۵ خاصیت علمی و اثبات شده آب اسفناج 🥬️ برای بدن

دسترسی سریع بخش های محتوا

اسفناج یک منبع غذایی فوق العاده است. زیرا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف می باشد. علاوه بر این استفاده از آن در انواع خورش ها و سالادها محدودیتی ندارد. از طرفی مصرف آب اسفناج تازه روشی محبوبی برای لذت بردن از خواص این سبزی عالی است.

در حقیقت آب اسفناج با مجموعه ای از خواص ارتباط دارد. ما در ادامه به ۵ مورد از بهترین خواص آب اسفناج که توسط تحقیقات علمی معتبر در جهان اثبات شده اند، اشاره می کنیم.

خواص آب اسفناج

سرشار از آنتی اکسیدان ها است

نوشیدن آب اسفناج یک راه عالی برای مصرف آنتی اکسیدان های مفید و مهم برای بدن است. آنتی اکسیدان ها مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. بنابراین قادرند از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن محافظت کنند. به طور خاص اسفناج منبع خوبی برای تامین آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین، بتا کاروتن، اسید کوماریک، ویولاکسانتین و اسید فرولیک است.

طبق نتایج یک مطالعه کوچک ۱۶ روزه که بر روی ۸ نفر انجام شد؛ نوشیدن ۸ اونس (۲۴۰ میلی لیتر) آب اسفناج در روز از آسیب اکسیداتیو وارده به DNAهای بدن جلوگیری می کند. مطالعات حیوانی نیز یافته های مشابه ای را نشان داده و اذعان داشته اند که اسفناج برای جلوگیری از استرس اکسیداتیو مفید است.

ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد

آب اسفناج حاوی لوتئین و زاکزانتین است. این دو ماده دو ترکیب آنتی اکسیدانی مفید برای قدرت بینایی ما هستند. برخی تحقیقات حاکی از این هستند که این ترکیبات در برابر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن از چشم ها محافظت می کنند. دژنراسیون ماکولا بیماری شایعی است که می تواند باعث از بین رفتن تدریجی قدرت بینایی شود.

مروری بر شش مطالعه نشان داد که افزایش مصرف زیگزانتین و لوتئین، خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد. آب مروارید نیز یک بیماری چشمی است که در آن لنز چشم تار می شود. از این گذشته آب اسفناج حاوی ویتامین A است که برای سلامت چشم های بسیار مهم و مفید می باشد. کمبود این ویتامین می تواند باعث خشکی چشم و شب کوری شود.

اگرچه مقدار دقیق این ویتامین، بستگی به مقدار اسفناجی دارد که آبگیری می کنید، اما هر ۴ فنجان (۱۲۰ گرم) اسفناج خام به طور کلی حدود ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب تولید می کند. این مقدار آب اسفناج تقریبا ۶۳ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تأمین می کند.

آب اسفناج ممکن است رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد

خواص-آب-اسفناج

اگرچه به تحقیقات انسانی بیشتری برای تایید این فرضیه نیاز است، اما مطالعات نشان داده اند که برخی از ترکیبات موجود در اسفناج ممکن است به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کنند.

در یک مطالعه ۲ هفته ای که بر روی موش ها انجام شد؛ مصرف آب اسفناج میزان تومورهای سرطانی روده بزرگ را ۵۶ درصد کاهش داد. یک مطالعه حیوانی دیگر نیز نشان داد که مونوگالاکتوزیل دیسیلیل گلیسرول (MGDG) که یکی از ترکیب موجود در اسفناج است، اثرات پرتودرمانی را برای از بین بردن سلول های سرطانی لوزالمعده افزایش می دهد.

علاوه بر این مطالعات انسانی حاکی از آن هستند که خوردن سبزیجات برگدار و سبز خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات، پستان و کولورکتال را کاهش می دهد. با این وجود این مطالعات بیشتر به جای مصرف آب اسفناج، به طور خاص بر روی مصرف سبزیجات برگدار و سبز متمرکز بوده اند. بنابراین برای تایید این نظریه، به مطالعات اضافی نیاز داریم.

فشار خون را کاهش می دهد

آب اسفناج حاوی نیترات های طبیعی است. نیترات نوعی ترکیب طبیعی است که می تواند به گشاد شدن رگ های خونی کمک کند. گشاد شدن رگ های خونی نیز به نوبه خود می تواند فشار خون را کاهش داده و جریان خون را تقویت کند.

یک مطالعه ۷ روزه که بر روی ۲۷ نفر انجام شد نشان داد که خوردن سوپ اسفناج به صورت روزانه باعث کاهش فشار خون و سفتی شریانی در مقایسه با گروه کنترل می شود.

در یک مطالعه کوچک دیگر نیز که در آن ۳۰ نفر از اسفناج غنی از نیترات استفاده کرده بودند مشخص شد که فشار خون سیستولیک شرکت کنندگان بعد از مصرف این ماده کمتر می شود و وضعیت اکسید نیتریک بدنشان بهبود پیدا می کند.

یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب اسفناج همچنین بیش از ۱۴٪ از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می کند. پتاسیم ماده معدنی است که با کنترل میزان سدیم دفع شده از طریق ادرار، در تنظیم فشار خون نقش دارد.

ممکن است باعث تقویت مو و بهبود سلامت پوست شود

خواص-آب-اسفناج

آب اسفناج منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین A مورد نیاز بدن است. تقریباً ۶۳٪ از نیاز روزانه بدن به این ویتامین در هر ۱ لیوان (۲۴۰ میلی لیتر) آب اسفناج وجود دارد. این ویتامین به تنظیم سلول های پوستی کمک کرده و مخاطی را که برای محافظت از بدن در برابر عفونت ها لازم است را تولید می کند.

یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب اسفناج همچنین حاوی حدود ۳۸٪ از نیاز روزانه بدن به ویتامین C است. ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند.

مطالعات نشان داده اند که ویتامین C از پوست در برابر استرس اکسیداتیو، التهاب و آسیب پوست محافظت می کند. همه این نشانه ها می توانند علائم پیری را تسریع کنند. علاوه بر این ویتامین C، به سنتز کلاژن کمک می کند. کلاژن پروتئینی است که بافت های همبند را تشکیل داده و باعث بهبود زخم و خاصیت کشسانی پوست می شود.

از این گذشته ویتامین C باعث افزایش جذب آهن و حتی جلوگیری از ریزش مو مرتبط با کمبود آهن می شود.

عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف آب اسفناج

درست که خوردن آب اسفناج برای بدن فواید زیادی دارد، اما مصرف زیاد آن نیز خالی از اشکال نیست. این نکته را فراموش نکنید که بیشتر تحقیقات موجود روی خود اسفناج تاکید کرده اند نه آب آن. بنابراین به مطالعات بیشتری برای تایید خواص آب اسفناج نیاز داریم.

علاوه بر این، آبگیری سبزیجات و میوه ها باعث می شود که بخش اعظمی از فیبرها آن جدا شده و خواص کلی میوه و سبزی کاهش پیدا کند.

مطالعات نشان داده اند که فیبر ممکن است به بهبود قند خون، کاهش وزن و فشار خون و کلسترول کمک کند. همچنین ممکن است از بدن در برابر چندین اختلال گوارشی از جمله بواسیر، یبوست، رفلاکس اسید و دیورتیکولیت محافظت کند.

اسفناج حاوی مقدار زیادی ویتامین K است که می تواند در کارکرد داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل ایجاد کند. اگر رقیق کننده خون مصرف می کنید، قبل از افزودن آب اسفناج به رژیم غذایی خود با یک متخصص مشورت کنید.

همچنین در صورت خرید آب اسفناج و آب میوه صنعتی، لیبل روی بسته بندی را به دقت بخوانید. زیرا برخی از این محصولات ممکن است دارای قند زیادی باشند. در آخر به خاطر داشته باشید که آب اسفناج را نباید به عنوان جایگزین وعده غذایی استفاده کرد. زیرا تمام مواد مغذی لازم برای یک رژیم متعادل را ندارد.

در عوض باید از آن در کنار یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.

کلام آخر

آب اسفناج حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفیدی است که ممکن است از قدرت بینایی شما محافظت کند؛ فشار خون را کاهش داده و سلامت مو و پوست را بهبود بخشد.

با این وجود، فیبر این نوشیدنی کم است و جایگزین مناسبی برای غذا نیست. زیرا فاقد مواد مغذی مهمی مانند پروتئین و چربی های سالم است. اگر آب اسفناج می نوشید؛ حتماً آن را در کنار سایر غذاهای مغذی و کامل و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *