به سگ چه غذايي بدهيم؟

امروزه داشتن سگ در بین ایرانیان نیز باب شده و افراد زیادی تمایل پیدا می کنند تا یک حیوان خانگی مانند سگ را نگهدارند. تغذیه یکی از مهم ترین نکاتی است که وقتی یک سگ دارید باید به آن دقت کنید و حواس تان به خوراک سگتان باشد.

زیرا تغذیه خوب می تواند باعث حفظ سلامتی و شادابی سگ شما شود. شما نیز به عنوان صاحب یک سگ یکی از مهم ترین کارهایی که باید بکنید تهیه بهترین غذای سگ موجود است. اما در خرید غذای سگ ممکن است سوالات زیادی برای تان پیش بیاید که در این مطلب به آنها می پردازیم. همچنین نکاتی گفته می شود که اگر به آنها دقت نکنید می توانید خیلی ساده به سگ خود صدمه بزنید.

غذا سگ با توجه به فاکتور هایی با هم تفاوت دارند. برای مثال غذای یک سگ توله، سگ کوچک و سگ نگهبان باهم فرق می کند و نمی توان برای آنها از یک رژیم غذایی یکسانی استفاده کرد. هرچند شاید تفاوت غذاهای مختلف برای آنها زیاد نباشد و تاثیر آن را در روز های ابتدایی متوجه نشوید اما این تاثیر هرچند کوچک بر روی سگ شما، سلامتی آن و عملکرد آن تاثیر می گذارد و بعد از چندین ماه ممکن است اتفاقات نا خوشایندی برای سگتان بیفتد که اصلا دوست نداشته باشید.

چرا برخی افراد غذای سگ خانگی را بهتر از غذای آماده دانند؟

خوشبختانه دسترسی به غذای سگ امروزه خیلی راحت شده است و می توانید با سرچ ساده در اینترنت یا مراجعه به یک فروشگاه و دامپزشکی ها اقدام به تهیه آنها کرد. ولی با این حال بسیاری همچنان ترجیح می دهند از غذاهای خانگی برای سگشان استفاده کنند و تصمیم به تهیه غذای آماده سگ ندارند.

این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عموم ان به علت تازه رواج پیدا کردن سگ داشتن در کشور ما می شود. برخی فکر می کنند که سگ ها نیز مانند ما هستند و هرآنچه که ما می خوریم آنها می توانند بخورند. برخی نیز به علت قیمت آن تصمیم به خرید نمی گیرند و فکر می کنند اگر غذای خانگی به سگ بدهند خیلی ارزان تر برای آنها در می آید. عده ای نیز ممکن است فکر کنند که غذای خانگی کیفیت بسیار بهتری دارد و برای سگ ها بهتر است. اما تمام اینها باورهای غلطی هستند که رواج پیدا کردند و عموم مردم نیز از آنها پیروی می کنند.

انواع غذای سگ

انواع غذای سگ

غذا سگ انواع مختلفی دارند و به شکل های مختلفی تولید و عرضه می شود. شناخت درست هر کدام از آنها اولین قدم در تهیه بهترین غذای ممکن است. در ادامه به معرفی ۳ نوع آنها می پردازیم و هر کدام را باهم برسی می کنیم.

غذای خام سگ: غذای خام گزینه مناسبی برای غذا دادن به سگ است و می تواند مواد مورد نیاز بدن آن را تامین کند اما بهتر است به همراه غذاهای دیگر استفاده شود یا در کل از مدل های خشک یا آبکی استفاده کنید.

غذای سگ خشک: غذای سگ خشک در واقع بسته بندی هایی هستند که تمام مواد مورد نیاز سگ را درون خود جای دادن و سگ با خوردن آن تمام نیاز های خود را تامین می کند. یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام خرید غذای خشک به آن دقت کنید میزان پروتئینی است که آن غذا دارد. پروتئین برای سگ ها بسیار مفید است. البته میزان مورد نیاز آن با توجه به سگ شما مشخص می شود.

غذای آبکی سگ: غذاهای آبکی برای سگ های کوچک و با مزه بسیار مناسب تر است زیرا دوست داشتنی تر  است و سگ ها علاقه بیشتر به ان دارند(معمولا). این غذا همانطور که از نام آن مشخص است حالت آبکی دارد و آب جز مواد تشکیل دهنده آن است. این غذاها معمولا برای سگ ها کامل نیستند و بهتر است همیشه از آن استفاده نکنید. بهترین راه برای استفاده از آن ترکیب غذای آبکی با خشک است.

غذای سگ کنسروی یا غذای خشک؟

برای بهتر فهمیدن انواع غذای سگ بهتر است با مدل های موجود در بازار آن را بررسی کنیم. امروزه در بازار ۲ نوع غذای تجاری وجود دارد که یکی از آنها غذای خشک و دیگری کنسروی است. در ادامه به معرفی هر کدام می پردازیم.

غذای کنسروی

از ویژگی های اصلی این غذا می توان به خوش مزه تر بودن  و  خوش خوراک تر بودن آن اشاره کرد. معمولا سگ ها به آن علاقه بیشتری نشان می دهند و از آن استقبال بیشتری می کنند. این نوع غذا تمام نیاز های مورد نیاز بدن سگ را تامین نمی کند و استفاده مداوم از آن توصیه نمی شود. همچنین می تواند در صورت استفاده زیاد منجر به مشکلات مختلفی مانند پوسیدگی دندان سگ، بوی بد دهان و غیره شود.
این مدل بعد از باز شدن باید استفاده شود و قیمت آن نسبت به مدل خشک گران تر است.

غذای خشک

غذاهای خشک یکی از بهترین شیوه ها مخصوصا برای افرادی که به تمیزی اهمیت می دهند برای غذا دادن به سگ می باشد. یکی از بهترین ویژگی ها این است که محیط منزل شما را کثیف نمی کند. همچنین به علت خشک بودن می توان ساعت ها در ظرف بماند و مصرف شود و خراب هم نشود.

برای سلامت دندان سگ ها بسیار بهتر است و می تواند به تمیزی و جلوگیری از پوسیدگی دندان آنها کمک کند. همچنین مواد مغذی بیشتری دارد و برای مصرف روزانه سگ شما بسیار گزینه مناسب تری به حساب می آید.قیمت آن نیز پایین تر است و می توان با هزینه بسیار کمتری آن را تهیه کرد.

غذای سگ

آیا غذای خانگی ارزان تر از غذای خشک است؟

یکی از باور های غلطی که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شده است ارزان تر بودن غذای خانگی است. شما اگر بخواهید به صورت اصولی تمام مواد مورد نیاز سگ خود را تامین کنید غذای خانگی برای شما گران تر به حساب می آید و خرج بیشتری روی دست شما می گذارد. اما مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از افراد اصلا درست مواد مورد نیاز سگشان را تامین نمی کنند و باعث مریضی و ….. سگشان می شوند.

انواع رژیم غذایی سگ

رژیم غذایی سگ ها بر اساس موارد مختلفی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که یکی از آنها جثه سگ شما است. از نظر جثه سگ ها به سه دسته بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می شوند و غذای مورد استفاده برایشان نیز متفاوت است.

غذای سگ های بزرگ

این سگ ها مانند سگ نگهبان یا گارد و ….. این سگ ها دارای رژیم غذایی گسترده تری هستند و مواد غذایی مورد نیز آنها شامل موارد بسیاری می شود. آنها به علت فعالیت بالا و زیادی که دارند نیاز به پروتئین بیشتری نیز دارند. رژیم غذایی این سگ ها باید بر اساس پروتئین های زیاد، کربوهیدرات، فیبر و ویتامین و مواد معدنی باشد.

غذای سگ های متوسط

این سگ ها دقیقا چیزی بین سگ های بزرگ و سگ های کوچک هستند. معده آنها کوچک است ولی فعالیت زیادی دارند. برای همین باید رژیم غذایی آنها شامل پروتئین و مواد معدنی بیشتری شود و در وعده های بیشتری به آنها غذا داده شود. حجم غذای هر وعده کم اما تعداد آن باید بیشتر باشد.

غذای سگ های کوچک

این سگ ها مانند پامرانین، شیتزو تریر، شیوهواهوا و….. این سگ ها بیشتر نیاز به مواد معدنی دارند و می تواند غذای آنها را بر مبنای ویتامین ها، مواد معدنی، غلات و سبزیجات تنظیم کرد. آنها نیازی به اینکه بخش زیادی از غذای شان گوشت و پروتئین باشد ندارند.

سوالات رایج درباره غذای سگ

سگ ها در طول روز باید چه مقدار غذا بخورند؟

این مورد چیزی نیست که بتواند خیلی راحت درباره آن صحبت کرد چون این موضوع بسیار به سن سگ شما، میزان فعالیت آن، سالم بودن یا نبودن ، توله بودن و ….. بر می گردد. برای این موضوع بهتر است که با دام پزشک مشورت کنید تا شما را بهتر راهنمای کنید.

توله سگ تا زمان ۱ سالگی شان نیاز به غذای بیشتر در وعده های مختلف دارند.بهتر است به آنها روزی ۳ الی ۴ وعده غذا بدهید. اما بعد از یک سالگی و کلا سگ های بزرگ بهتر است در طول روز به آنها ۲ وعده غذا بدهید.

یکی از روش های مشخص کردن مقدار مورد نیاز غذا وزن سگتان است. به ازای هر یک کیلوگرم وزن سگتان که بالغ باشد باید به او ۱۱ الی ۱۳ گرم غذا بدهید. مثلا اگر وزن سگ شما ۱۵ کیلوگرم باشد باید ۱۵*۱۱ یعنی چیزی حدود ۱۶۵ گرم غذا بدهید. این میزان غذا نیز بهتر است در دو وعده به آنها داده شود.

غذای سگ ایرانی یا خارجی؟

خوشبختانه برند های ایرانی در این زمینه خوب فعالیت کردند و توانستند با استقبال مردم نیز رو به رو شوند. برند های خارجی به  علت قیمت بالای ارز و مشکلات و …. قیمت بسیار بالاتری دارند و استفاده از آنها زیاد برای فرد نمی صرفد. برند های ایرانی نیز قیمت پایینی دارند و کیفیت محصولات آنها خوب است. البته توجه کنید که حتما از برندی که محبوبیت دارند، سابقه خوبی دارد و قبلا افرادی از آن خریده باشند استفاده کنید.

در هنگام خرید زیاد به قیمت توجه نکنید قیمت های بسیار بالا یا به علت حجم زیاد یا به علت خارجی بودن هستند و اگر جز این دو گزینه نبود حتما باید دلیل قابل قبولی باشد.

چه غذایی برای سگ ها مضر هستند؟

برای غذاها مانند پای مرغ که اکثر افراد فکر می کنند برای سگ می تواند مفید باشد اما در واقع چندان گزینه مناسبی نیستند و می توانند گاهی باعث مشکلاتی در غذا خوردن سگ شوند. حتما قبل از اینکه غذایی به سگتان بدهید این موضوع را با دام پزشک یا افراد متخصص در میان بگذارید.

همچنین غذاهایی مانند شکلات، قهوه و کلا نوشیدنی های کافئین دارد و انگور و …… برای آنها مضر است و به آنها نباید بدهید.

غذای سگ باید حاوی چه چیز هایی باشد؟

غذای سگ باید حاوی گروه های غذایی مختلفی مانند پروتئین ( گوشت، تخم مرغ و …) چربی ( چربی های گیاهی یا حیوانی) کربوهیدرات ( برنج، سیب زمینی، گندم و پاستا و …) ویتامین ها، مواد معدنی ( آهن، پتاسیم، کلسیم ، فسفر و ….) اسید های چرب ( امگا ۳ و ۶) باشد. میزان کم یا زیاد بودن این مواد در رژیم غذایی دیگر به خود سگ، سنش، نژادش و …. بستگی دارد که به بخشی از آن در بالاتر اشاره شده است.

غذای سگ

حتما با دام پزشک مشورت کنید تا به مشکلی بر نخورید

برخی از افراد تصمیم های سر خودی می گیرند و بدون هیچ تخصص و دانشی موادی به سگشان می دهند. توجه کنید که سگ ها نیز مانند انسان ها هستند و وقتی که برخی مواد که نباید به آنها داده شود یا برخی رفتار ها که نباید انجام شود دچار مشکل می شوند. این مشکل را شاید شما متوجه نشوید اما بعد مدتی اثرات بدی می بینید. برای همین موضوع حتما قبل از اینکه کاری انجام دهید یا با دام پزشک مشورت کنید یا مطالعه کنید.

غذای مورد نیاز برای سگ مادر یا سگ حامله

سگ مادر باید رژیم غذایی بسیار مقوی داشته باشد و بهتر است که غذای آن شامل درصد زیادی از پروتئین و چربی باشد. همچنین موادی مانند کربوهیدرات و فیبر نیز ضروری است و انرژی مورد نیاز سگ را تامین می کند.

کلام آخر

شما می توانید با خرید یک غذای سگ خوب هم به سگتان لطف کنید و باعث سلامتی و شادابی و عمر آن شوید و هم می توانید خود را از هزینه های اضافه دور کنید. با همین نکاتی که گفته شد می توانید به راحتی غذای مناسب برای سگ خود را پیدا کنید و از آن برای سگتان استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود. و در راستای انتخاب و خرید غذای سگ مفید بوده باشد در ادامه ای مطلب خواندن غذای خشک گربه ارزان و راهنمای خرید باکس ارزان برای سگ و گربه را نیز به شما همراهان عزیز توصیه میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *