تفاوت درد قبل از قاعدگی و بارداری چیست؟

چگونه می توانم متوجه شوم که حالت هایم مربوط به درد قبل از قاعدگی است یا بارداری؟ این سوالی است که تعداد زیادی از خانم ها هر ماه با آن مواجه می شوند. ما تصمیم داریم که در این مقاله، با تشریح تفاوت های بین درد قبل از قاعدگی و بارداری یک بار برای همیشه به این پرسش تکراری پاسخ دهیم.

تفاوت درد قبل از قاعدگی و بارداری

تفاوت درد قبل از قاعدگی و بارداری

بسیاری از خانم ها در تشخیص اینکه باردار هستند یا دچار سندرم قبل از قاعدگی (PMS) شده اند، مشکل دارند و نمی توانند دقیقا شروع دوره قاعدگی خود را تخمین بزنند. متاسفانه شایع ترین علائم و نشانه های اولیه بارداری، با علائم PMS و شروع دوره قاعدگی همپوشانی دارد. نوسانات خلقی، کمردرد، افزایش ادرار و حساسیت سینه ها از جمله این علائم هستند. جالب است بدانید که با وجود این تشابه، بین هر یک از علائم در زمان بارداری و نزدیک شدن به دوره قاعدگی، تفاوت های منحصر به فردی وجود دارد. علاوه بر این، علائمی وجود دارد که فقط در صورت باردار شدن به وجود می آیند.

تنها راه فهمیدن این که آیا باردار هستید یا خیر، انجام آزمایش بارداری است. کیت تست بارداری خانگی نیز یکی از راه های تشخیص است. این کیت یک ابزار ساده است که ظرف چند دقیقه به شما می گوید که باردار هستید یا خیر.

PMS (سندرم قبل از قاعدگی) چیست؟

قاعدگی (پریود) روند خونریزی از مهبل (معروف به دوره قاعدگی) است که در پایان هر چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. قاعدگی در دوران بلوغ شروع می شود و تا زمان یائسگی ادامه می یابد. خونریزی قاعدگی زمانی رخ می دهد که پوشش داخلی رحم می ریزد. این خونریزی تقریباً هر ۲۸ روز یک بار، به دلیل عدم وقوع بارداری، رخ می دهد.

در طول دوره قاعدگی، به دلیل تغییر طبیعی در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون ممکن است علائمی ایجاد شود. این دوره معروف به چرخه قاعدگی است. بسیاری از خانم ها علائمی از جمله گرفتگی و درد شکم، نفخ، حساسیت پستان ها و تغییر خلقی را در طول دوره قاعدگی تجربه می کنند.

PMS یا همان سندرم قبل از قاعدگی شرایطی است که با علائم روانی و جسمی مشخص می شود که بعد از تخمک گذاری (این حالت درست در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد) ایجاد می شوند و با شروع خونریزی پایان می یابند. علائم PMS معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • احساس غم و اندوه
  • خستگی
  • نفخ
  • آکنه
  • حساسیت پستان ها (ماستالژی)
  • تغییر در میزان اشتها و میل و هوس خودرن غذاهای خاص

در حالی که اعتقاد بر این است که ۹۰٪ از خانم ها، قبل از خونریزی، برخی از علائم مرتبط با قاعدگی را دارند، اما PMS واقعی شدیدتر است و احتمالاً فقط در ۲۰٪ تا ۳۰٪ از خانم ها رخ می دهد.

شباهت های بین درد قبل از قاعدگی و بارداری

تفاوت درد قبل از قاعدگی و بارداری

برای بسیاری از خانم ها، علائم و نشانه های اولیه بارداری شباهت هایی با علائم دوران قاعدگی یا PMS دارد. مشابه ترین علائم و نشانه های مشترک این دو حالت عبارتند از:

  • سردرد: سردرد می تواند یکی از علائم اولیه بارداری باشد. اما بسیاری از خانم ها قبل از فرا رسیدن دوره قاعدگی یا همراه با مبتلا شدن به PMS، سردرد یا میگرن را تجربه می کنند.
  • کمردرد: در صورت نزدیک شدن دوره خونریزی، این علامت می تواند رخ دهد. اما کمر درد یکی از نشانه های حاملگی نیز محسوب می شود.
  • تغییرات روحی (تحریک پذیری، اضطراب، میل به گریه کردن): وقوع تغییرات خلقی هم در سندرم قبل از قاعدگی و هم در اوایل بارداری رایج است. این تغییرات می توانند شامل افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری و نوسانات خلقی باشند.
  • یبوست: هورمون پروژسترون می تواند منجر به اختلالات گوارشی از جمله یبوست شود. از آنجا که در نیمه دوم چرخه قاعدگی سطح پروژسترون افزایش می یابد، یبوست می تواند در خانم هایی که مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی هستند یا در حال نزدیک شدن به دوره پریود می باشند نیز رخ دهد. به همین ترتیب، تغییرات هورمونی ایجاد شده در اوایل بارداری نیز ممکن است باعث یبوست شود.
  • افزایش ادرار: اگر باردار هستید یا می خواهید به زودی پریود شوید، ممکن است تکرر ادرار را تجربه کنید.
  • درد و حساسیت پستان ها: درد پستان، حساسیت به لمس، تورم پستان یا بزرگ شدن آن، ممکن است در اوایل بارداری و همچنین قبل از پریود ایجاد شود. در هر دو حالت ممکن است در سینه ها احساس سنگین، درد یا حساسیت داشته باشید.

همچنین بخوانید : بهترین شلوار حاملگی ارزان و باکیفیت موجود در بازار

تفاوت بین علائم سندرم قبل از قاعدگی و علائم بارداری

  • خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی خفیف (خونریزی که نوار بهداشتی یا تامپون را زیاد خیس نکند) گاهی اوقات در زمان کاشت جنین در داخل رحم رخ می دهد. زمان کاشت یا همان لانه گزینی اوایل بارداری است. این خونریزی به نام خونریزی لانه گزینی شناخته می شود و شباهتی با خونریزی شدیدی که در دوران قاعدگی رخ می دهد ندارد.
  • خستگی: خستگی در مراحل اولیه بارداری در خانم ها شایع است. اما به عنوان یکی از نشانه های سندرم قبل از قاعدگی نیز در بسیاری از خانم ها ظاهر می شود. با این حال، خستگی ناشی از PMS معمولاً با شروع دوره خونریزی، از بین می رود.
  • هوس و میل به خوردن غذا: بسیاری از خانم ها قبل از شروع دوره قاعدگی خود، هوس غذای خاصی را می کنند یا با افزایش اشتها مواجه می شوند. هوس و میل شدید به غذا یکی از علائم بارز بارداری نیز می باشد. گرچه هوس های حاملگی اغلب نسبت به هوس های دوره PMS یا قبل از قاعدگی، خاص تر و شدیدتر هستند.
  • حالت تهوع و یا استفراغ: حالت تهوع و استفراغ، حالتی معمول در اوایل بارداری است و از علائم شایع سندرم قبل از قاعدگی یا دوره قاعدگی نیست. بنابراین اگر باردار هستید، به احتمال زیاد این علامت را تجربه می کنید.
  • گرفتگی و درد: گرفتگی شکم یا لگن و دردی که در این نواحی رخ می دهد در بسیاری از خانم ها قبل یا حتی در دوره قاعدگی رخ می دهد. این علامت معمولاً برای خانم های مبتلا به PMS به ویژه دردناک تر است. اما ممکن است برخی از خانم ها در مراحل اولیه بارداری نیز دچار گرفتگی خفیف و درد شکم و لگن شوند.

چه علائمی مختص بارداری هستند و در شرایط دیگر رخ نمی دهند؟

برخی علائم مشخصه بارز بارداری هستند و در دوره قاعدگی یا بر اثر سندرم قبل از قاعدگی احتمال بروز آنها کمتر است.

  • عقب افتادن پریود یا قطع شدن آن: فقدان قاعدگی نشانه بارز بارداری است.
  • خونریزی یا درد و گرفتگی ناشی از لانه گزینی: همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، ممکن است در زمان لانه گزینی جنین در رحم، یعنی همان اوایل بارداری، خونریزی و گرفتگی بسیار خفیفی وجود داشته باشد. این گرفتگی بسیار متفاوت از دردهای عادی قاعدگی است.
  • ترشحات واژن: افزایش تولید استروژن در زمان بارداری ممکن است منجر به افزایش ترشحات شیری و سفید رنگ از واژن شود.
  • تیره شدن رنگ نوک پستان: تیره شدن یا بزرگ شدن آئرولا یا نوک پستان می تواند در هفته اول یا دو هفته پس از وقوع بارداری رخ دهد. همچنین ممکن است در اواخر بارداری نیز بروز کند. این نشانه از علائم سندرم قبل از قاعدگی یا نزدیک شدن به قاعدگی نیست.

منظور از انتظار ۲ هفته ای چیست؟

“انتظار ۲ هفته ای” اصطلاحی است که برای توصیف فاصله زمانی بین تخمک گذاری و لانه گزینی یا نقطه تقریبی که در آن تست بارداری جواب قطعی خواهد داشت، استفاده می شود. بسیاری از تست های بارداری موجود در بازار، امروزه حتی قبل از فرا رسیدن تاریخ عادت ماهانه می توانند مشخص کنند که آیا شما باردار هستید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *