این نوع فرشهای ماشینی با وجود رنگ پذیری بهتر بسیار کمتر از فرشهای ماشینی اکریلیک است.

نکته دیگری که در مورد فرش های پلی استر ماشینی می توانیم بگوییم این است که این نوع فرش ها اغلب پرز کمتری دارند. ناگفته نماند که فرشهای ماشینی پلی استر عمر کوتاهی دارند و نسبت به انواع دیگر فرشهای ماشینی آسیب پذیرتر هستند.

توصیه ما به شما این است که از فرش پلی استر برای اتاقهایی که رفت و آمد کمتری دارند مانند پذیرایی و … استفاده کنید تا کمتر آسیب ببیند و از بین برود.

فرش ماشینی پلی پرولین

این نوع فرش ها از الیاف مصنوعی ساخته می شوند و معمولاً ارزان نیستند. یکی از ویژگی های فرش ماشینی پلی پروپیلن، جذب کم رطوبت است. علاوه بر این باید بگوییم که این نوع فرش های ماشینی کمتر از مدل های دیگر آسیب دیده اند و در نتیجه عمر طولانی تری برای شما خواهند داشت.

نکته ای دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که فرش های ماشینی پلی پروپیلن زودتر لطافت و نرمی خود را از دست می دهند و اگر با لکه های روغن آغشته شوند به این راحتی تمیز نمی شوند!

فرش کهنه نما، وینتیج یا طرح پتینه

فرش های کهنه نما، وینتیج یا طرح پتینه یکی از محبوب ترین فرش ها در ایران و جهان است و همین امر باعث صادرات این فرش نسبت به سایر فرش ها شده است.

فرش های فرش کهنه نما، در واقع فرش های ماشینی هستند که وقتی روی آنها روش های اعمال می شود، شباهت زیادی به فرش های دستبافت قدیمی دارند. به دلیل این روش ها، قیمت فرشهای کهنه نما یا وینتیج معمولاً بسیار بالا است. تولید این فرش ها بدون شک بسیار تخصصی است.

نکات طلایی که قبل از خرید فرش ماشینی باید بدانیم کدامند؟

خرید فرش ماشینی

کفپوش مناسب یکی از مهمترین مواردی است که باید به خاطر بسپارید. انتخاب فرش، راحت و مناسب حس خوبی است که از پاها به کل بدن منتقل می شود.

اگر شما از جمله افرادی هستید که خانه را به عنوان مکانی برای استراحت و آرامش خود انتخاب می کنید، بهتر است مقداری شیدایی را برای ظاهر فرش در خانه اختصاص دهید تا فضای کاملاً ایده آل و آرامش بخشی را برای شما در خانه فراهم کند.

اما برای خرید فرش ماشینی زیبا و خوش نقش باید نکاتی را بدانیم تا انتاب درستی داشته باشیم در ادامه این مطلب باما همراه باشید تا با این نکات آشنا شویم.

همچنین بخوانید : بهترین زیر سیگاری انواع مارک و قیمت عالی

نکته ای اول: انتخاب فرش مناسب

برای انتخاب بهترین فرش، اولین قدم انتخاب فرش مناسب برای اتاق یا پذیرایی است بدین معنی که  فرشی که به داخل یک اتاق نشیمن شلوغ یا یک اتاق غذاخوری شلوغ پهن می شود باید طول عمر بالایی داشته باشد و مقاوم در برابر گرد و غبار انتخاب شود، اما برای فضایی مانند اتاق خواب که محلی برای استراحت است. و رفته و آمد در آن کم است می توانید از فرشی با جنسیت ملایم و طیف وسیعی از رنگ های روشن استفاده کنید. با این نوع فرش فضای اتاق نرم و لطیف می شود.

نکته ای دوم سبک زندگی

در مرحله دوم انتخاب و خرید فرش، بهتر است در صورت داشتن فرزند یا حیوانات خانگی، به سبک زندگی خود توجه ویژه ای داشته باشید، یا اگر اعضای خانواده شما ورزشکار هستند، بهتر است از طرح ها و نقشه هایی استفاده کنید که شلوغ باشد و تاریک و کثیف نشان نده.

باید توجه داشته باشید که سبک زندگی شما بسیار متفاوت از افرادی است که تنها زندگی می کنند، اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که خانواده کم حمعیتی دارید و عادت به سفر به محل کار و ازدحام جمعیت ندارید، بهتر از یک فرش با نقش و نگارهای کم و خلوت استفاده کنید.

نکته ای سوم ظاهر فرش ماشینی

بخاطر داشته باشید که فرشهای رنگی تیره مانند آبی روغنی، مشکی یا قهوه ای شکلاتی، به سادگی لکه های روشن یا دوده را نشان می دهند و فرش هایی با رنگ بسیار روشن مانند سفید یا پودری، کثیفی و تیرگی را نشان می دهند. اگر فرشی برای بیرون خانه می خواهید بهتر است محیط بیرون و میزان آلودگی را در نظر بگیرید تا فرش جلوی آن کثیف به نظر نرسد. فضای داخلی خانه را بررسی کنید تا ببینید چه نوع کثیفی در آن وجود دارد و سپس رنگ فرش را انتخاب کنید.

نکته ای چهارم رنگ فرش ماشینی

اگر فضای کمی در خانه دارید و می خواهید بزرگتر به نظر برسید، بهتر است از فرش های ماشینی که دارای رنگ های روشن هستند استفاده کنید. معمولاً این نوع فرش ها فضا را بزرگتر نشان می دهند. اگر فضای خانه شما بسیار بزرگ و غیر مبله به نظر می رسد ، بهتر است از فرش هایی استفاده کنید که رنگ تیره دارند، این نوع فرش ها فضایی دنج ، گرم و صمیمی ایجاد می کنند.

فرش‌های ماشینی که دارای چندین رنگ مختلف یا طرح تو در تو هستند، ذرات کوچکتر، گرد و غبار کمتری از سایر فرش ها نشان میدهند. اگر خانه ای دارید که در معرض گرد و غبار و دوده قرار دارد، بهتر است یکی از این نوع فرش ها را انتخاب کنید.

نکته ای پنجم توجه به نوع فرش

فرشهای اکریلیک اغلب در چند هفته اول خرید پرز دارند، اما اگر پرزها پس از این مدت ادامه داشته اند نشانه ضعف فرش است.

هنگام خرید فرش های پلی استر، مطمئن شوید که فرش را پس از دیدن فرش در رگال فروشگاه فرش، یک بار روی زمین پهن کرده و الگو و رنگ آن را بررسی کنید زیرا به دلیل درخشش نخ فرش های پلی استر رنگ ها از زاویه دید مختلف متفاوت هستند. بنابراین لازم است که در فضای مناسب و مشابه خانه به آن نگاه کنیم.

نکته ای ششم نگهداری فرش

به یاد داشته باشید که اگر از فرش استفاده نمی کنید ، آن را در حالت لوله ای و نه در حالت پهن نگه دارید ، در این صورت فرش جدید و سالم می ماند.

نکته ای هفتم قیمت فرش

در حال حاضر گرانترین فرشهای ماشینی در ایران و جهان فرشهای با 1500 شانه هستند که از ظرافت فوق العاده بالایی برخوردار هستند و فرشهایی با 1200 شانه ، 1000 شانه ، 700 شانه و 500 شانه به ترتیب در رده های زیر قرار دارند.

همانطور که برای تفاوت در ظاهر، فرش های با چگالی بالا، یعنی. 1500 و 1200 شانه ، ظرافت ، نرمی ، انعطاف پذیری و زیبایی بیشتری دارند ، اما قطر آنها (ارتفاع نخ خوابیده) کمتر از 700 و 500 شانه است. به عبارت دیگر فرشهای 700 شانه و 500 شانه نرمتر هستند و وزن آنها کمتر از 1000 و 1200 فرش شانه است.

نکته دیگر در مورد قیمت فرش ماشینی این است که معمولاً مارک های مختلف با توجه به سطح کیفیت و سیاست های قیمت گذاری محصولات ، قیمت های متفاوتی دارند.

سوالات متداول برای خرید فرش ماشینی

خرید فرش ماشینی

فرق فرش دستباف و ماشینی چیست؟

فرش ماشینی و فرش دستباف از نظر قیمت بسیار متفاوت هستند. اگر فرزند کوچک یا بزرگسالی در خانه دارید، بهتر است قبل از خرید فرش به نوع نخ و الیافی که در بافت فرش استفاده می شود توجه کنید، زیرا گاهی اوقات این امر مشکلاتی را ایجاد می کند.

جنس نخ فرش دستبافت ابریشم و پشم است و نخ فرش ماشینی از پلی پروپیلن و نایلون است. بنابراین فرش های ماشینی به راحتی روی سنگ و سرامیک سر می خورند اما فرش دستباف به دلیل نوع نخ و وزن این مشکل را ندارند.

الیاف مصنوعی مورد استفاده در فرش ماشینی می تواند باعث آلرژی در پا و سایر اعضای خانواده شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است فرش های دستبافت خریداری کنید. علاوه بر این، اگر سابقه آسم و آلرژی دارید، فرش های تزئینی و نفیس خریداری نکنید، زیرا ذرات گرد و غبار به راحتی در این نوع فرش ها محبوس می شوند و باعث آلرژی می شوند.

درصد پلاستیک فرش های ماشینی زیاد است و سایر ناخالصی های مو را به راحتی جذب می کند اما فرش دستباف مو و کثیفی را جذب نمی کند و خانه را آلوده نمی کند.

اگر پول کافی برای خرید فرش دستباف نداری ، فرش های ماشینی بخرید که دارای تراکم بالا و گره و قدرت بیشتری باشند، زیرا این ویژگی در فرش باعث جمع شدن گرد و غبار و کثیفی کمتر در آنها می شود.

منظور از شانه در فرش ماشینی چیست؟

اولین چیزی که باید هنگام خرید فرش ماشینی به خاطر بسپارید ، تراکم بافت آن است. تراکم فرش ماشینی به معنای تعداد واحدهای رنگ شده در آن است. هر فرش دارای دو نوع چگالی، چگالی عرضی و چگالی طولی است.

تراکم عرضی فرش را شانه می نامند. شانه های فرش معمولاً از نظر تعداد گره های رنگی در هر متر محاسبه می شوند و عامل اصلی تعیین قیمت فرش ها هستند، زیرا هرچه تعداد گره ها بیشتر باشد این مدل ها ظریف تر می شود.

یک راه حل ساده برای درک شانه های فرش این است که هنگام خرید به پشت فرش نگاه کنید و تعداد گره ها را بشمارید. به عنوان مثال، اگر فرشی با 1200 شانه معرفی می شود، باید 120 گره در 10 سانتی متر فرش وجود داشته باشد.

چگالی طولی شبیه چگالی عرضی است، با این تفاوت که در نیمی از فرش محاسبه می شود و سپس در 2 ضرب می شود، نهایتا این‌که هرچه تراکم فرش بالاتر باشد ارزش بیشتری پیدا می‌کند و قیمت آن بالاتر می‌رود.

امروز ، بالاترین شانه فرش 1500 است. البته، ممکن است شما در جایی خوانده باشید که فرش 1600 شانه یا 1550 یا … است ، گوش های شما مدیون این کلمات نیستند و این کلمات بیشتر بحث تبلیغات هستند تا واقعیت.

به ترتیب، فرش هایی با 1500 شانه بالاترین قیمت را دارند و فرش هایی با 1200 شانه ، 1000 شانه ، 700 شانه و 500 شانه به ترتیب در رده های زیر قرار دارند.

آیا هرچه شانه فرش بالاتر باشد، فرش بهتر است؟

بخاطر داشته باشید که هرچه شانه فرش بیشتر باشد علاوه بر زیبایی و زیبای ، باید بدانید که خاب را نیز کاهش می دهد.

خاب فرش همان گره‌های U شکلی هستند که در سطح فرش‌ها قرار می‌گیرند. بعضی‌ها خاب فرش را با نام پرز فرش هم می‌شناسند

این بدان معنی است که باید بدانید ضخامت فرشهای 1500 شانه بسیار کمتر از فرشهای 1000 شانه یا 700 شانه است. اگر عادت به نشستن و ایستادن روی فرش دارید و از آن به عنوان کف استفاده نمی کنید، بهتر است از فرش هایی با 1000 شانه و 700 شانه استفاده کنید.

ضمن تشکر امیدواریم این مطلب در راستای انتخاب و خرید فرش ماشینی مفید بوده باشد در ادامه ای مطلب خواندن بهترین تابلو فرش های ماشینی موجود در بازار و راهنمای خرید تابلو برای پذیرایی و معرفی زیباترین ها را نیز به شما همراهان عزیز توصیه میکنیم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *